crippa skrev:
Citat:
Roger Persson är lite dåligt påläst. (s) har inte monopol på makten. Slå upp det så lär du dig vad det betyder.
1932 fick vi den första s-regeringen. När andra världkriget startade bildades en koalitionsregering (nytt ord för dig att slå upp) med alla riksdagspartier. Under 1950-talet, ända fram till 1957 bestod Sverigs regering av Bondeförbundet och Socialdemokraterna. Och på 80- och 90-talen ahr vi haft ett antal regeringar med statsministrar som Torbjörn Fälldin (s) Pehr Ahlmark (fp) Ola Ullsten (fp) Carl Bildt (m). Glömt nån?
Den som studerar Nationalräkenskaperna kan konstatera att de år som Sverige har haft borgerliga regeringar förskräcker. Aldrig har budgetunderskotten varit så stora. Aldrig har utlandsupplåningen varit så hög. I klartext så lånade man till konsumtion och skattesänkningar.
(s) har gett dig sjukförsäkring, a-kassa, folkpension, barnbidrag, studielån, studiestöd, fri högre undervisning och fri sjukvård.
(s) har under 1970 och 1980-talen byggt 1.100.000 nya bostäder i hyresrätt så att vanliga människor ska ha råd att bo.
Nåt mer?
Något säger mig att den gode crippa är röd i tankegången eftersom han inte ser att socialdemokraterna alltid haft ett fingermed i spelet oavsett om man fått majoriteten eller ej.
Vid de tillfällen då sossarna inte fått majoriteten har de lyckats topprida regeringen i alla fall genom att bilda regering med något annat parti och likväl smyga sig in till makten. Jag skulle kunna räkna upp flera exempel men jag tycker att den senaste blundern med Miljöbögarna talar tydligt nog. Att ta ett parti som knappt klarar sig kvar för egen maskin och låta dessa personer diktera villkoren är horribelt. Dessutom är det ju ett parti som svenska folket inte har så mycket till övers för annars hade ju Miljöpartiet klarat sig bättre i valet än vad de gjorde. Allt detta rävspel och alla dessa eftergifter för att kunna stanna vid makten.
Nu är jag medveten om att högerpartierna inte gjort några lysande mandatperioder tidigare, därom vittnar ju historien. Men att kunna bygga 1 100 000 bostäder under en tjugoårsperiod är inte så strongt som crippa vill påskina eftersom vi måste ha i åtanke att Sverige dels har och alltid haft ett skattetryck som är något utöver det vanliga och dels gick det ju bra för Sverige under dessa åren. Smällen kom ju i början på nittiotalet när bostäderna var byggda.
Betänk till exempel att vårt vägnät i Sverige är i uselt skick. Generellt sett låg vägnätets skick på topp i början av åttiotalet och sedan har inget hänt, utöver lite ringleder och liknande. Vad jag menar är de landvägar, motortrafikleder och motorvägar som inte ligger i direkt anslutning till storstäderna. Där borde regeringen ta ett krafttag i stället för att ösa ut bidragsmiljoner åt människor som inte orkar arbeta och göra rätt för sig. Vi andra som sliter skiten ur oss blir pungslagna på varenda krona som vi tjänar för att bekosta bidrag och parabolantenner och hemspråksundervisning åt knarkare, white trash och arabfamiljer med 19 ungar.
Naturligtvis har socialdemokraterna gjort en hel del bra för landet, men de har också gjort en hel del fuffens som aldrig lyfts fram. Har någon petat i det så har vänstern gjort allt för att på gammalt ryskt manér hålla käften i tron om att det som inte talas om försvinner per automatik.
// Roger P.