Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedie
Hur mycket ändras egentligen överlag när det ges ut en ny upplaga inom studentlitteratur? Oftast säger lärare att det är "MYCKET VIKTIGT!" att ha den senaste upplagan hela tiden men hittills har jag bara märkt ytterst små förändringar från upplaga till upplaga och att man kunnat spara väldigt mycket pengar på att använda en gammal.. Hur ser ni på detta? Är där värt att använda sig av en upplaga som är äldre(exempelvis 3-5 år gammal) istället för en ny? Självklart är det olika mellan böcker men jag tänker mer överlag. Det känns faktiskt som att upplagor BARA uppdateras till 99 % för att ge författarna mer och mer pengar.... Irriterar mig lite på detta hehe.
Sitter ju nu och försöker bestämma mig om jag ska låna 'Makroekonomi Teori, politik och institutioner upplaga 2' av en kompis gratis eller köpa den helt nya upplaga 3 för 600 kr vilket är mkt för en student.
mvh!
Låna kompisens bok, gå sedan till biblioteket och jämför.
Även om det är väldigt lite som ändrats så kan det ju vara så att sidhänvisningar och kapitelrubriker inte stämmer längre, vilket ställer till det lite för läraren om hela klassrummet skulle börja gnälla om det varje gång h*n hänvisar till ett sidnummer.
Om du som student är smart och medveten om det så borde det inte vara något problem.
OM det inte är så att ett helt nytt, livsviktigt kapitel lagts till. Men det kapitlet borde du i så fall kunna kopiera av bibliotekets bok (högskolebiblioteken har ju alltid ref-ex av kursböckerna som inte lånas ut) eller av en kursare som köpt boken.