2005-01-18, 18:40
Medlem
Maluchs avatar
Hej!

Finns det nån begåvad/vänlig själ som kan tipsa om hur f-n man ska göra för att få ihop ett fungerande nätverk med två D-link kort?

Har två burkar, en stationär med DSL anslutning med fast IP, har kopplat in ett D-link DWL 510 i den.

Den andra datorn har ett DWL-650 kort, vill nu komma åt den stationäras internetanslutning med den.

Lyckas få båda båda att ansluta med "guiden konfigurera trådlöst nätverk", men bortsett från att de båda hittar ett nätverk får jag inget annat att funka.

Kör Windows XP på båda...
Citera
2005-01-18, 20:18
Bannlyst
har med trådlöst och det är nock svårt att få ihop nätverk där. jag ringde helt enkelt och frågade d-link och fiick hjälp så, de verkade helt enkelt vra det lättaste bland alla dessa 4000 inställningar.
Citera
2005-01-18, 22:14
Medlem
Maluchs avatar
Tack, ska prova det!
Citera
2005-01-19, 00:00
Medlem
Megaforces avatar
Jag har för mig att man någonstans anger vilket typ av nätverk det skall vara. I detta värde skall det stå AD-HOC eftersom korten skall prata direkt med varandra utan någon accesspunkt.
Citera
2005-01-19, 08:27
Medlem
Maluchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag har för mig att man någonstans anger vilket typ av nätverk det skall vara. I detta värde skall det stå AD-HOC eftersom korten skall prata direkt med varandra utan någon accesspunkt.

Stämmer, den biten funkar, båda burkarna är anslutena till ett AD-HOC nät, problemet är bara att lyckas få fildelning och internet att funka..
Citera
2005-01-19, 21:37
Medlem
Spikeys avatar
Du kör väl internet-anslutningsdelning på den stationära...?
Citera
2005-01-19, 21:52
Medlem
zewmahs avatar
Kan dom pinga varandra?

(om ja) Är Windows delningsprotokoll påslaget på båda nätverkskorten?
Har du brandväggar? (isf, gjort exempt-regler i dem?).

Lycka till.
Citera
2005-01-19, 23:15
Medlem
Maluchs avatar
Där är problemen, får inte fart på internetdelningen, ping verkar funka...

Får väl inse att jag inte fattar och kalla in lillbrorsan..
Jonas
Citera
2005-01-20, 00:16
Medlem
Ben Hogans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maluch
Där är problemen, får inte fart på internetdelningen, ping verkar funka...

Får väl inse att jag inte fattar och kalla in lillbrorsan..
Jonas

Det är inte så svårt att göra en internetdelning (internet connection sharing - ICS). Den här länken beskriver vad du måste göra på den stationära och den andra datorn för att det ska fungera. Tips: använd network setup wizard, inte manuell.
http://www.practicallynetworked.com/..._ics/index.htm
Citera
2005-01-20, 00:19
Medlem
Maluchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Hogan
Det är inte så svårt att göra en internetdelning (internet connection sharing - ICS). Den här länken beskriver vad du måste göra på den stationära och den andra datorn för att det ska fungera. Tips: använd network setup wizard, inte manuell.
http://www.practicallynetworked.com/..._ics/index.htm

Ska prova, tack så mycket för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in