2012-01-08, 15:18
Medlem
Jag har tidigare använt Google som SMTP-host men måste nu sätt upp en egen då jag är i behov att skicka över 500 mail per dag. Jag har en VPS som kör debian linux och har inga begränsingar på port 25 (ingen annan port heller). Jag har testat postfix och sendmail men utan framgång. De flesta tutorials jag har hittat har fokuserat på att sätta upp "fullständiga" system med squirellmail osv. men detta behövs inte då jag bara vill skicka.

Kort och gott så letar jag efter ett sätt att skapa en SMTP-server som enbart sköter MTA biten. Jag ska änvända den till att skicka noreply-mail från min webbshop till dels mig själv och till kunderna.

Någon som har tips på en bra tutorial för postfix eller sendmail? Eller har några andra tips och saker jag bör tänka på... Alla tips är välkomna.
Citera
2012-01-08, 16:50
Medlem
Dom flesta ISPs blockerar port 25 pga spam. Men du kan googla på smtp sevrer. Själv använder jag mig av BBBs smtp med user:login och SSL.
Citera
2012-01-08, 16:53
Medlem
patrikgbgs avatar
Jag har satt upp postfix någon gång och det var inte mer än att installera och skicka mail. Behövdes inget mera.
EDIT: Detta var på en ubuntu burk. apt-get install postfix och sedan var det bara att skicka, om jag inte minns fel.

Däremot var det ett jävla meck för att kunna skicka mail men att autha med username och password. Fick hjälp av någon då, han installerade dovecot tror jag det heter.

Har du vps så borde inte port 25 va blockad, men annars kan du ju bara ta någon annan?
Citera
2012-01-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrikgbg
Jag har satt upp postfix någon gång och det var inte mer än att installera och skicka mail. Behövdes inget mera.
EDIT: Detta var på en ubuntu burk. apt-get install postfix och sedan var det bara att skicka, om jag inte minns fel.

Däremot var det ett jävla meck för att kunna skicka mail men att autha med username och password. Fick hjälp av någon då, han installerade dovecot tror jag det heter.

Har du vps så borde inte port 25 va blockad, men annars kan du ju bara ta någon annan?

Jo det är just det som är problemet, måste skicka via SMTP login från min sida så jag måste får själva "authen" att funka. Testade dovecot och sasl men lyckades inte. Svårt att felsöka via Putty promnt, spciellt när man inte är så bra i linux överlag. Port 25 är öppen så det är inget problem.
Citera
2012-01-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xario
Dom flesta ISPs blockerar port 25 pga spam. Men du kan googla på smtp sevrer. Själv använder jag mig av BBBs smtp med user:login och SSL.
Jag har redan dubbelkollat med min leverantör och de har försäkrat mig om att de inte låser några protar för sina kunder.
Citera
2012-01-08, 18:10
Medlem
hashs avatar
Alltså, säkert jag som inte förstår frågan riktigt, men ett noreply-mail skall väl skickas ifrån ett lokalt konto på din linuxkärra, isf skall det inte behövas authentisering.

Det skall funka out-of-the-box med en default-installation av postfix.
Citera
2012-01-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freppafreppa
Jag har redan dubbelkollat med min leverantör och de har försäkrat mig om att de inte låser några protar för sina kunder.

Ok. Då måste du confa lite postfix. /etc/postfix/main.cf

Saker som du ska confa: Hostname, relayhost

Jag tror att det räcker med dessa 2. Medans tu testar postfix och sendmail kolla dina loggar.

tail -f /var/log/messages eller tail -f /var/log/syslog eller tail -f /var/log/mail.err

starta om postfix efter att du har confat den och se till att den startas vid omstart.

Port 25 ska nog vara öppen på din server. Skanna av din server med nmap för att se vilka portat är öppna då postfix och sendmail är igång.
Senast redigerad av xario 2012-01-08 kl. 18:36.
Citera
2012-01-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xario
Ok. Då måste du confa lite postfix. /etc/postfix/main.cf

Saker som du ska confa: Hostname, relayhost

Jag tror att det räcker med dessa 2. Medans tu testar postfix och sendmail kolla dina loggar.

tail -f /var/log/messages eller tail -f /var/log/syslog eller tail -f /var/log/mail.err

starta om postfix efter att du har confat den och se till att den startas vid omstart.

Port 25 ska nog vara öppen på din server. Skanna av din server med nmap för att se vilka portat är öppna då postfix och sendmail är igång.

Tack för feedbacken, ska testa igen så får jag se hur det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in