2012-01-10, 16:22
Medlem
Elmuffinss avatar
Ibland kanske det sipprar ut lite, vad ska man säga... märkliga saker när hjärnan är trött.
Citera
2012-01-10, 16:29
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmuffins
Ibland kanske det sipprar ut lite, vad ska man säga... märkliga saker när hjärnan är trött.
Du menar att du tar tillbaka allt du sagt i den här tråden? Om inte, svara på min fråga.
Citera
2012-01-10, 17:00
Medlem
Elmuffinss avatar
Alltså ska jag vara ärlig så är det väldigt svårt för mig att förklara det här.

Det är nog egentligen två olika teorier. Den ena är att våra hjärnor lurar oss att tro att alla andra lever i samma värld, när dom i själva verket alla lever i olika världar.

Sen att att vi knappast ser på samma värld, är nog det att många jag träffar ser så radikalt olika på saker. för att ge ett väldig simpelt exempel så tycker en del att en tavla exempelvis är jätte vacker medan andra tycker den ser ut som en påse med skit.

Men för att göra det hela lite mer invecklat så kanske det är den första teorin som stämmer och hjärnan skapar dessa lite konstiga tillfällen då folk tycker så olika om samma sak, bara för säkerhets skull ska ingen tro att det finns fler världar.

(lite dåligt förklarat, fråga gärna om oklarheter.)
Citera
2012-01-10, 17:45
Medlem
Bisarros avatar
Om jag känner kyla när du känner värme, och jag kallar kyla för värme så skulle jag ju säga: "Vad varmt det är", när jag fryser och du är varm. Där ser vi alltså inga tecken på att vi lever i olika världar. Var ser vi dessa tecken du pratar om?

Att man kan ha olika smak vad gäller konst och mat t ex är ju inget som helst tecken på att vi skulle leva i olika världar. Menar du att det först skulle verka som att vi lever i samma värld först då vi tycker precis lika om allting?
Citera
2012-01-10, 19:39
Medlem
Elmuffinss avatar
Det är just det med kyla och värme jag menar. det är hjärnan som lurar en. Och det är ljust det med olika smak som är exemplet. Vi alla ser samma tavla men tycker olika om den. Hur kan det egentligen vara möjligt när vi alla är byggda likadant. Det är just det som är bevisen. Eller när en del tycker det är kallt och en del tycker det är varmt. Det är ju samma tempratur för alla. Hur kan vi då känna tempraturen olika?
Citera
2012-01-10, 19:46
Medlem
Kombinations avatar
Citat:
Det är just det med kyla och värme jag menar. det är hjärnan som lurar en. Och det är ljust det med olika smak som är exemplet. Vi alla ser samma tavla men tycker olika om den. Hur kan det egentligen vara möjligt när vi alla är byggda likadant. Det är just det som är bevisen. Eller när en del tycker det är kallt och en del tycker det är varmt. Det är ju samma tempratur för alla. Hur kan vi då känna tempraturen olika?

För att svara på din sista fråga går det ju enkelt att förklara med att vissa människor har sämre blodcirkulation än andra och därmed känner sig mer frusna. Mängden fett på kroppen kanske också spelar in (osäker).
Citera
2012-01-10, 19:56
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ja du, hur kan vi tycka olika? Det har mindre med filosofi att göra, mer med psykologi. Vore det inte konstigt om allt tyckte samma? Tyckte du om samma mat, musik, kläder, filmer när du var barn? Du pratar om bevis, vad då för bevis? Att folk tycker olika? Dessutom går ju din långsökta teori inte ihop eftersom jag kallar kallt kallt och du kallar varmt kallt, alltså kan man ju inte märka någon skillnad. Man skulle inte märka mer skillnad bland vad folk tycker om saker om din teori stämde, eftersom du säger att orden också är olika. Om du ser en syltburk när jag ser ketchup, men vi båda kallar det för senap, så märker man ju ingen skillnad, alltså kan du ju inte prata om att folk tycker olika hit och dit. Fattaru?
Citera
2012-01-10, 19:58
Medlem
Elmuffinss avatar
Ja jo det är ju sant. Men det är ju fortfarande samma temperatur. Om vi säger att det är 20 grader varmt. Jag skulle säga att det är varmt. Min sambo skulle frysa som bara fan. Men ser man till vårt land är det relativt sällsynt att det är 20 grader varmt. så hur smal/tjock eller hur bra/dålig blodcirkulation du har så är det fortfarande varmt, jämförelse vad man är van vid. Hur kan hon då frysa? Det är ju varmt.
Citera
2012-01-10, 20:06
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ja jo det är ju sant. Men det är ju fortfarande samma temperatur. Om vi säger att det är 20 grader varmt. Jag skulle säga att det är varmt. Min sambo skulle frysa som bara fan. Men ser man till vårt land är det relativt sällsynt att det är 20 grader varmt. så hur smal/tjock eller hur bra/dålig blodcirkulation du har så är det fortfarande varmt, jämförelse vad man är van vid. Hur kan hon då frysa? Det är ju varmt.
Istället för att tolka det som att hon lättare fryser (av någon anledning) så tolkar du det som att i hennes värld är det kanske 5 grader? Du gör ditt liv alldeles för konstigt.
Citera
2012-01-10, 20:08
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Ja du, hur kan vi tycka olika? Det har mindre med filosofi att göra, mer med psykologi. Vore det inte konstigt om allt tyckte samma? Tyckte du om samma mat, musik, kläder, filmer när du var barn? Du pratar om bevis, vad då för bevis? Att folk tycker olika? Dessutom går ju din långsökta teori inte ihop eftersom jag kallar kallt kallt och du kallar varmt kallt, alltså kan man ju inte märka någon skillnad. Man skulle inte märka mer skillnad bland vad folk tycker om saker om din teori stämde, eftersom du säger att orden också är olika. Om du ser en syltburk när jag ser ketchup, men vi båda kallar det för senap, så märker man ju ingen skillnad, alltså kan du ju inte prata om att folk tycker olika hit och dit. Fattaru?

Jag kallar inte kallt kallt och varm kallt. Jag menar att om någon tycker det är kallt och säger "gu va kallt det va ida då" så hör jag "gu va varmt det va ida då" Då blir jag lite konfundersam och säger "är du helt pantad? Det är ju 31 grader minus" Men då hör den andre "Jo fan kallt är det" sen börjar dom prata om vädret i 20 minuter. det jag hör är en disskution om hur tjock min mamma är och vi börjar slåss. Den andre har inte en blekaste aning om vad jag ser/hör utan går iväg nöjt efter 20 minuter. Men i min "värld" så har jag mördat den andre för han var så jobbig.

Men å andra sidan kanske vår hjärna bara lurar oss med de små detaljerna som färger eller om det är varm eller kallt. Sen det hela med bevis blir lite svårt. Då det inte kan finnas bevis då vi alla lever i våra egna "världar" och kanske helt enkelt sitter på olika forum allihopa och pratar om olika saker.
Allt det jag ser att ni säger är kanske bara mina förväntningar på vad folk skulle svara på det här inlägget. Det ni ser som en diskussion om filosofi kanske jag ser som en diskussion om olika sätt att plantera pelagonier.
Citera
2012-01-10, 20:09
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Istället för att tolka det som att hon lättare fryser (av någon anledning) så tolkar du det som att i hennes värld är det kanske 5 grader? Du gör ditt liv alldeles för konstigt.

jag tolkar det inte så utan jag säger bara tänk om.
Citera
2012-01-10, 20:15
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Jag kallar inte kallt kallt och varm kallt. Jag menar att om någon tycker det är kallt och säger "gu va kallt det va ida då" så hör jag "gu va varmt det va ida då" Då blir jag lite konfundersam och säger "är du helt pantad? Det är ju 31 grader minus" Men då hör den andre "Jo fan kallt är det" sen börjar dom prata om vädret i 20 minuter. det jag hör är en disskution om hur tjock min mamma är och vi börjar slåss. Den andre har inte en blekaste aning om vad jag ser/hör utan går iväg nöjt efter 20 minuter. Men i min "värld" så har jag mördat den andre för han var så jobbig.

Men å andra sidan kanske vår hjärna bara lurar oss med de små detaljerna som färger eller om det är varm eller kallt. Sen det hela med bevis blir lite svårt. Då det inte kan finnas bevis då vi alla lever i våra egna "världar" och kanske helt enkelt sitter på olika forum allihopa och pratar om olika saker.
Allt det jag ser att ni säger är kanske bara mina förväntningar på vad folk skulle svara på det här inlägget. Det ni ser som en diskussion om filosofi kanske jag ser som en diskussion om olika sätt att plantera pelagonier.
Du behöver inte förklara din teori, jag har förstått själva idén sedan första inlägget. Det du däremot inte verkar förstå är att om din teori skulle stämma, skulle det ändå inte förefalla som att man tyckte väldig olika om saker eftersom du samtidigt säger att vi kallar olika saker för samma namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in