2012-01-08, 01:42
Medlem
SpaceBounds avatar
Hejsan!

Har ett litet problem som har har haft rätt länge. Men har inte börjat fundera över detta så mycket men nu börjar jag oroa mig för min hälsa.
Det är nämnligen så att jag verkligen hatar mat, det är det värsta jag vet och jag tycker att det är helt onödigt, människan borde klara sig utan mat men tyvärr är det inte så.
Jag kan inte äta så mycket och försöker undvika att äta. Jag äter kanske bara 1-2 gånger varje dag (och då är det kanske bara en macka eller något + persiskt te <3 )
Jag äter för att jag måste äta, och jag märker att jag äter mer då jag tränar, men det får inte min syn på mat att ändras.

Jag tycker inte att jag är tjock, jag är rätt så smal men inte heller för smal, ni vet vad jag menar. Jag är rätt så nöjd över min kropp men jag vet inte vad jag ska göra när det gäller mat.

Beror detta möjligtvist på att mina föräldrar tvingade i mig mat när jag var 6 eftersom att jag höll på att dö? (psykologiskt?, hörde en psykolog snacka om det innan)

Hur kan jag börja gilla mat?
Citera
2012-01-08, 01:46
Medlem
Mockens avatar
Utan mat så dör du, så enkelt är det.
Du måste ändra inställning.
Citera
Medlem
Du har allvarliga problem om du inte gillar mat, men det vet du nog redan om. Något psykiskt måste det vara, och jag råder dig att träffa en psykolog och inte starta trådar på flashback.
Citera
Medlem
dyings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBound
Hur kan jag börja gilla mat?

1) Är du tjej?
2) Laga god mat?
spagetti och köttfärssås, tacos, pannkakor, kycklinggryta
Citera
2012-01-08, 01:47
Medlem
Du kan förstå att uppskatta mat om du läser om hur viktigt det är med rätt sorts mat för att hålla kroppen frisk. En macka och tekopp 1-2 ggr om dagen gör att du snart blir sjuk.
På denna sida kan du läsa i timtal om matens näringsinnehåll, hälsa, sjukdomar, vitaminer osv.
http://www.halsosidorna.se/Kostochnaring.htm
Citera
2012-01-08, 01:48
Medlem
SpaceBounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dying
1) Är du tjej?
2) Laga god mat?
spagetti och köttfärssås, tacos, pannkakor, kycklinggryta

Ja jag är tjej.
Jag har provat men jag hatar fortfarande skiten
Citera
2012-01-08, 01:50
Medlem
SpaceBounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Du kan förstå att uppskatta mat om du läser om hur viktigt det är med rätt sorts mat för att hålla kroppen frisk. En macka och tekopp 1-2 ggr om dagen gör att du snart blir sjuk.
På denna sida kan du läsa i timtal om matens näringsinnehåll, hälsa, sjukdomar, vitaminer osv.
http://www.halsosidorna.se/Kostochnaring.htm

Mycket bra sida, har dock varit inne på liknande men det har inte direkt förändrat något. Jag blir mätt av att bara kolla på bilderna eller läsa deras beskrivingar...(maten alltså)
Citera
2012-01-08, 01:51
Bannlyst
Rent spontant utan att ens läsa tråden:

Ät bara godsaker då, själv brukar jag så länge det finnas att köpa, pepparkaksdeg. Inget går upp emot att komma hem från jobbet /skolan och inte orka laga nå mat och veta att man har en pepparkaksdeg som väntar på dig där hemma...
Citera
2012-01-08, 01:52
Medlem
dyings avatar
Förrästen, hur mycket väger du då?
Jag var tillsammans med en brud förut som bara åt middag, bestående av typ mackor/ägg/flingor vilket jag fann mycket märkligt. Hon sa också att hon inte var direkt sugen på mat.. men hon var nöjd över det. Och jag med. Hon fick då i sig mat iallfall

Det vore värre om du bara drack té om dagarna
Citera
2012-01-08, 01:54
Medlem
Du får försöka se på det hela som att du måste gå till ett jobb varje dag som du egentligen hatar, du måste jobba för att försörja dig, men du finner ingen glädje i jobbet...du måste se på din matsituation som ett jobb, du måste äta allsidigt tre ggr om dagen för att försörja din kropp.
Näringstabellerna kan hjälpa dig att äta rätt sorts mat för att få tillräcklig näring utan att behöva äta stora mängder mat.
Citera
2012-01-08, 01:55
Medlem
0n0ffs avatar
Du gillar allstså inte:

Någon slags pizza?
Något på mcdonalds, max, burger king?
Du gillar inte någon pasta rätt, pasta med bacon, stuvade makaroner, spenat pasta, pasta med köttfärsås, pastasallad, lasange?
Pommes frites, potatis, ris?
Oxfile, fläskfile, nötkött, griskött, korvstroganoff, tacos, kebab?
Pannkakor, plättar, våfflor, gröt?

INGET av det jag nämnt ovan tycker du ens smakar okej...?

Om så är fallet borde du söka hjälp.
Citera
2012-01-08, 01:57
Medlem
Det gäller att hitta kalorikrik mat.. och framförallt mat som man gillar. Kanske att du hittar mat som smakar lite mer... typ mer krydda?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in