• 3
  • 4
2013-11-02, 22:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada

DePaul: Maggi flytande soppkrydda, kan du länka till vilken du menar då jag hittade en kartong Lidl-soppa i mitt mob-förråd och vill prova att trimma den på ditt vis!
Så här ser den ut: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...%BCrze-neu.jpg

Jag vet att åtminstone Willys har sålt den under en tid. Dock har jag de senaste åren inte handlat på Willys och därför inte vet om den finns kvar. Jag köper min Maggi när jag åker utomlands.

~Paul~
Citera
2013-11-03, 17:06
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Intressant recept. Hur tedde sig vitlöken i den anrättningen? Jag har alltid sett vitlök som major no-no i samband med oxsvans efter en totalt misslyckad batch när min experimentlusta tog överhanden.

Jag förstår din oro. Tidigare när jag smort kråset med oxsvans har det varit så lite ingredienser som möjligt i stort sett (detta var som sagt första gången jag tillagade köttet själv). I denna tycker jag dock vitlöken passar utmärkt, men då är jag ett stort fan av just vitlök också. Självklart går det lika bra att skippa den.
Citera
2013-11-03, 19:06
Medlem
Clint Ruins avatar
Oxsvanssoppa är riktigt mustigt och gott en kulen höst- eller vinterdag!

Numera använder jag dock huvudsakligen oxsvans till min egen köttbuljong. Oftast slänger jag då bort köttet (sorry, onödigt slöseri, men det är litet pilligt, hett och kladdigt att få bort köttet från benet).
Citera
2013-11-03, 23:51
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Oxsvanssoppa är riktigt mustigt och gott en kulen höst- eller vinterdag!

Numera använder jag dock huvudsakligen oxsvans till min egen köttbuljong. Oftast slänger jag då bort köttet (sorry, onödigt slöseri, men det är litet pilligt, hett och kladdigt att få bort köttet från benet).

Kära bror/syster/könsneutral, du är för het på gröten. Låt det puttra tills köttet faller av benen med tyngdlagens hjälp. 5-6h kanske ännu längre om det skulle vara så. En del råvara behöver mer tid än andra som kan vara färdig på 3h. Då behöver di inte pilla alls och du kan tillgodogöra dig köttet!

Jag försöker välja oxsvansar i medium-storlek och inte med så mycket insprängt fett, och hellre små än de största. Min ledstjärna är stora och sammanhängande områden med rött kött.

DePaul: Tack för länken!

Eder Idi
Citera
2013-11-04, 15:35
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Kära bror/syster/könsneutral, du är för het på gröten. Låt det puttra tills köttet faller av benen med tyngdlagens hjälp. 5-6h kanske ännu längre om det skulle vara så. En del råvara behöver mer tid än andra som kan vara färdig på 3h. Då behöver di inte pilla alls och du kan tillgodogöra dig köttet!

Jag försöker välja oxsvansar i medium-storlek och inte med så mycket insprängt fett, och hellre små än de största. Min ledstjärna är stora och sammanhängande områden med rött kött.

DePaul: Tack för länken!

Eder Idi

Tackar ödmjukast för tipset och lovar att inte ha så bråttom nästa gång
Citera
2013-11-22, 18:31
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Så här ser den ut: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...%BCrze-neu.jpg

Jag vet att åtminstone Willys har sålt den under en tid. Dock har jag de senaste åren inte handlat på Willys och därför inte vet om den finns kvar. Jag köper min Maggi när jag åker utomlands.

~Paul~

Maggi finns fortfarande på Willys i min stad. Fantastisk smakförhöjare men...

http://www.inbelly.se/spring/product?id=9764870

Citera
2013-11-22, 19:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Maggi finns fortfarande på Willys i min stad. Fantastisk smakförhöjare men...

http://www.inbelly.se/spring/product?id=9764870

Som vanligt så handlar om storm i ett vattenglas.

Det är så små mängder av E635 i Maggi att de i princip är försumbara. Dessutom strider experter huruvida det aktiva ämnet är eller inte är farligt: http://en.wikipedia.org/wiki/Disodium_ribonucleotides

Det handlar ju inte om kemiskt framställda ämnen utan om extrakt som utvinns från animalier och fisk.

~Paul~
Citera
2013-11-22, 20:01
Medlem
DingusMcDucks avatar
Undrar vad inbelly.se säger om diväteoxid. Ett livsfarligt ämne (bl a orsaken till de allra flesta drunkningsolyckor, glöm alkohol) som inte ens har ett E-nummer. Wake up, sheeple!

Allvarligt talat, vad är det för sensationalistsida som sätter en röd hazmatsymbol på vanligt natriumglutamat, som finns naturligt i tomater, lagrad ost, fisk m fl utsökta "naturliga" matvaror? Och vad betyder "produkten count"?
Citera
2013-11-23, 22:21
Medlem
herbiegirls avatar
För den som inte provat göra Osso Buco på oxsvans borde göra det istället för att ruinera sig genom att använda kalvlägg som man ska göra egentligen enligt receptet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in