2012-12-06, 20:41
Medlem
HouseOfSands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickpluntan
Vad kostar oxsvans? Typ...

Där jag jobbade, på en av de finare charketurierna i sverige så kostade den typ 65kr/kg vill jag minnas.

Har sagt det innan och säger det igen. Oxsvansen är bland det finaste man kan få i köttväg.

Andraplatsen innehas utav rostasbiten.
Citera
2012-12-07, 03:47
Medlem
WhaleCores avatar
Jag som alltid trott att oxsvans varit slaktavfall bäst lämpat för pensionärer. Är det något som borde provas?
Citera
2012-12-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleCore
Jag som alltid trott att oxsvans varit slaktavfall bäst lämpat för pensionärer. Är det något som borde provas?

Med tanke på vad skrivits i tråden. Vad tror du?
Citera
2012-12-08, 13:31
Medlem
Carl Serungs avatar
Oxsvans är finfina grejer! En äkta hemlagad och mustig studerompasö är ju kanongott.
Citera
2013-10-30, 21:43
Medlem
idiamindadas avatar
Mitt senaste experiment i min strävan att tillreda den optimala oxsvansen är att reda spadet som en grönpepparsås. Mycket lyckat, här tjänar man på att reda av ordentligt! Grönpepparn ger den där goda, varma hettan som inte upplev som vass. OBS, frestas inte att prova röra ner pulversås av GPS-typ.
Citera
2013-10-31, 00:03
Medlem
Gulashsoppa med oxsvans...MMmmmmm
Brukar finnas på Citygross ganska ofta faktiskt.
Citera
2013-10-31, 09:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonb
Gulashsoppa med oxsvans...MMmmmmm
Brukar finnas på Citygross ganska ofta faktiskt.
Precis. En korrekt tillagad G-soppa på oxsvans är bland de bästa man kan äta.

De flesta köpesoppor saknar dock det där lilla extra. Lidl sålde för inte så länge sedan en ganska god soppa som de kallade för grönsaks/nötsoppa. I praktiken handlade det om en gulaschsoppa med en liten nypa curry i. Den var faktiskt bättre än både City Gross och andra butikers g-soppor. Undertecknad köpte på sig 12 burkar men har bara en enda kvar.

Det enda man behövde göra för att ytterligare förbättra denna soppa var att tillsätta lite mejram (på slutet), skvätta i några droppar Maggi flytande soppkrydda, en nypa chili, samt blanda i en halv msk tomatpuré.

Så här ser den ut:

http://i5.photobucket.com/albums/y16...aschsoppa2.jpg

Mitt råd är sålunda: Hittar ni den igen så köp den!

~Paul~
Citera
2013-11-02, 20:43
Medlem
von_Ss avatar
Oxsvans är gott så in i helvete. Vill nästan sträcka mig så långt som att kalla det mitt favoritkött.

Mina kockkunskaper sträcker sig egentligen till ett 10-tal olika rätter med max 3 ingridienser i varje. Men för ett tag sedan gav jag mig fan på att laga en riktig rackarbajsans långkörare till oxsvansrätt. Valet föll på denna http://birgittahoglundsmat.wordpress...angkokt-i-ugn/ som jag satte i ugnen en hel jävla dag. Doften som mötte mig i trapphuset när jag kom hem fick det att tåras i ögonen och ätupplevelsen var som om jag var på den finaste restaurangen i världen.

Jag kommer aldrig laga en bättre maträtt.
Citera
2013-11-02, 21:29
Medlem
idiamindadas avatar
Intressant recept. Hur tedde sig vitlöken i den anrättningen? Jag har alltid sett vitlök som major no-no i samband med oxsvans efter en totalt misslyckad batch när min experimentlusta tog överhanden.

DePaul: Maggi flytande soppkrydda, kan du länka till vilken du menar då jag hittade en kartong Lidl-soppa i mitt mob-förråd och vill prova att trimma den på ditt vis!
Senast redigerad av idiamindada 2013-11-02 kl. 21:36.
Citera
2013-11-02, 21:39
Medlem
-benito-s avatar
Skulle man kunna göra min favorit porterstek fast med oxsvans vad tror ni?
Citera
2013-11-02, 22:05
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-

Jag gör kalops på portersteksrecept så varför inte med oxsvans? Min enda invändning (har aldrig testat oxsvans men kommer att göra det) är att den är så smakrik i sig själv att det kan vara onödigt.
Citera
2013-11-02, 22:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-

Mja, nötbiff, fransyska eller rostbiff är väl det normala. Men en variant med ölinkokt svans kan ju vara kul. Vet inte hur svartvinbärssaft eller enbär som jag har i skulle gifta sig med svansen.

Låt oxsvansen tala, men öl (porter) tror jag nog skulle fungera till. Eller strunta i det och gör en redig gulash med massa paprika (rökt) och rött vin. Jag får för mig att det fungerar bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in