2012-01-07, 20:29
Medlem
Hej flashback, vet inte om jag skriver detta i rätt sektion men jag gör ett försök.

Jag har blivit åklagad för ringa narkotikabrott och jag har också erkänt men jag har inte fått mitt straff ännu. Min pappa är polis och jag undrar om han kan se var jag har blivit åklagad för och vad jag har sagt i mitt förhör. tack för hjälpen
Citera
2012-01-07, 20:38
Medlem
jfruss avatar
Kan inte direkt svara på din fråga, men egentligen borde han ju inte få göra det. Fast förmodligen så kan han, när du är blivit dömd kan han definitivt se. Vad du sagt i förhören vet jag dock ej
Citera
2012-01-07, 20:43
Medlem
stilltons avatar
menar du att du blivit åtalad, eller anklagad?
han kan se det om han har tillgång att göra en slagning på dig, men det får han inte göra. sen kan det ju alltid gå rykten i polishuset om han jobbar på samma som du blivit förhörd på..
Citera
2012-01-07, 21:07
Medlem
Puffarns avatar
Gör han slagning på dig är det dataintrång och leder till diciplinåtgärd om/när det upptäcks. Var bara nån vecka sen det hände sist. Alla slagningar loggas och måste kunna förklaras. Men... blir det åtal så är ju handlingarna allmäna och vem som helst kan begära ut dem. Polisens egna system måste även en polis ha anledning för att få snoka runt i dock.
Citera
2012-01-07, 23:03
Medlem
Jag har blivit åtalad. Finns det något sätt att efter dommen, begära sekretess? så att ingen kan se vad jag sagt i förhör. Måste ju finnas fall då personer inte vill att personliga saker ska komma ut samtidigt som de sa dessa saker i förhör...
Citera
2012-01-07, 23:14
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wushen
Jag har blivit åtalad. Finns det något sätt att efter dommen, begära sekretess? så att ingen kan se vad jag sagt i förhör. Måste ju finnas fall då personer inte vill att personliga saker ska komma ut samtidigt som de sa dessa saker i förhör...
Nej.
Citera
2012-01-07, 23:15
Medlem
stilltons avatar
Citat:
nej, förundersökningssekretess kommer i princip bara i fråga när det gäller att hemlighålla förundersökningen från vittnen som i rättegång inte ska påverkas av vad du har sagt i förhör. i vissa fall kan man lägga sekretess för att skydda personers integritet (som du efterfrågar här), men då gäller det nästan enbart sexualmål.
Citera
2012-01-07, 23:37
Medlem
Det är inte ens värt att ansöka om sekretess av personliga själ? Antar att det är så stor chans att det nekas att det är inte lönt att försöka.
Citera
2012-01-07, 23:40
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Det är inte ens värt att ansöka om sekretess av personliga själ? Antar att det är så stor chans att det nekas att det är inte lönt att försöka.
om domen har fallit eller om det är frågan om en bot så är det redan kört, i annat fall bör du tala med din advokat. men nej, du har ingen rimlig chans att få sekretess för att din far är polis. detta är loffentliga uppgifter som även din mor (eller vem annan som helst) kan ta del av, även om hon är arbetslös.
Citera
2012-01-07, 23:44
Medlem
Att jag vill sekretessbelägga har inget att göra med att min pappa är polis, det skrev jag bara för jag undrade om han hade mer auktoritet än "normala". Anledningen är bara att han är min pappa och vi är båda bättre av att han inte vet. Detta gör dock saken inte bättre. Tack för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in