2012-01-07, 17:42
Medlem
I tidigare Windows var man tvungen att använda en del underhållningsverktyg för att datorn skulle bete sig normalt efter ett tag. Hur är det med Windows 7?

Defragmentering sköter Windows själv numera och inget man ska bry sig om
Radera i registret är generellt mer skada än nytta
CCleaner kan väl vara bra, dvs ta bort temporära filer men det kan man lika gärna göra manuellt.
Citera
2012-01-07, 18:13
Medlem
TorrentLovers avatar
CCleaner en gång om dagen är bra för lilla HDD-disken.

Något annat behöver du inte.
Citera
2012-01-07, 18:16
Medlem
MentalistGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
CCleaner en gång om dagen är bra för lilla HDD-disken.

Något annat behöver du inte.
'
CCleaner vad är det förnåt??
Citera
2012-01-07, 18:38
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalistGuy
'
CCleaner vad är det förnåt??
http://www.piriform.com/ccleaner
Citera
2012-01-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Bör man använda några underhållningsverktyg i Windows 7?
Ccleaner

Jag använder dessutom icke gratisprogrammet TuneUp för ofarlig registerrensning
Citat:
http://www.tune-up.com/
Samt gratisprogrammet MRU-blaster för det som dom andra missat
Citat:
http://www.javacoolsoftware.com/index.html
Senast redigerad av KingWeatherhat 2012-01-07 kl. 18:41.
Citera
2012-01-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingWeatherhat
Ccleaner

Och vad gör egentligen dessa?
Citera
2012-01-07, 19:03
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ccleaner

CCleaner fungerar minst lika bra, extrem overkill som du har bara.
Citera
2012-01-07, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Och vad gör egentligen dessa?
Främst registerrensningen jag använder mig av
Citat:
TuneUp Registry Cleaner

Over the course of a computer’s lifetime, hundreds of entries (“values” and “keys”) are written to the registry database only to be removed once again. That happens thousands of times daily and leads to values and keys referring to files, file types, applications, folders, or startup programs that no longer exist. The result: huge errors in Windows®, not to mention debilitating system crashes. TuneUp Registry Cleaner solves all these problems by detecting and fixing registry errors such as:

Startup entries that a 3rd party application forgot to delete, which could lead to problems during startup
Invalid file type pointers, which could lead to problems while opening files
Orphaned entries within the list of installed applications, which could lead to trouble when installing or uninstalling

As with all the tools of TuneUp Utilities™ 2012, reliability always comes first. TuneUp Registry Cleaner only cleans those entries which are no longer required by Windows® or the user's programs.
TuneUp Registry Defrag

Your registry inevitably ends up being full of “gaps” upon cleaning, or simply using your PC. Over time, the Windows® registry continues to grow and grow (see Microsoft source on the right). TuneUp Registry Defrag performs complete registry restructuring and gets rid of all the gaps. This leads to fewer problems when accessing the database, as well as overall improved performance.
Edit the registry

TuneUp Utilities™ 2012 supports PC professionals with Windows® registry edits. TuneUp Registry Editor is more comprehensive and easier to use than Windows® own registry editor "regedit". It includes an easy-to-use search function, as well as an intuitive “Favorites” function that makes it simple to edit permissions. It’s foolproof, too, as unwanted changes can be easily corrected in the TuneUp Rescue Center.

http://www.tune-up.com/products/tune...your-registry/
Citera
2012-01-07, 19:36
Medlem
sommarlovs avatar
Registerstädning är extremt över-hypat, den som finns i Ccleaner duger gott!
Citera
2012-01-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
CCleaner fungerar minst lika bra, extrem overkill som du har bara.
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Registerstädning är extremt över-hypat, den som finns i Ccleaner duger gott!
Förmodligen har ni rätt

Jag tar bara inte chansen att fixa med registret med ett gratisprogram utan support.

Har fått hjälp med kniviga grejer av TU folket. Sedan är det andra grejer i TU som jag använder (kan man förmodligen fixa själv om man är IT-händig men jag gillar det där med bara en knapptryckning).

När det gäller MRU-blaster så är det kanske lite overkill. Brukar bara vara ca 7 grejer kvar som rensas bort när jag kört CC och TU.

Innan jag körde CC använde jag betalprogrammet Windows Washer men jag ser ingen anledning till det sedan jag hittade CC. CC är bra och gratis

http://www.tucows.com/preview/195410
Citera
2012-01-07, 23:56
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Förmodligen har ni rätt

Jag tar bara inte chansen att fixa med registret med ett gratisprogram utan support.

Har fått hjälp med kniviga grejer av TU folket. Sedan är det andra grejer i TU som jag använder (kan man förmodligen fixa själv om man är IT-händig men jag gillar det där med bara en knapptryckning).

När det gäller MRU-blaster så är det kanske lite overkill. Brukar bara vara ca 7 grejer kvar som rensas bort när jag kört CC och TU.

Innan jag körde CC använde jag betalprogrammet Windows Washer men jag ser ingen anledning till det sedan jag hittade CC. CC är bra och gratis

http://www.tucows.com/preview/195410
Exakt, CCleaner är det enda man behöver ha. Defragmentering sköter ju Windows själv numera, så det behöver man inte ens tänka på. Dessutom så kör jag mitt OS på S`SD, och SSD:er behövs inte ens defragmenteras!
Citera
2012-01-09, 12:12
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Skall man vara riktigt ärlig så behövs inte underhållsprogram till Windows 7..
Varken Ccleaner eller andra.. Dessa kan tom. orsaka fler problem än de sägs lösa!!

Se bara till att avinstallera de program du vill avinstallera korrekt, via kontrollpanelen och Lägg till/ta bort program..

Det som behöver underhåll är stödapplikationer som JAVA och Flashplayer..
Det hittas konstant massa säkerhetshål i dessa appar att du ständigt måste uppdatera dessa!
Och enbart dessa kräver mer underhåll än windows i sin helhet!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in