• 1
  • 2
2012-01-07, 17:12
Medlem
lazors avatar
Jag har en gammal v40, och kollar man på oljan när den är uppvärmd ser man att den börjar bli "skummad", eller vet inte hur man skall förklara det. Var ett år sedan jag bytte, och bör byta oljan nu igen känns det som. Kört cirka 800 mil.

Nu hade jag en kompis som skulle byta oljan åt mig, men det blev inget av, så nu är frågan är vad en verkstad tar för detta? Är det fasligt dyrt? Oljan i sig kostar väl en 500 kr räknar jag med? Kan man bara köra in bilen på vilken random verkstad som helst?
Citera
2012-01-07, 17:17
Bannlyst
Ja oljebyte klarar vilken verkstad som helst av, det gör även du om du tar dig till en gör det själv verkstad, bara att leta upp bottenpluggen släppa ut det gamla, i med pluggen fyll på ny olja, man bör även byta oljefilter vid samma tillfälle.
MVH Kidon
Citera
2012-01-07, 17:50
Medlem
slamdunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazor
Jag har en gammal v40, och kollar man på oljan när den är uppvärmd ser man att den börjar bli "skummad", eller vet inte hur man skall förklara det. Var ett år sedan jag bytte, och bör byta oljan nu igen känns det som. Kört cirka 800 mil.

Nu hade jag en kompis som skulle byta oljan åt mig, men det blev inget av, så nu är frågan är vad en verkstad tar för detta? Är det fasligt dyrt? Oljan i sig kostar väl en 500 kr räknar jag med? Kan man bara köra in bilen på vilken random verkstad som helst?

Skummad? Den har inte konstig färg också? Inte toppen som börjat ge sig?
Citera
2012-01-07, 18:06
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Är nog bara lite kondens-majonäs p.g.a. korta körningar nu på vintern.

Men ett oljebyte skadar inte, det gör som sagt vilken verkstad som helst.
Citera
2012-01-07, 18:21
Medlem
provocative77s avatar
För att byta olja o filter. Ja man byter båda.
Kontakta Hassans Pizza, Kebab, cykelservice, Städservice, bilmek o beg bil. Även de klarar av ett oljebyte.
Eller så köper du olja, filter, oljefilteravdragare på biltema o gör det själv.
Har du aldrig gjort det så be någon bekant att visa dig. Det är inte svårare än att du klarar det själv på en timme på OKs billyft om du aldrig gjort det förr
Citera
2012-01-07, 18:24
Medlem
lazors avatar
Tack för svaren,

skulle gjort det själv om jag bara haft nån bekant som kunde hjälpa mig, men är i en situation där jag inte har det längre tyvärr..

oljefilter har jag redan köpt nytt. Någon som vet vad en normal verkstad tar för ett sånt arbete?
Citera
2012-01-07, 18:49
Medlem
Citat:
Tack för svaren,

skulle gjort det själv om jag bara haft nån bekant som kunde hjälpa mig, men är i en situation där jag inte har det längre tyvärr..

oljefilter har jag redan köpt nytt. Någon som vet vad en normal verkstad tar för ett sånt arbete?

Instruktionsboken kan nog vägleda dig, och visa precis (steg för steg) hur du ska göra. GLHF
Citera
2012-01-07, 19:43
Medlem
sommarlovs avatar
På Volvo V40 ska man också plocka bort plastskyddet under motorn.

Skruva inte ur oljepluggen till växellådan av misstag!
Citera
2012-01-07, 20:07
Medlem
Poyrojts avatar
Citat:
Tack för svaren,

Jag brukar rekommendera typ en sådan här till folk med tummen mitt i näven. Även om det blir ett par centiliter kvar i tråget så blir åtminstone oljebytet av men glöm inte att byta filtret. Gör man sedan vart tredje oljebyte via pluggen så är det tillräckligt för en gammal motor (IHMO).
Citera
2012-01-07, 20:37
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Tack för svaren,

Det kostar pengar och lite till att få ett oljebyte gjort. Och beror mest på vilken verkstad du frågar.
Men det är så barnsligt enkelt att göra själv så anledningen att låta någon annan göra det är obefintlig.

Har du ingen kompis som kan visa hur ett byte går till kan du säkert fråga den lilla späda och blonda flicksnärtan bakom disken inne på macken hur du ska gå tillväga.

Annars kollar du på lämpligt volvoforum. Det finns ofta massa bilder som visar hur det ser ut om du inte vill krypa in själv på parkeringen för att ta reda på om det är insex, torx eller vanlig skalle på oljepluggen.

Det man generellt behöver är:
Material
GDS-hall, vanligtvis OKQ8
Lyft så man kan jobba bekvämt under bilen, men går så klart utan också.
Filter, olja och pluggpackning Jag byter alltid packningen, den kostar i princip gratis i sammanhanget.
Filteravdragare, brukar gå att låna på macken
Rätt nyckel eller hylsa till spärrskaft för oljepluggen, kan gå att låna om man har tur
Ett kärl för uppsamling av olja, finns ofta på macken redan

Arbete
Varmkör bilen = redan löst om du inte bor granne med hallen.
Upp med bilen, tappa ur oljan, lossa även filtret, låt all olja rinna ut i kärlet.
Torka rent runt hålen som blivit av plugg och filter,
Sätt packningen på pluggen, dra åt så det sitter, varken mer eller mindre, det finns moment att dra med, men få gör det.
Fyll olja i filtret om det monteras rakt eller nästan rakt uppåt,
Smörj lite olja på gummipackningen.
Dra åt lite lagom, filtret kommer inte åka någonstans ändå och det kan ju vara kul om det faktiskt går att lossa nästa gång.
Sänk bilen,
Fyll på angiven mängd olja i ett lugnt tempo,
Låt bilen stå en stund,
Läs av nivån, fyll på om det behövs mer.
Starta upp bilen och vänta på att oljettrycklampan slocknar. Det kan ta någon sekund längre än normalt, men om du fyllt filtret med olja så minskar du den tiden genom att motorn får sin smörjning snabbare.
Låt gå någon minut, stäng av.
Hissa upp bilen igen och kolla så det inte läcker någonstans.

Allt är gjort på en halvtimme lite drygt och hallhyran ligger väl vanligen runt 2 kr/min.
Citera
2012-01-07, 20:57
Medlem
lazors avatar
tack för svar toby, men som sagt har jag aldrig skruvat på min bil förut, och med rist för att en handikappad dåre som mig gör fel, så är det nästan värt de (säg 1000 kr) det kostar att få allt fixat på verkstad. Ringer runt till ett par stycken imorgon och frågar vad de vill ha för kalaset.

Hur många mil brukar man annars säga att man skall köra innan oljebyte är på sin plats, för en bil från 90-talet?
Citera
2012-01-07, 21:32
Medlem
theloins avatar
Citat:
Hur många mil brukar man annars säga att man skall köra innan oljebyte är på sin plats, för en bil från 90-talet?

Väldigt olika rekommendationer beroende på tillverkare och vem som snackar.
Många säger var 1000:e mil eller 1-2 ggr per år, andra kör på 500mil eller var 6:e månad.

Volvo v40 2000 tror jag har en rek på 7500 miles.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in