2012-01-07, 16:24
Medlem
Hej

Kan någon förklara till mig hur det går till för att göra backup? Jag ska ominstallera XP efter 6 år, och behöver ta backup på precis allt! (293gb) men har bara en extern HDD på 250gb, går det? (har lånat 1TB hdd av en polare nu)

Om jag nu ska återställa sedan allt med EaseUS efter ha formaterat går allting tillbaka till sin plats? (dvs dokument filer filmer spel m.m?)

Är EaseUS säker? Bara köra backup eller finns det något annat man ska tänka på?!

Vad menas med klon? Jag vill ha backup på precis allt! Det ska vara som att jag inte ens har formaterat, vilken inställning ska man ha?

Hur lång tid tar det att göra backup på 290gb?

notera att jag måste formatera pga krasch i windows registret.

Vad ska jag göra, klona eller ta backup?

mvh
Citera
2012-01-07, 18:58
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
Hej

Kan någon förklara till mig hur det går till för att göra backup? Jag ska ominstallera XP efter 6 år, och behöver ta backup på precis allt! (293gb) men har bara en extern HDD på 250gb, går det? (har lånat 1TB hdd av en polare nu)

Om jag nu ska återställa sedan allt med EaseUS efter ha formaterat går allting tillbaka till sin plats? (dvs dokument filer filmer spel m.m?)

Är EaseUS säker? Bara köra backup eller finns det något annat man ska tänka på?!

Vad menas med klon? Jag vill ha backup på precis allt! Det ska vara som att jag inte ens har formaterat, vilken inställning ska man ha?

Hur lång tid tar det att göra backup på 290gb?

notera att jag måste formatera pga krasch i windows registret.

Vad ska jag göra, klona eller ta backup?

mvh
Vill du till och med backupa programmen och registret? Isåfall skulle en klon vara rätt alternativ för dig.
Citera
2012-01-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Vill du till och med backupa programmen och registret? Isåfall skulle en klon vara rätt alternativ för dig.

Tror inte det, eftersom registret är förstört. Är glad att jag ens kan komma in till Windows och ta backup. Om registret är förstör så är klon inte att föredra eller hur?
Citera
2012-01-07, 20:14
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
Tror inte det, eftersom registret är förstört. Är glad att jag ens kan komma in till Windows och ta backup. Om registret är förstör så är klon inte att föredra eller hur?
Annars kan du backupa från en live-CD av Ubuntu, till exempel?
Citera
2012-01-07, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Annars kan du backupa från en live-CD av Ubuntu, till exempel?

Det var tack vare Puppy Linux som jag kunde komma in till XP, så nu är jag inne, jag har gjort en Data Backup (file, disk/partition) i EaseUS Todo Backup. Jag vill endast ha mina filer, mappar, spel m.m. Jag har backat upp allt till min externa HDD så nu kan jag formatera om XP och lägga in mina filer igen?

Jag har även kört "check image" för att se så att inget gick fel "no errors were found"

Förresten vad betyder "incrementally"? och är det nödvändigt att göra en? Isf hur?

Förresten när jag gör backup på mina filer och ska återställa de sedan så måste jag ändå manuellt själv installera mina program, drivrutiner m.m? För jag antar att dessa kopieras bara när man "klonar disken, har jag rätt?

Just nu har jag: File backup 185GB

Disk and Partition 6GB

Vet inte vad Disk and Partition backup är dock men gjorde en ändå (6GB)(?)

Men när jag kollar på min HDD så står det Total storlek: 298GB Ledigt utrymme:58GB

Ponerar att resten är till HDD:en och endast mina filer, spel, filmer m.m ligger på 185GB?
Senast redigerad av optimus.prime 2012-01-07 kl. 21:13.
Citera
2012-01-07, 22:17
Medlem
Inget med snabbt svar please?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här