2012-01-07, 14:39
Medlem
Mr.Jack-Ds avatar
Halloj, går och funderar kring att köpa mig en Ipad. Det är en fruktansvärt onödig grej men ändå så rolig. Vad jag behöver hjälp med är om jag skall nöja mig med att köpa bara en Wifi eller om man ska köpa en 3g direkt? Vad innebär det att ha en 3g egentligen? Måste man lösa ett månadsabonnemang till det också?

Hoppas ni kan ge lite synpunkter på detta
Citera
2012-01-07, 15:26
Medlem
Du måste inte teckna abonnemang. 3G innebär att du kan surfa där operatören har bra täckning. Du får även GPS i 3G-versionen. WiFi är tillräckligt om du bara skall ha den hemma.

För att surfa vart du vill inom landet så måste du teckna ett abonnemang.
Citera
2012-01-07, 15:49
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmerB
Du måste inte teckna abonnemang. 3G innebär att du kan surfa där operatören har bra täckning. Du får även GPS i 3G-versionen. WiFi är tillräckligt om du bara skall ha den hemma.

För att surfa vart du vill inom landet så måste du teckna ett abonnemang.

Om jag uppfattat det rätt, så kan man om man har en iPhone 4, dela mobilens 3G-uppkoppling för att surfa med plattan om den bara har wifi? Att dela 3g-internet via bluetooth alltså?

I så fall, kan man även utnyttja mobilens gps för positionering och navigation i wifi-plattan?

//Brute
Citera
2012-01-07, 16:35
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Om jag uppfattat det rätt, så kan man om man har en iPhone 4, dela mobilens 3G-uppkoppling för att surfa med plattan om den bara har wifi? Att dela 3g-internet via bluetooth alltså?

I så fall, kan man även utnyttja mobilens gps för positionering och navigation i wifi-plattan?

//Brute

Jag har för mig att du måste jailbreaka din iPhone för att kunna använda den för tethering. Finns en app som heter "MyWi" som ska vara väldigt bra, men då måste man ha Cydia om jag förstått det rätt.

Edit: Dumt av mig. Det verkar gå att dela sitt WiFi utan jailbreak. Såg det nu.
Senast redigerad av dannywtf 2012-01-07 kl. 16:40.
Citera
2012-01-07, 16:42
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Jag har för mig att du måste jailbreaka din iPhone för att kunna använda den för tethering. Finns en app som heter "MyWi" som ska vara väldigt bra, men då måste man ha Cydia om jag förstått det rätt.

Edit: Dumt av mig. Det verkar gå att dela sitt WiFi utan jailbreak. Såg det nu.

Ja, det finns ju något nytt i 4:an som heter internetdelning eller liknande (har ej telefonen inärheten nu).

Vet du om man kan dela GPS-funktion via den delningen och bluethooth till en iPad wifi?

//Brute
Citera
2012-01-07, 17:25
Medlem
Citat:

//Brute
Det där med Wi-Fi går.

Du kommer inte att använda GPS för att fastställa positionen utan telefonmastarna.
Citera
2012-01-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ja, det finns ju något nytt i 4:an som heter internetdelning eller liknande (har ej telefonen inärheten nu).

Vet du om man kan dela GPS-funktion via den delningen och bluethooth till en iPad wifi?

//Brute

Som ovan nämnd, jag kör internetdelning och en wifiplatta (2), den kan ibland fastställa ens nuvarande position, men den hänger inte med om jag flyttar på mig eller så
Citera
2012-01-07, 18:54
Medlem
Mr.Jack-Ds avatar
Tack för åsikterna. Men en fråga till. Hur mycket kan ett 3g abonnemang gå på på månad och kommer man att surfa så mycket så det blir lönt. Det är ju frågan? Kommer det med andra ord vara värt att köpa en ipad 3g eller är det en funktion säljare bara skall lura på oss ?
Citera
2012-01-07, 19:01
Medlem
Min kompis, som har en ipad 1 3g sa att han som max kommit upp i 2.5 gb data. Han använder 3g hela tiden, i skolan, när han åker någonstans, han använder mycket gps också. (Fattar inte hur han har kommit upp i 2.5 gb?!) Jag har 1 gb surf på telefonen som jag delar ut, jag har hittils surfat för 450 mb ungefär. Får en ny kvot den 15e jan. Jag brukar kolla någon youtubefilm ibland, har hämtat lite appar från appstore, (inga extremt stora). Surfat på olika sidor, flashback etc, twittrat och haft mig. 1 gb räckte bra mkt längre än jag trodde det skulle!
Citera
2012-01-07, 21:26
Medlem
Mr.Jack-Ds avatar
Lutar över åt en 3g då med andra ord. Men är det någon som har koll på vad det kostar att teckna ett abonnemang på en sådan?
Citera
2012-01-08, 12:04
Medlem
Har du en smartphone så kan du dela 3g via wifi till Ipad wifi.
Citera
2012-01-08, 12:54
Medlem
treeflows avatar
Jag sålde nyligen min iPad 2, 32GB WiFi. Den passade mig perfekt då jag oftast använde den i hemmet, och ibland i skolan där man ändå har wifi. Jag har iPhone 4S och kan säga att det är helt onödigt att skaffa 3G om du har iPhone, då kan du istället bara surfa på samma abonnemang så att säga. Reser du mycket med tåg/flyg/buss/taxi och ska använda den där?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in