2011-05-26, 14:48
Medlem
Matchens avatar
Eftersom att jag tycker att fackförbund överlag uppför sig som skit så uppmuntrar jag, av princip, ingen att gå med.

Att där emot skita i A-kassan är ungefär lika smart som att inte helförsäkra sin splitter nya bil.
Citera
2011-05-26, 17:42
Medlem
Alfakassan - helt dumma i huvudet?

Ansökte om grundersättningen på ~100/dag i februari, jag får brev där jag välkomnas osv. Följande vecka mottags ett ytterligare brev där jag fått avslag pga att jag inte var inskriven som arbetssökande på arbetsförnedringen (vilket jag faktiskt var sedan sex månader tillbaka). Detta verkar ju tyda på att alfan inte utreder ansökningar innan dom skickar välkomstbrev och räkningar.

Innan jag blev nekad fick jag dock betala en räkning som täckte för både januari och februari, alltså 600 spänn, pengar som jag inte har. Efter att jag löst detta problem får jag hem inbetalningskort som fylls i och skickas. Enligt alfa ska deras utbetalning skett idag. Nu sitter jag här 4 månader senare, med 5(!) betalda räkningar á 300 spänn, utan att ha fått ett ynka jävla öre. Vad krävs egentligen för att få pengar från dessa lurendrejare?
Citera
2011-05-26, 18:37
Medlem
erlgs avatar
En förskollärare skall givetvis inte gå med i ett LO-fack, utan det är Lärarförbundet som gäller. Jag tror inte att Lärarnas Riksförbund, som är ett SACO-förbund organiserar förskollärare. 20K är dessutom en helt orimlig ingångslön. I stort sett alla kommuner i landet erbjuder 25 eller mer som ingångslön.
Citera
2011-05-26, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
En förskollärare skall givetvis inte gå med i ett LO-fack, utan det är Lärarförbundet som gäller. Jag tror inte att Lärarnas Riksförbund, som är ett SACO-förbund organiserar förskollärare. 20K är dessutom en helt orimlig ingångslön. I stort sett alla kommuner i landet erbjuder 25 eller mer som ingångslön.

Ja, 20k som ingångslön för en förskolelärare i dagsläget är ett bottennapp. Det är sån otroligt brist att uppåt 25k är näst intill minimum. Dock måste jag säga att lärarförbundet är väldigt dålig på att förhandla för förskolelärare, de blev rätt besvikna sist.
Citera
2011-05-26, 19:17
Medlem
Madgunners avatar
Om daghemmet skall minka ner personalen om ett år så försvarar facket bara medlemmar. Är dom andra med och hon utanför så riskerar hon att åka.

Jag har jobbat rätt länge och märkt en stor skilnad. Om arbetsgivaren vet om att någon är med i facket så behandlas dom mera hänsynsfullt än dom som står utan.

Hårt draget men försov dig en morgon så kan du bli inkallad till chefen på samtal. Chefen står inte ensam i rummet utan har med sig någon annan, bägge går hårt på dig och förklarar att du gör bäst i att skriva på uppsägningen. Gör du inte det så kommer du att bli avskedad och aldrig få ett jobb igen, dom kommer att varna alla som ringer om referenser.

Just försovning var överdrivet, men varit med om att flera arbetskamrater åkt för skitsaker. Är du med i facket så är dom med i dom förhandlingarna så du är inte ensam, och för skitsaker så vågar inte arbetsgivarna.
Citera
2011-05-26, 21:00
Medlem
Jag har nu hört mig för med min arbetskollega och han säger att jag ska gå med i byggnadsarbetarna.

Vilket jag nu gjort - nästan.
Jag har skrivit ut och fyllt i formuläret och imorgon ska jag posta det (jäkla slött att inte driva en modern verksamhet och fylla i den online).

Så om jag har förstått det hela rätt så kommer mitt medlemskap gälla första dagen på nästkommande kalendermånad. Alltså Juni då för mig, och som det ser ut nu så ligger jag i så fall bra till.

Med detta tänkte jag bara rapportera in hur det gick för mig och vad jag skulle välja. Kanske någon annan har nytta av denna information.
Citera
2011-05-26, 22:35
Medlem
Per-Engdahls avatar
Ok tack för input. Det stämmer att hon tagit förskollärarexamen. Anledningen till varför jag tvekar på att A-kassan behövs är det är sjukt sug efter förskollelärare i landet just nu då de vill byta ut outbildade dagisfröknar mot dem. Risken för kicken är princip noll (vi bor i en snabbt växande stad som bygger nya förskolor hela tiden).

En bekant till henne fick 21 500 kr i ingångslön vilket jag tyckte var ganska ok. Det är lite lägre löner för förskollärare i kommuner där de utbildas än på landsbygden (Sthlm, GBG och Malmö undantag med högre löner då detta är enorma horder av negrer- och blattebarn där).
Citera
2011-05-26, 23:02
Medlem
Madgunners avatar
Trots att det är lätt att få nytt jobb så är medlemskap i en fackförening något som är säkrast att ha. Det räcker att hon kommer på kant med en chef på en för att det skall bli problem att få nytt jobb. Se det som en försäkring som skyddar mot trakasserier. Alla fackföreningar är inte bra men arbetsgivarna vill inte bråka med dom i onödan
Citera
2011-05-27, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjlmnz
Fan är nog helt pantad, läst om alfakassan men får inte svar på min fråga anyway

Måste man vara medlem i alfakassan/a-kassa för att få $ om man blir arbetslös?
- om man uppfyller kraven om arbetat 6 mån eller vad det nu är

,,

Nej det behöver du inte. Uppfyller du ett arbetsvillkor och ett grundvillkor så får du ersättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Grundvillkor
-kunna och vilja ta ett arbete på minst tre timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan,
-kunna och vilja ta lämpliga arbeten, inget hinder får finnas för att ta dessa arbeten,
-vara anmäld som helt eller delvis arbetslös och arbetssökande hos den offentliga Arbetsförmedlingen,
- tillsammans med Arbetsförmedlingen upprätta en handlingsplan
- aktivt söka arbete.
- anta erbjuden anvisning till jobbgarantin för ungdomar.

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsvillkor
Arbetsvillkoret innebär att du under 12-månadersperioden direkt före arbetslöshetens inträde måste ha för*värvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmars arbete i varje månad. Om du inte upp*fyller detta, krävs det att du har arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande period av 6 kalendermånader. Minst 50 timmars arbete i varje månad krävs. Du kan uppfylla arbetsvillkoret genom arbete som anställd eller med arbete i eget företag.

Som förvärvsarbete räknas:
- reguljärt arbete
- anställning med lönebidrag eller anställningsstöd, OBS! dock ej särskilt anställningsstöd
- skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare
- arbete inom Samhall
- utvecklingsanställning och trygghetsanställning
- nystartsjobb och särskilt nystartsjobb

Som förvärvsarbete räknas också:
- semester eller annan ledighet med helt eller delvis bibe**hållen lön, dock inte ledighet på grund av sjukdom, totalförsvarsplikt eller barns födelse,
- tid med avgångsvederlag eller ekonomiskt skadestånd,
- tid med föräldrapenningförmån (dock max två månader tillsammans med arbete i fyra måna*der),
- fullgjord totalförsvarsplikt (dock max två månader tillsammans med arbete i fyra månader).

Citat:
Ursprungligen postat av dirtysven
Alfakassan - helt dumma i huvudet?

Ansökte om grundersättningen på ~100/dag i februari, jag får brev där jag välkomnas osv. Följande vecka mottags ett ytterligare brev där jag fått avslag pga att jag inte var inskriven som arbetssökande på arbetsförnedringen (vilket jag faktiskt var sedan sex månader tillbaka). Detta verkar ju tyda på att alfan inte utreder ansökningar innan dom skickar välkomstbrev och räkningar.

Innan jag blev nekad fick jag dock betala en räkning som täckte för både januari och februari, alltså 600 spänn, pengar som jag inte har. Efter att jag löst detta problem får jag hem inbetalningskort som fylls i och skickas. Enligt alfa ska deras utbetalning skett idag. Nu sitter jag här 4 månader senare, med 5(!) betalda räkningar á 300 spänn, utan att ha fått ett ynka jävla öre. Vad krävs egentligen för att få pengar från dessa lurendrejare?

Ledsen att säga det men det är nog du som är dum i huvudet. Du måste skilja ansökan om medlemskap och ansökan om ersättning. Du har blivit beviljad medlemskap får så klart fakturor utskickade till dig då ett medlemskap innebär månadsavgift. Detta oavsett huruvida du har rätt till ersättning eller ej. Min gissning är att Alfakassan har gjort precis som de ska och utrett enligt de regler som finns.

När det gäller ersättningen så har du själv skyldighet att se till så kassan får det underlag de behöver för att kunna bevilja dig ersättning. Får kassan ingen elektronisk signal från AF måste du be att AF skickar ett intyg som heter meddelande till a-kassa. Hör av dig till AF så de skickar en signal så Alfakassan kan se att du är ersättningsanmäld till dem.
Citera
2011-05-27, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Engdahl
Ok tack för input. Det stämmer att hon tagit förskollärarexamen. Anledningen till varför jag tvekar på att A-kassan behövs är det är sjukt sug efter förskollelärare i landet just nu då de vill byta ut outbildade dagisfröknar mot dem. Risken för kicken är princip noll (vi bor i en snabbt växande stad som bygger nya förskolor hela tiden).

En bekant till henne fick 21 500 kr i ingångslön vilket jag tyckte var ganska ok. Det är lite lägre löner för förskollärare i kommuner där de utbildas än på landsbygden (Sthlm, GBG och Malmö undantag med högre löner då detta är enorma horder av negrer- och blattebarn där).

Min egen åsikt är den att hon ska vara med i akassan, detta eftersom det krävs en kvalificeringstid på 12 månader för att få inkomstbaserad akassa, dvs även om hon börjar ett nytt jobb och blir uppsagd så måste hon ha varit med i akassan 12 månader för att få inkomstbaserad akassa plus jobbat då 6 månader, men lika bra att vara anmäld hos akassan så att hon sen har något att luta sig emot.

Facket är inte direkt något krav egentligen, men kan vara bra om hon får en fast anställning direkt , för då kan hon få hjälp därifrån. Vid provanställning så spelar det ingen roll för då behöver arbetsgivaren inte ha någon grund för uppsägning så det finns inte mycket att göra iaf. Så facket om hon får en tillvidareanställning. Månaderna går och så länge hon är medlem i en akassa utan något uppehåll eller slutat betala avgiften så kommer hon sen efter 6 månader att vara berättigad inkomstbaserad akassa. Visst det kan vara onödigt men det är en osäkerhet ändå.Man måste ha varit med i en akassa 12 månader för att kunna få inkomstbaserad ersättning om man jobbat 6 månader, men man får inte ha något uppehåll från akassa för då börjar akassetiden om.
Citera
2011-05-28, 17:00
Medlem
Lingongrottas avatar
Angående A-kassa och gå med i facket.

Hej, nu vet jag inte om detta blev rätt forumdel men vi försöker!

Jag ska börja sommarjobba den 13 Juni och har sommarjobb till den 13 augusti. Jag funderar om jag endast ska gå med i a-kassan. För det är ju mest den jag är ute efter. När ska jag isåfall gå med i den och hur gör jag det? Tillhör elektrikerna fackförbund antar jag. Jag vet att man måste jobba 6 månader för att få rätt till a-kassa. Men om jag går med i sista Maj räknas denna arbetstid som 3 månader då? Får jag Juni,Juli och Augusti som "jobbmånader"? Hur funkar det? Gäller det bara att få ihop ströjobb sen för att få ihop dom där 6 månaderna? om jag nu inte får förlängt tid på sommarjobbet eller något.

Tack för hjälpen, är ganska lost när det handlar om sånt här.
Citera
2011-05-28, 17:09
Medlem
Ring din a-kassa/fackförening och fråga, det är 100%iga svar istället för att filosofer ska ge dej en massa nonsens och felaktiga uppgifter...

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in