Citat:
Ursprungligen postat av Per-Engdahl
Ok tack för input. Det stämmer att hon tagit förskollärarexamen. Anledningen till varför jag tvekar på att A-kassan behövs är det är sjukt sug efter förskollelärare i landet just nu då de vill byta ut outbildade dagisfröknar mot dem. Risken för kicken är princip noll (vi bor i en snabbt växande stad som bygger nya förskolor hela tiden).
En bekant till henne fick 21 500 kr i ingångslön vilket jag tyckte var ganska ok. Det är lite lägre löner för förskollärare i kommuner där de utbildas än på landsbygden (Sthlm, GBG och Malmö undantag med högre löner då detta är enorma horder av negrer- och blattebarn där).
Min egen åsikt är den att hon ska vara med i akassan, detta eftersom det krävs en kvalificeringstid på 12 månader för att få inkomstbaserad akassa, dvs även om hon börjar ett nytt jobb och blir uppsagd så måste hon ha varit med i akassan 12 månader för att få inkomstbaserad akassa plus jobbat då 6 månader, men lika bra att vara anmäld hos akassan så att hon sen har något att luta sig emot.
Facket är inte direkt något krav egentligen, men kan vara bra om hon får en fast anställning direkt , för då kan hon få hjälp därifrån. Vid provanställning så spelar det ingen roll för då behöver arbetsgivaren inte ha någon grund för uppsägning så det finns inte mycket att göra iaf. Så facket om hon får en tillvidareanställning. Månaderna går och så länge hon är medlem i en akassa utan något uppehåll eller slutat betala avgiften så kommer hon sen efter 6 månader att vara berättigad inkomstbaserad akassa. Visst det kan vara onödigt men det är en osäkerhet ändå.Man måste ha varit med i en akassa 12 månader för att kunna få inkomstbaserad ersättning om man jobbat 6 månader, men man får inte ha något uppehåll från akassa för då börjar akassetiden om.