2012-01-07, 10:49
Medlem
Halloj!

Är påväg att säga upp mig från mitt jobb och har ett par frågor innan dess.
Har jobbat 3 månader på fast lön och är fortfarande under provanställning (varar 6 mån).

1:
Om chefen väljer att jag ska gå samma dag som jag sagt upp mig, alt. efter en vecka, får jag fortfarande full lön för hela månaden?

2:
Hur fungerar semesterersättning? Ingenting har betalats ut på tidigare löner. Jag har arbetat fr.o.m. 1 September och inte tagit ut en enda semesterdag.

3:
Skall jag göra en skriftlig uppsägning som kräver påskrift från båda chef och anställd? Om så, vad bör detta innehålla?

Tack!
Citera
2012-01-07, 11:11
Medlem
PrimeEvils avatar
Ta det där med fackombudet på jobbet som kan svara korrekt på alla dessa frågor även om du inte är medlem. Men rent konkret är det bara att gå in till chefen och avsluta sin anställning muntligt räcker, antingen går dom med på att du slutar på studs eller så är det väl egentligen en månads uppsägningstid som gäller. Vad semesterersättningen anbelangar så får man den i anslutning till sommarsemestern dvs junilönen.
Citera
2012-01-07, 11:16
Medlem
Normalt får man ut semesterersättningen på slutlönen.

Har aldrig hört talas om att den betalas ut en specifik månad utan det brukar vara när man tar ut semester som den utbetalas.
Citera
2012-01-07, 11:32
Medlem
PrimeEvils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmha
Normalt får man ut semesterersättningen på slutlönen.

Har aldrig hört talas om att den betalas ut en specifik månad utan det brukar vara när man tar ut semester som den utbetalas.
Nä nä det var ju det jag menade att man får den när man tar semester, jag bara skrev juni som ett exempel eftersom större delen av befolkningen har semester i juli...fast i detta specifika fall blir det så klart på slutlönen vilket inte kan va många kronor efter tre månader.
Citera
2012-01-07, 11:32
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmutah
Halloj!

Har jobbat 3 månader på fast lön och är fortfarande under provanställning (varar 6 mån).

1:
Om chefen väljer att jag ska gå samma dag som jag sagt upp mig, alt. efter en vecka, får jag fortfarande full lön för hela månaden?

Ja du har rätt till lön under uppsägningstiden. Dock så om ni har kommit överens om att du ska sluta tidigare än uppsägningstiden är det viktigt att ni båda är med om du skall ha lön eller inte så att det inte blir några missuppfatningar. Det är inte helt vanligt att man som vanlig knegare får lön för att vara hemma under uppsägningstiden.

Citat:
2:
Hur fungerar semesterersättning? Ingenting har betalats ut på tidigare löner. Jag har arbetat fr.o.m. 1 September och inte tagit ut en enda semesterdag.

Semestern räknas från maj tror jag så du har fått semesterdagar från maj till september som kommer att betalas ut på sista lönen alternativt månaden efter. Har på ett mindre företag fått ut semesterersättnigen i juni även om jag slutade i feb. vet inte om det finns några direktiv men tror att man ska ha ut det på sista lönen.

Citat:
3:
Skall jag göra en skriftlig uppsägning som kräver påskrift från båda chef och anställd? Om så, vad bör detta innehålla?
Tack!

Ja du bör ha det skriftligt och där kan även stå om du ska vara hemma under uppsägningstiden med lön osv. Annars räcker det så enkelt som möjligt med namn, datum och vilken tid du säger upp dig samt sista arbetsdagen. Har dock slutat på många jobb utan att göra detta skriftligt.
Citera
2012-01-07, 11:37
Medlem
Citat:
Halloj!

1:

2:

3:

Tack!

1 Ja du har rätt till 1 månad med lön. Men du är också skyldig att jobba denna tid.
Om du vägrar jobba får du givetvis ingen lön. Om Arbetsgivaren förbjuder dig att jobba har du ändå rätt till lön.

2 Om du inte tar ut semestern så får du den utbetald på slutlönen.

3 Om du inte litar på din arbetsgivare kanske det är lämpligt att få hans under skrift.
"Jag namn xxx säger härmed upp min anställning hos företag xxx 2012-01-07"
Citera
2012-01-07, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Depprikula
1 Ja du har rätt till 1 månad med lön. Men du är också skyldig att jobba denna tid.
Om du vägrar jobba får du givetvis ingen lön. Om Arbetsgivaren förbjuder dig att jobba har du ändå rätt till lön.

2 Om du inte tar ut semestern så får du den utbetald på slutlönen.

3 Om du inte litar på din arbetsgivare kanske det är lämpligt att få hans under skrift.
"Jag namn xxx säger härmed upp min anställning hos företag xxx 2012-01-07"
Hej, tack för svar!

Gällande fråga 1. Finns det någon lagparagraf som styrker detta, så jag har bevis att komma med?

Går det på något sätt att räkna ut sin semesterlön?

@Diablo1118: Hänger inte med riktigt. Semesterlönen bör väl ändå baseras på den tiden jag arbetat där? d.v.s. mellan sept. och januari? Om det skulle vara mellan maj och september innebär det att jag praktiskt taget inte får någon ersättning alls.
Citera
2012-01-07, 12:26
Medlem
Citat:
Hej, tack för svar!

Gällande fråga 1. Finns det någon lagparagraf som styrker detta, så jag har bevis att komma med?

Går det på något sätt att räkna ut sin semesterlön?

@Diablo1118: Hänger inte med riktigt. Semesterlönen bör väl ändå baseras på den tiden jag arbetat där? d.v.s. mellan sept. och januari? Om det skulle vara mellan maj och september innebär det att jag praktiskt taget inte får någon ersättning alls.

Givetvis finns det reglerat i lag, kollektivavtal Det är ju det som är tanken med uppsägningstid.
I ditt fall är det en månad, men beroende på hur länge du arbetat och när du blev anställd kan det vara upp till 6mån tror jag.

jag tror 11% av din lön dras till semesterlön. kolla google.

Sedan kanske man ska nämna att om du inte slutar för att börja en annan anställning så får du ingen a-kassa på 1 månad när du väljer att själv sluta.
Citera
2012-01-07, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Depprikula
Givetvis finns det reglerat i lag, kollektivavtal Det är ju det som är tanken med uppsägningstid.
I ditt fall är det en månad, men beroende på hur länge du arbetat och när du blev anställd kan det vara upp till 6mån tror jag.

jag tror 11% av din lön dras till semesterlön. kolla google.

Sedan kanske man ska nämna att om du inte slutar för att börja en annan anställning så får du ingen a-kassa på 1 månad när du väljer att själv sluta.
Nu är det som så att företaget inte är anslutet till varken fack eller har kollektivavtal. Därav bekymrena. Uppsägningstiden är 1 mån, men räknar med att jag får gå efter kanske en vecka.
Citera
2012-01-07, 20:12
Medlem
Citat:
Nu är det som så att företaget inte är anslutet till varken fack eller har kollektivavtal. Därav bekymrena. Uppsägningstiden är 1 mån, men räknar med att jag får gå efter kanske en vecka.

Detta är ändå LAS som styr. Du har rätt till lön under uppsägningstiden. Men du är också tvungen att jobba under uppsägningstiden om ni inte tillsammans kommer överens om något annat.
Förhindrar han dig att arbeta så har du ändå rätt till lön.
Citera
2012-01-08, 02:20
Medlem

Provanställning har normalt 2 veckors uppsägningstid, så ifall bossen säjer till dig att gå hem och inte komma tillbaka får du lön i 2 veckor till.

Semestern får du utbetalat när du tar semester eller på din slutlön.

Säja upp dig är bara att knalla in till chefen och säja det men du är fortfarande skyldig till att arbeta de nästa 2 veckorna, om inte kan du bli betalnings skyldig men det är inga mängder.
Citera
2012-01-08, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot

Provanställning har normalt 2 veckors uppsägningstid, så ifall bossen säjer till dig att gå hem och inte komma tillbaka får du lön i 2 veckor till.

Semestern får du utbetalat när du tar semester eller på din slutlön.

Säja upp dig är bara att knalla in till chefen och säja det men du är fortfarande skyldig till att arbeta de nästa 2 veckorna, om inte kan du bli betalnings skyldig men det är inga mängder.

Jag hade fel förut. Blandade ihop med tillsvidareanställning.
Om arbetsgivaren vill avsluta provanställningen så är det 14 dagar som gäller.
Eller detta är praxis, det innefattas inte av LAS. Skiter arbetsgivaren i detta måste man vara ansluten till facket och kollektivavtal måste vara skrivna annars blir det världigt svårt att hävda sin rätt.
Om arbetstagaren vill avsluta sin provanställning är det 0 dagar. Man är INTE skyldig att jobba 14 dagar efter meddelande om avslutad provanställning.

"Om den anställde vill avbryta en provanställning finns inte 14-dagarsregeln. Han/hon skall bara meddela arbetsgivaren sin avsikt tydligt och kan sedan gå direkt. "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in