• 1
  • 2
2012-01-07, 04:22
Medlem
Nuealltbras avatar
Docent Död är som vi alla vet ett helt fantastiskt band. Dom har "Solglasögon" som är den låten som kanske är den enda låten som den "stora massan" vet om. Jag önskar jag var i en sådan pass mogen ålder så jag kunde få uppleva deras musik och få vara på deras spelningar. Men det fick jag aldrig.

Deras självbetitlade Docent Död-platta håller jag som min bästa svenska platta någonsin. "Bensin i Blodet" kan ha den bästa gitarrslingan jag har hört. Trumspelandet under samma låt i versen, spelad utav Kricke Pihlgren kan vara det bästa jag har hört också. Det går så fort och det är så tight. Dom är ett punkband men dom är ändå poppiga på ett sätt som skiljer sig ifrån andra svenska punkband. Jag kan erkänna att jag är lite småfull i denna skrivande stund, men jag vet ändå jag snackar om. Och ni som gillar detta fantastiska band vet också vad jag snackar om.

Länka låtar och framträdanden och tala fritt om dessa fantastiska musikanter. Om ni faktiskt har varit på en spelning med dom vill jag gärna höra om det var bra eller dålig, för en vacker dag vill jag också se dom.
Citera
2012-01-07, 04:39
Bannlyst
Har inte så mycket mer att komma med än att hålla med TS; Docent Döds första skiva är helt underbar, och även deras andra är helt okej...

Mina favoriter är: Hand i hand, Standardiserad värld och Popmusik.

btw... Även jag är en smula full...
Senast redigerad av HVonSmaschforka 2012-01-07 kl. 04:41.
Citera
2012-01-07, 15:12
Medlem
CB4lifes avatar
jag är fostrad med Docent Död eller Docenterna. Min farsa är ett stort fan och det är även jag ifs. "Hon Dansar Bara med Nyktra Killar" eller "1000 heta kyssar" är bäst. Coca-Cola är jävligt vass också.

Någon som har koll på vad grabbarna i bandet gör nuförtiden? Såg Joppe Pihlgren i något motorprogram för kanske något år sen.
Citera
2012-01-08, 19:31
Medlem
rkfss avatar
Hela låt tiden gå är underbar
Citera
2012-06-24, 00:11
Medlem
EdwardWs avatar
Krig & kärlek, coca-cola, bensin i blodet och solglasögon är förstås de absolut mest framstående låtarna. Underbara!
Citera
2012-06-24, 00:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardW
Krig & kärlek, coca-cola, bensin i blodet och solglasögon är förstås de absolut mest framstående låtarna. Underbara!

Standardiserad värld är långt mycket bättre än de flesta förstår. Glömmer aldrig en spelning på Underground för 32 år sedan.

Jägersro är en obegriplig låt. Den passar inte på något sätt in i deras repertoar.
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-06-24 kl. 00:40.
Citera
2014-01-12, 16:59
Medlem
jsn94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuealltbra
Docent Död är som vi alla vet ett helt fantastiskt band. Dom har "Solglasögon" som är den låten som kanske är den enda låten som den "stora massan" vet om. Jag önskar jag var i en sådan pass mogen ålder så jag kunde få uppleva deras musik och få vara på deras spelningar. Men det fick jag aldrig.

Deras självbetitlade Docent Död-platta håller jag som min bästa svenska platta någonsin. "Bensin i Blodet" kan ha den bästa gitarrslingan jag har hört. Trumspelandet under samma låt i versen, spelad utav Kricke Pihlgren kan vara det bästa jag har hört också. Det går så fort och det är så tight. Dom är ett punkband men dom är ändå poppiga på ett sätt som skiljer sig ifrån andra svenska punkband. Jag kan erkänna att jag är lite småfull i denna skrivande stund, men jag vet ändå jag snackar om. Och ni som gillar detta fantastiska band vet också vad jag snackar om.

Länka låtar och framträdanden och tala fritt om dessa fantastiska musikanter. Om ni faktiskt har varit på en spelning med dom vill jag gärna höra om det var bra eller dålig, för en vacker dag vill jag också se dom.

2 år senare, men bättre sent än aldrig. Docent död är ju fürfan grymma! Önskar också att jag hade haft möjlighet till att se dom, men uppenbarligen levde jag inte under det ljuva 80-talet Skicka PM när det börjar ryktas om deras glamourösa återkomst till scenen!
Citera
2015-09-28, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jsn94
2 år senare, men bättre sent än aldrig. Docent död är ju fürfan grymma! Önskar också att jag hade haft möjlighet till att se dom, men uppenbarligen levde jag inte under det ljuva 80-talet Skicka PM när det börjar ryktas om deras glamourösa återkomst till scenen!

Har faktiskt sett dem två gånger under nittiotalet. Enga gången hade de med Jacob Hellman som gäst. Det är ett band som haft väldigt mycket gästspel av övrig artistspel.

Jag skulle säga att låtar som "låt tiden gå" "frys" "sjunde himlen" och "varma öl och kalla element" är bland det bästa som kommit ur svensk "punk".

De spelade faktiskt på Nalen i september 2014 och jag är bitter ännu på att jag missade dem.

Kan även tipsa om "stå på benen".

Ber om ursäkt för nekrofilin men det är ett band som får mycket mindre credz än de borde.
Citera
2015-09-28, 23:28
Medlem
Oakenshields avatar
Såg Docenterna tillsammans med Atomic Swing vid Rocksjön i Jönköping sommaren 93. Svinkall sommar! Förbannat bra spelning.
Citera
2015-10-07, 09:01
Medlem
Rebali179s avatar
Håller bandet på fortfarande eller är dom borta.
Har bara hört Solglasögon på senare tid,
Citera
2018-10-29, 22:46
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVonSmaschforka
Har inte så mycket mer att komma med än att hålla med TS; Docent Döds första skiva är helt underbar, och även deras andra är helt okej...

Mina favoriter är: Hand i hand, Standardiserad värld och Popmusik.

btw... Även jag är en smula full...
Gillar också dom låtarna, och så "Bensin i blodet" förstås... Tyvärr blev bandet mindre intressant när de bytte namn och plockade in den där skåningen på sång...
Citera
2018-10-30, 09:27
Medlem
mohnomishes avatar
Minns mitt första möte med med Docent Död. Jag brukade banda Kaj Kindvalls program (Poporama, Discorama) runt 1980 och några år framåt, och vid något tillfälle spelade han Chick-e-Chack. Den är ju lite otypisk för bandet, men fortfarande en av mina favoritlåtar med dem.

Såg dem live vid ett tillfälle när de gjorde smygcomeback efter en tids paus - en "hemlig" spelning på lilla Tre Backar under namnet Obducenterna. Det var väl vid den tiden när den s.k. styckmordsrättegången gick varm i media.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in