Flashback bygger pepparkakshus!
2012-01-07, 02:57
Medlem
På senaste tiden känns det som att mina studier bara har gått sämre och sämre, jag känner mig helt enkelt inte motiverad till att studera tillräckligt för MVG. Morsan har visat mig artiklar om specialbegåvade ungdomar och visst känner jag igen mig till viss del i dessa artiklar, men jag är fortfarande osäker. Kanske har jag bara inte hittat den rätta studietekniken?

Det var allt, var bara tvungen att skriva av mig. Hur ska jag lösa mina motivationsproblem? Vad beror de på egentligen?
Citera
2012-01-07, 03:13
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Känner igen mig extremt mycket i det du skriver, förutom att mina betyg faktiskt höll gymnasiet igenom, nu andra året på teknisk högskola som betygen börjat dala lite, snittar cirka 4 i betyg (U, 3, 4, 5).

Som sagt är inte heller jag särskilt motiverad, pluggar fortfarande knappt något hemma, inte räknat själv någon av våra räknekurser vi haft förutom i första mattekursen då jag var rädd att hamna efter. Sedan visade det sig att allt var relativt lätt ändå så då blev jag lat igen.

Jag kan alltså inte bidra med någon lösning då jag i princip sitter i samma sits själv. Testa att plugga på tjack kanske? Skall tydligen fungera fint.
Citera
2012-01-07, 03:22
Medlem
MacroMinds avatar
Skolsystemet är för standardiserat för din smak tror jag. Gymnasiestudier utgår ifrån att du inte har en j*vla aning om vad du ska bli, därför är det så diversifierat. Jag känner igen mig lite med att jag redan i tidig ålder kunde skriva riktigt "vuxna" inlägg på forum (något som jag har släppt lite av lathet nu dock ) men är lite utanför när det gäller småprat. T.ex "Det ska bli regn nu i veckan hörde jag" Jaha? Rör det däremot "mitt" ämne så är jag riktigt vass i mun med mängder av wikipedia-info memorerat och är redo att verbalt mörda alla motargument.

Men som sagt, eftersom du är en av de som faktiskt vet vad du vill göra och tycker inte om att studera resten så har jag ett tips åt dig. Sitt och läs så mycket du bara kan om högskoleutbildningen du tänker gå, läs om vilken skola som har bra rykte, antagningkrav med mera så vet du exakt vad du behöver för att komma in. På så vis blir det en motivation om du får klart för dig att "Jag behöver ha VG i X och MVG i Y och så nöjer jag mig med G i Z. På så vis har du en klar bild av vad du behöver och det är inte längre så luddigt och abstrakt.

Du är inte lat, du är bara inte en blind arbetsmyra (längre) som formas till en robot med toppbetyg och sedan upptäcker att du har förlorat all kreativitet.
Citera
2012-01-07, 13:24
Medlem
CureMes avatar
Angående att plugga saker man inte ser direkt nytta av kan vara flera, dels för att man behöver ett högt snittbetyg om man vill studera vidare efter gymnasiet, och dels för att du inte har en aning om vad du gör om 10 år.

Jag har lärt mig det den svåra vägen

PS, börja skriv högskoleprov så snart som möjligt. Ett superbra resultat där gör att du kan slappa mer på gymnasiet.
Citera
2012-01-07, 13:54
Medlem
jamendujas avatar
Om du är understimulerad eller lat - det är ju svårt att svara på. Det är ju klart att man hellre vill vara understimulerad än lat.

Jag känner dock igen mig i det du skriver. Jag var väldigt omotiverad i skolan fram tills jag började på universitet, där det faktiskt gick bra för mig. Då läste jag ämnen jag var intresserad av, sådant jag tidigare läste om på fritiden. Mina gymnasiebetyg var ganska kassa (runt 15), fick inte jättebra i matematik och fysik, men på universitet var jag betydligt bättre.

Så ge inte upp. Gör det du är intresserad av. Högskoleprovet finns ju alltid som sista utväg, som någon annan skrev.
Citera
2012-01-07, 14:10
Medlem
Gröne Gunnars avatar
Testa att skriva ett HP, du borde få ett bra resultat nu när det är så mycket matematik. Får du tillräckligt bra kan du sikta fokusera enbart på de ämnen du tycker är intressanta och relevanta och bara sikta på G i de andra, G är ju ofta väldigt enkelt att få.
Citera
2012-01-08, 04:03
Medlem
Fint med lite svar.

Jag gjorde högskoleprovet i slutet av ettan (våren 2011, gamla provet) och satte 1.1, hade tyvärr förhinder i höstas men siktar på minst ~1.6 i vår. Lyckades motivera mig själv till att varje morgon läsa Under strecket på svd.se (inspirerad av https://www.flashback.org/t1337707) i runt en månad i höstas till jag fick reda på att jag inte skulle kunna göra högskoleprovet det året.

Funderar på att göra någonting liknande inför vårens prov och öka stegvis inför provdagen.

Det här med att läsa in sig på vad man behöver för olika linjer är en intressant idé. Jag har redan kollat in en del statistik och känner mig ganska säker på vilka val jag har här i Sverige, är dock lite intresserad av möjligheterna till att studera i Tyskland, har inte riktigt hittat någon bra sida med information om det. Civilingenjör av något slag (IT eller I) känns som någonting i min smak.

Jag känner dock att det bästa kanske inte är att spika in en exakt väg redan nu då man blir väldigt låst, har dock inga problem med att redan nu rikta in mig på ett sådant brett ämne som IT då det finns många olika positioner att välja. Dessutom läser jag Natur vilket gör att jag fortfarande har alla dörrar öppna när jag går ut gymnasiet.
Citera
2012-01-08, 09:25
Medlem
hypothyroidisms avatar
Det är så gymnasiet är för de flesta. Mycket känns onödigt, skoltrötthet, omotivation osv. Bara att bita fast och dra sig igenom.
Citera
2012-01-09, 21:26
Medlem
Mitt tips är att på en gång anmäla dig till högskoleprovet. Skriver du 2.0 på det kan du se till att plugga i den takt som gör att du har ROLIGT. Förhoppningsvis kanske du pluggar tillräckligt ändå för att få bra betyg, men slipper må dåligt?

Jag gillar att plugga men bara när det inte är stress eller press, eller handlar om yttre tvång. Sen har jag uthållighetsproblem ändå, men det är en annan historia. Så länge som jag läser på "mitt" sätt har jag så roligt att jag presterar bra, och det gör att jag vill plugga varje dag.
Citera
2012-01-09, 21:39
Medlem
Gröne Gunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pemmy
Mitt tips är att på en gång anmäla dig till högskoleprovet. Skriver du 2.0 på det kan du se till att plugga i den takt som gör att du har ROLIGT. Förhoppningsvis kanske du pluggar tillräckligt ändå för att få bra betyg, men slipper må dåligt?

Jag gillar att plugga men bara när det inte är stress eller press, eller handlar om yttre tvång. Sen har jag uthållighetsproblem ändå, men det är en annan historia. Så länge som jag läser på "mitt" sätt har jag så roligt att jag presterar bra, och det gör att jag vill plugga varje dag.

Yep, bara onödigt att tvinga sig själv att prestera på skit man inte bryr sig om, om det inte är nödvändigt.
Citera
2012-01-09, 21:41
Medlem
Visdomsmannens avatar
Du låter som en rätt vanlig gymnasie-elev, med skillnaden att du säkert ligger en liten bit över medelintelligensen då du ändå verkar ha relativt enkelt för dig. Ingen fara med andra ord, det är bara bita ihop.

Du är uppenbarligen understimulerad då du inte känner dig motiverad att plugga t.ex. kemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in