Citat:
Ursprungligen postat av ecglsd
TS världsåskådning är mycket lik min egen. Har kommit fram till i princip samma sak efter 10 års funderande sedan jag var tonåring. När man har kommit fram till denna insikt så är det enklare att fokusera på vad som är viktigt - nämligen att bygga "styrka" som det kallas här.
TS har även korrekt identifierat (om du frågar mig) att medvetandet, egot och kroppen är åtskilda saker som samverkar. Det finns en del religiösa "påbyggnader" på detta perspektiv, däribland buddhism och new age som menar på att medvetandet ("anden") är genomsyrande i hela universum men får en intelligens att bearbeta i och med neuronnätverket, varför vi blir medvetna i människokroppar. Men det är kanske en annan diskussion som hör mer med religion eller metafysik att göra.
Hur handskas du med denna insikt då? Hur ser du på världen? Har du också en vilja att förändra samhället?
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Köper del 1 men 2:an får du behålla själv. Lite för mycket flum men en del vettigt där också.
Vad var det du inte gillade? Medvetande-snacket eller min dröm?
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Du missar iaf att ta med det undermedvetna. Detta hör faktiskt ihop med intelligenta saker vi gör, fast vi behöver inte blanda in det vi kallar för medvetande. Man kan dock styra det genom att ändra på sin inriktning.
Med det undermedvetna menar du att vi egentligen vet saker som vi inte är medvetna om? Jag förstår dock inte hur det är relevant? Visst det finns säkert kunskap i vårt undermedvetna vi inte är medvetna om, men på vilket sätt förändrar det någonting?
Sedan förstår jag inte varför du inte vill blanda in medvetande. Kalla det vad man vill, men vi är medvetna om att vi finns. Sedan hur man väljer att tolka sin medvetenhet är väl en annan femma.
Du får jättegärna utveckla dina tankar, jag är intresserad att veta hur du tänker.
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Det lustiga i det hela är att jag - utan hjälpmedel - tycks vara oförmögen att se exakt vad som faktiskt gömmer sig framför min nästipp.
Du förstår inte min text, eller vad menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Anser du att styrka och överlevnad är samma sak?
Inte i dagligt språk nej. Men i det yttersta perspektivet anser jag att det är samma sak. Vi lever i en värld helt utan lagar eller regler. Det som är starkt nog överlever. Det som inte är starkt nog, överlever inte.
Citat:
Ursprungligen postat av PASSIONNES
Fast om nu allting är atomer och vi är universum, allting genomsyras. Kan vi inte klaga på att det är samhällets fel blablabla, då allt som är, är naturligt. Det konstaterade TS i sina inlägg.
Det är väl klart att vi kan "klaga". Hade alla haft den där inställningen att allting fixar sig av sig själv, hade ingenting hänt. Samhällen förändras, påstår du att samhället alltid har sett ut såhär som det gör idag?
Sedan är även jag en del av denna helhet, jag vill att samhället ska förändras. Enligt mig är det samhället som i längden till största del formar den stora massan som grupp, och därför är det samhällets "fel".
Det som verkar helt normalt idag kanske inte är det imorgon. Samhällen förändras. Exempelvis kan enskilda händelser leda till stora förändringar i slutändan, man ska aldrig underskatta individers kraft.