2012-01-06, 19:23
Medlem
Tomato-man1s avatar
Hej FB!

Idag på förmiddagen så fick jag ett samtal av min bästa polare att han var på akuten. Hans tarm hade tydligen sprickigt Han hann inte säga så mycket mer innan samtalet bröts, och jag har provat att ringa han flera gånger efter det fast utan svar.

Så min fråga till er FB;are är vad händer/ vad gör läkarna om man kommer in med en sprucken tarm till akuten? Berätta gärna detaljerat, är orolig!

Tack på förhand.
Citera
2012-01-06, 19:27
Dem syr ihop skiten igen fort som fan. Men oftast får man bukhinneinflammation o blir liggandes ett par dagar/veckor.

Detta hände iaf mig då tarmen min sprack
Citera
2012-01-06, 21:23
Medlem
sommarlovs avatar
Är det inte döden med svåra plågor som väntar en, om behandling inte sätts in omedelbart!?
Citera
2012-01-06, 22:26
Medlem
Draichs avatar
Allvarligt helt klart. Han kommer bli opererad, inlagd, risk för peritonit och sepis, men i Sverige är ändå sjukvården så pass bra att jag är säker på att han klarar sig.
Citera
2012-01-08, 18:29
Medlem
Tomato-man1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draich
Allvarligt helt klart. Han kommer bli opererad, inlagd, risk för peritonit och sepis, men i Sverige är ändå sjukvården så pass bra att jag är säker på att han klarar sig.

Hur länge tar det innan man avlider om man inte skulle söka vård?
Ja länge leve sjukvården!
Citera
2012-01-08, 18:48
Medlem
Tomato-man1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbster
Dem syr ihop skiten igen fort som fan. Men oftast får man bukhinneinflammation o blir liggandes ett par dagar/veckor.

Detta hände iaf mig då tarmen min sprack

Vad är bukhinneinflamation, är det farligt? Försökte googla men gick inte så bra.
Citera
2012-01-08, 18:51
Medlem
Ostmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato-man1
Vad är bukhinneinflamation, är det farligt? Försökte googla men gick inte så bra.
avföring kommer ut i systemet (kroppen) och risken för infektion och blodförgiftning är mycket stor,, han kommer att få äta penicillin
Citera
2012-01-08, 19:01
Medlem
Ruathas avatar
Det går inte att svara på hur lång tid man kan leva utan vård vid sprucken tarm, så mycket som kan spela in. Vilken bit av tarmen som spruckit (tunntarm, tjocktarm, blindtarm), är perforationen täckt eller ut i fri bukhåla eller bakom bukhålan (retroperitoneal)?
Det går att överleva utan vård med mycket tur; En liten tarmficka som spruckit kan vara täckt, lokal inflammation, smärta, feber men ingen bukhinneinflammation eller blodförgiftning behöver tillstöta. Grundtillståndet på patienten? En 28 åring klarar sig bättre än en 89 åring. Andra sjukdomar hos patienten kan förvärra.
Att säga hur länge någon har kvar att leva är inte så lätt.
En sprucken blindtarm med var fritt ut i buken, då kan du vara död innan morgondagen...

Är du under 60 år, tidigare frisk och kommer levande till sjukhuset så kommer du med allra största sannolikhet att överleva en tarmperforation oavsett övriga omständigheter.
Citera
2012-01-08, 19:24
Medlem
Tomato-man1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruatha
Det går inte att svara på hur lång tid man kan leva utan vård vid sprucken tarm, så mycket som kan spela in. Vilken bit av tarmen som spruckit (tunntarm, tjocktarm, blindtarm), är perforationen täckt eller ut i fri bukhåla eller bakom bukhålan (retroperitoneal)?
Det går att överleva utan vård med mycket tur; En liten tarmficka som spruckit kan vara täckt, lokal inflammation, smärta, feber men ingen bukhinneinflammation eller blodförgiftning behöver tillstöta. Grundtillståndet på patienten? En 28 åring klarar sig bättre än en 89 åring. Andra sjukdomar hos patienten kan förvärra.
Att säga hur länge någon har kvar att leva är inte så lätt.
En sprucken blindtarm med var fritt ut i buken, då kan du vara död innan morgondagen...

Är du under 60 år, tidigare frisk och kommer levande till sjukhuset så kommer du med allra största sannolikhet att överleva en tarmperforation oavsett övriga omständigheter.

Tack för dina bra svar!
Om vi säger att det är tunntarmen som sprickigt och att det är en 18 man som tidigare varit frisk kommer in en vecka senare efter tarmen sprickigt, tror du då att chansen är stor att överleva?
Citera
2012-01-08, 19:41
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato-man1
Tack för dina bra svar!
Om vi säger att det är tunntarmen som sprickigt och att det är en 18 man som tidigare varit frisk kommer in en vecka senare efter tarmen sprickigt, tror du då att chansen är stor att överleva?
Med all sannolikhet överlever han.
Citera
2012-01-24, 17:19
Medlem
Ruathas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Med all sannolikhet överlever han.

Håller med, väldigt osannolikt att han inte skulle klara sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in