2012-01-06, 13:22
Medlem
Plastpåses avatar
Min HP Pavilion dv7 har börjat låta som ett mindre industriområde efter att den i princip har stått på 24/7 i 2-3 år och jag hade tänkt försöka mig på att få bort lite damm ur fläkten.

Jag har fått ut alla skruvar runt själva ramen på datorn men luckorna i mitten kommer ge mig en hjärnblödning snart. Man kan skruva ut dem tills de nästan lossnar, men precis innan så börjar de bara "vobbla" runt när man skruvar oavsett hur hårt man tar i eller trycker ner plastplattan. Är det här nån säkerhetsgrej eller vad är det frågan om? Har försökt googla men hittar ingen med samma problem vilket är märkligt.

Så här ser den ut på baksidan:

http://img88.imageshack.us/img88/5898/bildji.jpg

Det är alltså de 2 stora plattorna som jävlas.

/Plastpåse
Citera
2012-01-06, 13:28
Medlem
creepyones avatar
Haha lider verkligen med dig. You just got to love those HP´s sitter själv nu på en ASUS laptop.

Men har förbrukat en del HP´s innan denna. Min sista HP jag hade va just en DV7 och jag har "pillat" isär en hel del HP´s men som du säger på dom lite nyare modellerna så som DV7:an t.ex så sitter det som "säkerhets skruvar" som du typ måste "knäcka" sönder för att kunna komma in i datorn.

Det är en "säkerhets grejj" som HP har vet just inte om det bara är HP som har så men dom flesta nya HP som jag har skruvat på har så och det är just för att om du nu ska lämna in datorn på verkstan om det är nått försäkrings ärende det gäller. Så tittar dom just på om dom här "special skruvarna" är intakta och ser dom att dom är knäckta vet dom att du eller nån annan än verkstan har vart inne och pillat i datorn och då gäller inte försäkringen.

Hur som haver dom där jävla skruvarna höll på att ge mig också en hjärnblödning när jag höll på hahaha
Citera
2012-01-06, 13:38
Medlem
Dom där skruvarna är bara o skruva så långt de går sen lyfta upp luckan...
Ta något litet plastföremål och för in mellan chassi och luckan sen bänd upp den.
De där 2 luckorna sitter över det vanligaste man byter i en dator (HDD, RAM, NIC etc) så man enkelt kan byta dessa utan att bli av med skruvarna.
Citera
2012-01-06, 13:50
Medlem
Ljugtomtens avatar
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01689926.pdf
HP Pavilion dv7 Entertainment PC Maintenance and Service Guide

En bit in i dokumentet står det exakt hur du gör för att komma åt de olika komponenterna i datorn
Citera
2012-01-06, 15:00
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qKs
Dom där skruvarna är bara o skruva så långt de går sen lyfta upp luckan...
Ta något litet plastföremål och för in mellan chassi och luckan sen bänd upp den.
De där 2 luckorna sitter över det vanligaste man byter i en dator (HDD, RAM, NIC etc) så man enkelt kan byta dessa utan att bli av med skruvarna.
Ja, precis.
Sedan är ju de HP-datorerna så korkat byggda så man måste riva hela datorn för att göra rent!
Har du aldrig gjord det förr, bör du lämna till proffs!!
Citera
2012-01-06, 17:27
Medlem
Plastpåses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ja, precis.
Sedan är ju de HP-datorerna så korkat byggda så man måste riva hela datorn för att göra rent!
Har du aldrig gjord det förr, bör du lämna till proffs!!

Har aldrig gjort detta innan men hittade ett klipp på youtube där en visar hur det går till. Har kommit en bit, men det är en jävla massa meck..

Hade dock aldrig gett mig in på detta om det hade varit en ny dator
Senast redigerad av Plastpåse 2012-01-06 kl. 17:30.
Citera
2012-01-06, 23:20
Medlem
Plastpåses avatar
Fick ihop fanskapet igen efter att ha tömt fläkten på damm. Den låter dock i princip lika mycket fortfarande. Aja en erfarenhet och 3 små skruvar rikare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in