2012-01-06, 11:22
Medlem
Hej,

För ett tag sen köpte jag och min pojkvän en liten orientalpojke. Otroligt fin och bra temperament. Dock känns det som han är lite rädd för händer. Så fort man sträcker fram handen så springer han iväg och gömmer sig. Men detta händer inte alltid, dock är det alltid på hans villkor om han vill närma sig. Vilket är förståeligt och vi respekterar det. Men hur kan vi får vår lille att bli mer "handtam"?

Han är idag 15 veckor och har några gånger kissat i sängen när vi vart på jobbet. Vi förstår att detta är vanligt då han inte är kastrerad än men är ändå lite orolig att detta ska fortsätta efter kastrering. Är det vanligt? Detta har iofs bara hänt tre ggr så det är inget beteende från hans sida än.. Men jag tar gärna emot tips, råd och reflektioner.
Citera
2012-01-06, 11:54
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesuslovesyou
Hej,

För ett tag sen köpte jag och min pojkvän en liten orientalpojke. Otroligt fin och bra temperament. Dock känns det som han är lite rädd för händer. Så fort man sträcker fram handen så springer han iväg och gömmer sig. Men detta händer inte alltid, dock är det alltid på hans villkor om han vill närma sig. Vilket är förståeligt och vi respekterar det. Men hur kan vi får vår lille att bli mer "handtam"?

Han är idag 15 veckor och har några gånger kissat i sängen när vi vart på jobbet. Vi förstår att detta är vanligt då han inte är kastrerad än men är ändå lite orolig att detta ska fortsätta efter kastrering. Är det vanligt? Detta har iofs bara hänt tre ggr så det är inget beteende från hans sida än.. Men jag tar gärna emot tips, råd och reflektioner.

Börja med att visa att när handen kommer fram så är det något bra. Klappa eller godis. Gärna något som luktar rätt mycket så hans rädsla blir avbruten och han känner lukten istället.
Citera
2012-01-09, 06:06
Medlem
Puffarns avatar
...och det är inte vanligt eller normalt att en 15 veckors kattunge kissar i sängen, speciellt inte en från en uppfödare. Något med att han är okastrerad att göra har det inte heller, inte förrän om flera månader i alla fall. En katt blir i vanliga fall rumsren redan några veckor efter den öppnat ögonen och börjar ta sig runt i hemmet.
På mig låter det som den är lite otrygg. Det är oftast en bra ide' att låta en kattunge vara det första dygnet eller så när man kommer hem med den trots att det är svårt. Allt är nytt för den och alla syskon och förra familjen borta. Vill den ligga för sig själv så låt den göra det, efter ett tag kommer den fram när den själv vill.
Nu har ni ju redan haft den ett tag men andra köper katt också.
När ni kommer hem med den så öppna buren och gå därifrån. Lägger den sig under en soffa så låt den vara. När den kommer ut sätt den i lådan. Fortsätt att sätta den i lådan varje gång den kommit till er efter ni lekt den trött eller gosat med den gång efter gång efter gång till det sitter och den både kissat och bajsat några gånger på rätt plats.
Det normala med en raskatt från uppfödare är att man aldrig har en enda olycka någonsin med den ens som liten men nog fan kan det hända och är inget att oroa sig för någon enstaka gång men flera gånger på samma plats kan bli ett bestående problem, därav vikten av de första dagarna hemma.
Citera
2012-01-09, 06:38
Medlem
Vi säger alltid till alla som köper katt av oss att den första veckan ska man låta katten vara. Om du springer runt och jagar katten KAN den koppla den otrygga känslan med dig och därför undviker dig ännu mera vilket så klart göra att du vill ta i den mer osv osv.
Kommer katten till dig så får du så klart klappa den men undvik att lyfta och såvidare när katten känner sig redo så kommer den komma till dig.

Jag håller även med förre talare om att kissandet i sängen förmodligen är för att katten otrygg och inte har något att göra med att den inte är rumsren eller pga att den inte e kastrerad den är fortfarande så liten att ni inte har märkt av något av de beteendet än. När hanar markerar så gör de det på flera olika ställen och inte bara på ett och samma ställe.
Citera
2012-01-09, 09:31
Medlem
Man kan även begränsa utrymmet i början, så den känner sig hemma fortare. Ha då allt i närheten, så den enkelt kan nå både mat och toalett. Tror också den är mer otrygg än inte rumsren. Hur verkade kattungen vara hos uppfödaren? Man kan se redan där om det är en mer försiktig katt eller en mer framåt.
Citera
2012-01-09, 14:23
Medlem
Plasta in sängen alternativ stäng dörren, tillfälligtvis fler lådor, mindre utrymme och låt katten komma till er.
Lek med en vippa så får den ha lite avstånd, sätt upp lite hyllor ha ett klätterträd vid ett fönster.
Otrygghet är vad även jag tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in