2012-01-06, 02:51
Medlem
revodnebs avatar
Såg precis reklamen på tv och de erbjuder dig att köpa en bil hos dem för 1,99% ränta. För mig låter det otroligt då jag som husägare får betala 4,35% rörlig ränta alternativt 3,77% om jag låser på två år (SBAB).

Vilken bank/finansinstitut lånar ut till den räntan?

Någonting är oerhört snett i samhället när det kan bli så här.
Citera
2012-01-06, 03:52
Medlem
endures avatar
Ja du, det finns en del sätt att finansiera det på. Det finns gott om banker som inte behöver förhålla sig till Riksbankens reporänta, utan som kan spekulera i sina egna resurser. Om vi säger att vi har en bank vars säkerhet ligger i guld (24spar exempelvis, samma företag som SMS Guld). De ger väldigt bra räntor genom att de spekulerar i uppgång för guld, vilket de har väldigt mycket av. Om det inte gör det lär koncernens företags vinst gå till att ersätta det man har förlorat. Därför är det en osäker lösning, men en attraktiv sådan ändå, om man tror på guld, exempelvis.

Vad gäller bolånsräntan kan man för tillfället inte få mindre än 2,5 % (reporäntan), sedan lägger banken till vad de anser risken är värd. Om det inte är någon risk, och om man är god kund i banken, får man just 2,5 %.
Citera
2012-01-06, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Såg precis reklamen på tv och de erbjuder dig att köpa en bil hos dem för 1,99% ränta. För mig låter det otroligt då jag som husägare får betala 4,35% rörlig ränta alternativt 3,77% om jag låser på två år (SBAB).

Vilken bank/finansinstitut lånar ut till den räntan?

Någonting är oerhört snett i samhället när det kan bli så här.

Det är precis samma sak som att man kan köpa andra varor till "räntefria" köp. Ofta utgår lite avgifter som trycker upp den effektiva räntan. Finansbolaget och bilförsäljarna samarbetar för att sälja mer bilar, dvs det är en indirekt rabatt på bilen som ges genom en lägre ränta. Gungor och karuseller.

Ofta följer kampanjräntorna STIBOR 3M, men ibland är den fast under en viss tid, t.ex. 3 år.
Citera
2012-01-06, 11:21
Medlem
Dessutom får han nog sålt fler bilar ? ;-)
O ja...Bostadsräntorna är så söta nu. Har lust att leka hänga gubbe med bankdirektörerna...
Citera
2012-01-06, 15:44
Medlem
Dessutom brukar de där lånen vara väldigt finurligt upplagda. Blir du sen med betalningen EN enda månad, blir räntan dyrare eller högre för resterande del av avbetalningsperioden. (T.ex. att 1,99% är kampanjränta just nu och om du blir sen med en betalning går den över till ordinarie 6,95%)

Detta gäller t.ex. MediaMarkts "12 månader räntefritt". Blir du sen en enda månad så är det 14,95% ränta eller liknande på hela det resterande beloppet. Där skickar de även med ett "MediaMarkt"-kort... och ja, så fort du använder det - då är det att betala ränta på hela beloppet som gäller.

Vill inte riktigt veta hur många procent av alla som lånar till dessa fina "räntefria" metoder som det faktiskt skiter sig i kistan för och som i slutändan fått betala 15% ränta på allt.

Så nu vet du!
Citera
2012-01-06, 15:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Vad gäller bolånsräntan kan man för tillfället inte få mindre än 2,5 % (reporäntan), sedan lägger banken till vad de anser risken är värd. Om det inte är någon risk, och om man är god kund i banken, får man just 2,5 %.

Var hittar du en sådan ränta? Jag tror inte du kan få en så låg ränta då det är just ränteskillnaden som banken tjänar pengar på.
Citera
2012-01-06, 16:36
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Var hittar du en sådan ränta? Jag tror inte du kan få en så låg ränta då det är just ränteskillnaden som banken tjänar pengar på.
Jodå, det går. Min syster fick ett bolån på 2,75 % (då reporäntan var just 2,75 %) härom månaden via handelsbanken. Vi är dock goda kunder i banken, och det lönar sig. Det är som sagt en risk, och om det inte finns någon risk behövs inte räntan. Då tjänar banken mer på att ha kvar kunden i banken med så bra lånevillkor som möjligt.
Citera
2012-01-08, 11:32
Medlem
Jag jobbar själv som bilhandlare och såna där kampanjer med riktigt låg ränta är inte särskilt ovanliga i branschen. Upplägget är då att bilfirman betalar för mellanskillnaden mellan normal billåneränta (som ligger runt 6,5% i dagsläget) och kampanjräntan till finansbolaget. Detta som ett alternativ till att sänka priset på själva bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in