2012-01-06, 01:04
Bannlyst
Massor av män vill bli kvinnor (inte lika många åt andra hållet).

Är det rätt att det skall bekostas av landstingen?

I England är detta HELT gratis på statliga sjukvården och folk är förbannade.
http://www.dailymail.co.uk/health/article-1196024/Sex-change-ops-NHS-trebled--procedure-right.html

Jag vill ha kosmetisk kirurgi, varför kan inte jag få det gratis om en transsexuell kan få en operation som är värd 100,000 kr?
Citera
2012-01-06, 01:11
Medlem
DominusNihiluss avatar
Därför att enligt dem så kan de inte infinna sig i att leva med det könet de föddes med, de anser ju att de föddes med fel kön och vill korrigera det. Men jag håller med, kosmetiska operationer som könskorrigeringar bör finansieras av en själv, nu bortser vi från från s.k konstruktiv plastikkirurgi (brännskador och liknande).
Citera
2012-01-06, 01:14
Bannlyst
De transexuella är väl ändå knappast mer än 1% av befolkningen. Hur har de kunnat få igenom en lag som gör att deras dyra nycker skall bekostas av skattebetalarna....?
Citera
2012-01-06, 01:18
Medlem
Geblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
De transexuella är väl ändå knappast mer än 1% av befolkningen. Hur har de kunnat få igenom en lag som gör att deras dyra nycker skall bekostas av skattebetalarna....?

För att man idag i väst ska se allt onormalt som normalt och bara finna sig i att vi får betala.

Edit: Jag är alltså emot att skattebetalarna ska stå för detta. Om det inte framgick.
Citera
2012-01-06, 01:28
Medlem
Citat:

Jag undrar om det handlar om en "nyck" när man är beredd att förändra sin kropp så fundamentalt att man byter könsorgan. Jag kan inte tänka mig hur det skulle kännas att vara en kvinna i fel kropp... men att det måste kännas ganska förfärligt, det kan jag tänka mig. Så det är väl det man har förstått, att den kirurgi mm som behövs för att hjälpa dessa människor kan vara livsviktig. Tror du inte det?
Citera
2012-01-06, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Jag undrar om det handlar om en "nyck" när man är beredd att förändra sin kropp så fundamentalt att man byter könsorgan. Jag kan inte tänka mig hur det skulle kännas att vara en kvinna i fel kropp... men att det måste kännas ganska förfärligt, det kan jag tänka mig. Så det är väl det man har förstått, att den kirurgi mm som behövs för att hjälpa dessa människor kan vara livsviktig. Tror du inte det?

Ja tänk dom som inte är nöjd med sin längd då? eller dom som inte är nöjd med sin näsa eller sina bröst u name it ska dom också få gratis operationer då?
Citera
2012-01-06, 01:59
Medlem
Könsbyte borde vara förbjuden! Man kan aldrig byta kön för även efter en operation bli personen aldrig 100% man eller kvinna. Alla som har bytt kön bli någonting mittemellan. Bättre vore att införa ett tredje kön för alla som inte passar in i manlig/kvinnlig.

Jag menar den juridiska biten. Själva könsoperation få vara fritt fram för alla att göra men de ska bekosta det själv. Alla få gärna göra könsoperation och klär sig och leva som sitt motsatta kön men på pappret få ingen byta till motsatt kön utom till ett tredje kön som jag nämnt. Det skulle innebära t.e.x att en man inte kan byta till kvinna och tävla i kvinnliga idrotter vilket jag tycker är rättvis.
Citera
2012-01-06, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGudsson
Ja tänk dom som inte är nöjd med sin längd då? eller dom som inte är nöjd med sin näsa eller sina bröst u name it ska dom också få gratis operationer då?

Tror du inte att det är lite skillnad på att inte vara nöjd, och på att ha en kropp som är ett annat kön än ditt eget? För mig skulle det vara otänkbart att inte ha en kvinnokropp. Det går inte ens att föreställa sig, faktiskt.

Det finns ju också möjligheter att få hjälp för den som mår lika dåligt som de som vill byta kön, pga näsan, brösten eller liknande. Det här är ju fettsugningarnas och skinkimplantatens tidevarv, men en gång i tiden var man betydligt mer försiktig med vem man la under kniven och det tror jag att man är fortfarande när det gäller så här komplicerade operationer och livsförändringar. Det lär inte bli någon massrörelse utan ofta kan det nog faktiskt t.o.m. handla om att rädda ett liv.
Citera
2012-01-06, 02:11
Medlem
kalkys avatar
Det är förjävligt rent ut sagt, borde förbjudas.
Citera
2012-01-06, 02:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Tror du inte att det är lite skillnad på att inte vara nöjd, och på att ha en kropp som är ett annat kön än ditt eget? För mig skulle det vara otänkbart att inte ha en kvinnokropp. Det går inte ens att föreställa sig, faktiskt.

Det finns ju också möjligheter att få hjälp för den som mår lika dåligt som de som vill byta kön, pga näsan, brösten eller liknande. Det här är ju fettsugningarnas och skinkimplantatens tidevarv, men en gång i tiden var man betydligt mer försiktig med vem man la under kniven och det tror jag att man är fortfarande när det gäller så här komplicerade operationer och livsförändringar. Det lär inte bli någon massrörelse utan ofta kan det nog faktiskt t.o.m. handla om att rädda ett liv.

Nej varför skulle det vara en skillnad menar du?

Ja det finns hjälp o få ja men då får du pynta ur egen ficka.
Citera
2012-01-06, 02:49
Medlem
Citat:
En könsbytesoperation kan knappast ses som en "nyck", åtminstone inte här i Sverige. Transsexuella får genomgå lång utredning innan en operation godkänns. Vad gäller skönhetsoperationer kan de i bekostas av landstinget om det rör sig om en missbildning. Att vara född med fel kön får väl nästan räknas som en sådan.
Citera
2012-01-06, 02:53
Bannlyst
Måste vara hemskt att känna att man är född med fel kön och ja självklart ska vi skattebetalare stå för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in