2012-01-06, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGudsson
Nej varför skulle det vara en skillnad menar du?

Ja det finns hjälp o få ja men då får du pynta ur egen ficka.
Det beror på vad det gäller. Vid vissa omständigheter kan du få operationerna betalda.

Jag ser inget som helst problem med att transexuella får detta betalt av samhället.
Citera
2012-01-06, 03:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det beror på vad det gäller. Vid vissa omständigheter kan du få operationerna betalda.

Jag ser inget som helst problem med att transexuella får detta betalt av samhället.

Om jag inte är nöjd med mitt utseende jag mår psykiskt dåligt av det tycker du jag ska ha rätt o få en operation betald?
Citera
2012-01-06, 03:25
Medlem
HBT politik som feminismen drivit fram.

Så... varför ska man gynna heterosexualiteten? det är ju enfald ur ett feministiskt perspektiv.
Citera
2012-01-06, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGudsson
Om jag inte är nöjd med mitt utseende jag mår psykiskt dåligt av det tycker du jag ska ha rätt o få en operation betald?
Beror på hur psykiskt dåligt du mår av det och hur mycket av det som hade kunnat avhjälpas av lite terapi.
Citera
2012-01-06, 03:29
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Massor av män vill bli kvinnor (inte lika många åt andra hållet).

Är det rätt att det skall bekostas av landstingen?

I England är detta HELT gratis på statliga sjukvården och folk är förbannade.
http://www.dailymail.co.uk/health/article-1196024/Sex-change-ops-NHS-trebled--procedure-right.html

Jag vill ha kosmetisk kirurgi, varför kan inte jag få det gratis om en transsexuell kan få en operation som är värd 100,000 kr?
massor?
du vet tydligen hur många det är?
Tala om.

du får kirurgisk hjälp gratis om det behövs

Det finns riktlinjer för detta.
Citera
2012-01-06, 03:41
Bannlyst
Man kan inte heller jämnföra ytliga operationer med själsliga.
Citera
2012-01-06, 16:32
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Tror du inte att det är lite skillnad på att inte vara nöjd, och på att ha en kropp som är ett annat kön än ditt eget? För mig skulle det vara otänkbart att inte ha en kvinnokropp. Det går inte ens att föreställa sig, faktiskt.

Det finns ju också möjligheter att få hjälp för den som mår lika dåligt som de som vill byta kön, pga näsan, brösten eller liknande. Det här är ju fettsugningarnas och skinkimplantatens tidevarv, men en gång i tiden var man betydligt mer försiktig med vem man la under kniven och det tror jag att man är fortfarande när det gäller så här komplicerade operationer och livsförändringar. Det lär inte bli någon massrörelse utan ofta kan det nog faktiskt t.o.m. handla om att rädda ett liv.

Så skattebetalarna ska stå för notan för alla de män som känner att de hellre vill ha en mus mellan benen. Hur gör man då med storbystade kvinnor som råkar födas i en småbystad kvinnas kropp? Måste ju vara hemskt att vara född i fel kropp. Tänk dig att inte ha dina egna bröst utan någon annans bröst. Ska inte vi skattebetalare bekosta korrigeringen för alla dessa stackars tjejer?

Mat är också livsnödvändigt. Kanske dags att staten betalar all min mat?

Du får gärna bekosta korrigeringen för de män och kvinnor som föds med fel könsorgan eller fel bröststorlek. Men tvinga inte oss andra som helst slipper.
Citera
2012-01-06, 17:07
Medlem
SMBHs avatar
jag ser inga problem med detta. Att vara transsexuell (föd som fel kön) verkar vara en direkt plåga för folk. Jag vet inte hur mycket pengar det är att genomgå undersökningar, hormonbehandlingar och ett otal kirurgiska ingrepp, men att vi hjälper dessa individer är inget annat än att visa medmänsklighet.

Sedan har det ju den ofriviliga konsekvensen som tydligt bevisar att man föds med en könsidentitet, vilket måste sticka i ögonen på radikalfeministerna, vilket alltid är positivt.
Citera
2012-01-06, 17:18
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Så skattebetalarna ska stå för notan för alla de män som känner att de hellre vill ha en mus mellan benen. Hur gör man då med storbystade kvinnor som råkar födas i en småbystad kvinnas kropp? Måste ju vara hemskt att vara född i fel kropp. Tänk dig att inte ha dina egna bröst utan någon annans bröst. Ska inte vi skattebetalare bekosta korrigeringen för alla dessa stackars tjejer?

Du får gärna bekosta korrigeringen för de män och kvinnor som föds med fel könsorgan eller fel bröststorlek. Men tvinga inte oss andra som helst slipper.

Om någon föds utan möjlighet att gå på egen hand, ska samhället då inte göra sitt bästa för att få denna människa att kunna gå igen, om det gick?

Dina liknelser är lika dumma som min, för enbart för att man är för en sak, så betyder det inte att man är för andra saker. Jag är för en statlig intevention i detta fall då det jag har lärt mig kring transsexuella är att de lever med ångestproblematik, deprission samt att antalet som tar livet av sig är mångdubbelt fler än om man kollar på genomsnittet. För att återgå till din onödiga liknelse, hur många kvinnor tror du tar livet av sig för att deras bröst är för små?

Och jo, ifall det nu finns ett självmordsbrev där det står nått i stilen med "Orkar inte med världen längre, förbanna mina myggbett till bröst!" så lär det ju ha en annan psykologisk förklaring än just bröststorleken. Det tror jag iaf.
Citera
2012-01-06, 17:21
Medlem
dbaw84s avatar
Jag har inga egentliga problem med att folk byter kön, de kan ändå inte avla vidare efter det men det borde inte vara skattefinansierat.

Om jag har en jättestor näsa som kan jag också må dåligt.
"Jag känner mig som en person med liten näsa, jag föddes med fel näsa"

Sen så är jag vit men jag känner mig svart, jag är född i fel kropp..

Det börjar gå för långt, tycker inte vi ska ha plastikkirurgi överhuvud taget då det är falsk marknadsföring, ponera att jag gifter mig med en skitsnygg brud som egentligen är skitful, då kommer vi få fula barn. Utseendet ska representera de gener du fått..
Citera
2012-01-06, 17:42
Medlem
Otroligt mycket okunskap i den här tråden!

Jag har arbetat med, främst intersexuella men även transsexuella patienter. (Indelningen börjar f.ö vara inadekvat eftersom de allra flesta transsexuella oftast har en fysiologisk anomali i sin konstitution som i vissa kärnor i hjärnstammen eller kromosomavvikelser).

Det är ungefär lika många som korrigeras till män som tvärtom och inte som ts påstår att det finns en övervikt av dem som korrigerar till att bli kvinna.

Det är heller inte någonting som har med HBT-politik att göra, de här behandlingsformerna är betydligt äldre än beteckningen HBT.

Ett av de allra första kirurgiska och juridiska könsbytena i världen gjordes faktiskt i Sverige på 1920-talet.
Citera
2012-01-06, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner

För den som känner att hon har någon annans bröst finns det också hjälp. Oftast handlar en sådan upplevelse om en hjärnskada. Det finns faktiskt människor som försökt såga av sig en lem för att de inte känt igen den, hemskt. Här är en bok som jag har för mig bl.a handlar om det. Om inte annat, så är det i alla fall intressant läsning.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Man_Who_Mistook_His_Wife_for_a_Hat

När det gäller könsoperationer tvivlar jag dock på att de känner att de har fått någon annans kropp, sånt tror jag nog att man tar reda på först, det är ju inte precis så att man knallar in till närmsta kirurg och ber dem skära bort det som står ut och fixa något som går inåt istället. De har däremot en kropp som inte stämmer med deras kön vilket är aningens mer fundamentalt än att man vill gå ifrån C till D i bröststorlek för att det känns kul, kan man tycka. För övrigt kan man få hjälp också om man är djupt olycklig pga sin bröststorlek, även kirurgisk.

Jag förstår inte att det är så stort motstånd emot detta. Tror ni att det är rena stampeden till kirurgerna, eller vad? Det handlar om djupt olyckliga människor som tyvärr ofta ser som enda andra lösning att ta livet av sig. Varför vill ni inte att de ska få hjälp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in