Citat:
Ursprungligen postat av HigherRoom
–––
Jag tänkte, vilke är dessa?
Dit jag vill komma: Finns det offentliga uppgifter om vilka grova brottslingar, som dömts till rättspsyk, som sitter var?
Vore kul med en lista med 1) var 2) vem 3) vad de gjort 4) när de gjort
Eller?
Någon
lista eller något register finns alltså inte.
Inom sjukhusen/klinikerna finns något som heter
beläggningslista – men den är av uppenbara skäl inte till för offentligheten.
De som är domstolsdömda och befinns inom ramen för LRV (och även LPT[patienter] i särskilda fall) gör detta också med en inbegripen sekretess.
I socialstyrelsens försorg finns ju det s.k.
patientregistret. Det registret har från år 2009 inregistrerat diagnoser och åtgärder för patienter som vårdats i psykiatrisk tvångsvård enligt LPT eller LRV. Tillgången till dessa uppgifter är dock skyddade av "absolut sekretess".
Som Socialstyrelsen själva säger: "
Undantag för uppgiftsutlämning görs endast för forskning och statistik ...".
Citat:
Ursprungligen postat av Perrolf
Kolla med Förvaltningsrätten. Varje person som är dömd till rättspsykiatrisk vård får sin dom prövad i Förvaltningsrätten var 6.e månad. Då prövas om den den psykiatriska tvångsvåden ska upphöra eller fortsätta. Domen är offentlig och ger information om utslag och bakgrunden till utslaget.
Helt rätt. Och väl där behöver du också en skopa god retorik såväl som att veta vad du efterfrågar ...
Det går emellertid att få ut mer info om ärenden därifrån än vad folk i gemen tror och vet om.
Jag fick själv ut en del personinformation/ärendeinformation från förvaltningsrätten i Linköping nyligen om en s.k.
känd brottsling på en rättspsykiatrisk klinik och ditos speciella förvaltningsförehavanden (förvisso efter lite omformulerande etc.), så visst går det.