Citat:
Ursprungligen postat av Benthor
Men man måste välja de som skall styra på något sätt.
Varför?
Behöver du någon som styr dig?
Som jag skrivit tidigare så ser jag inte det på det viset.
Om alla tar ansvar för sina egna liv och gör va de vill istället för vad någon som styr vill att de ska göra så finns det liksom inte ett behov av att ha någon som styr.
Citat:
Om det inte finns utrymme att utöva makt då lever vi i en anarki?
Om du vill kalla det för Anarki så varför inte?
Det är intressant hur folk använder uttryck som beskriver avsaknad och motsatser när det kommer till den här typen av resonemang.
Antivåld, som om våld (Aggressionshandlingar) skulle vara det självklara och normala, vilket gör att motståndet (Anti) mot detta våld skulle vara ett undantag som behöver förtydligas.
Samma sak är det med Anarki som också handlar om avsaknaden av något (Härskare), som om det ska vara ett undantag och inte normen.
När snackade du senast med folk om en "kofri" äng eller "mjölkfritt" kaffe istället för att bara säga "äng" och "kaffe"?
Varför måste härskare, ledare, styrande och så vidare vara det självklara?
Citat:
Jag tror det funkar men då måste man bli inlärd detta som barn, via föräldrar eller skola. Den Svenska skolan är mer inriktad på källkritik än på att forma den typen av ansvarskänsla.
Vilka skolor och föräldrar som inte själva är inne på den linjen tror du att det är som skulle få för sig att helt plötsligt börja lära ut eget ansvar och självständighet?
Det skolsystemet som finns på den här planeten är en produkt av industrialiseringen och fyller i princip två grundfunktioner, dessa är:
1. Utbilda framtida arbetare som ska tillgodose industrin arbetskraft.
2. Agera förvaringsutrymme åt "barnen" den tid deras föräldrar behövs i industrin.
Som utvecklingen ser ut nu på den här planeten så minskar industrisamhället kraftigt och efterfrågan på arbetare sjunker. Detta resulterar i att skolsystemet håller på att falla samman, vilket är minst sagt påtagligt i hela västvärlden (Se till exempel på den svenska skolan och hur den idag skiljer sig från hur det var för låt säg 30-50år sedan.). Det är inte längre en garanti att få ett "bra" arbete trots att man går i skolan och studerar vidare (Högskola/Universitet) och allt fler väljer att hoppa av för att söka sig till andra alternativ. I USA har det till och med varit stora kampanjer för att få folk att sluta studera och binda upp sig i studielån som inte leder till något. I Storbritannien ändrade de nyligen stora delar av sin universitetsvärlds finansieringssystem finansiering, eftersom det är så många som inte kan använda sina utbildningsmeriter till något när de söker jobb.
Vi har fått ett stort överskott på utbildade människor i en tid när det är helt andra kvalifikationer som premieras (Förmågan att inte bara tänka som alla andra, "
Outside the box" om man så vill.
Om du är intresserad av det ämnet så kan jag rekommendera dig att kolla in
Sir. Ken Robinson PhD (Som för övrigt fått sin titel bland annat på grund av sitt arbete kring utbildningsformer och skolsystem.).
Citat:
Här tror jag också det handlar om kultur, vi svenskar är fega. Jag har en bekant från Tjeckien som säger precis vad han tycker även i pressade sammanhang.
Det handlar inte bara om svenskar; det är genomgående bland alla folkslag som lever i system som bygger på att det alltid är någon annan som styr, men extra påtagligt inom den västerländska kulturen.
Vissa naturfolk har självklart också ledare men de har ingen direkt makt att tala om och motsätter sig sällan sitt folk, även om de skulle tjäna något på det så förlorar "stammen" på det och i slutändan även "hövdingen".
Vad är din egen syn på moralfilosofi och var står du i det hela?
Det brukar vara bra om personen som startar tråden själv specificerar hur denna ser på det ämne som diskuteras i tråden...