Citat:
Ursprungligen postat av Benthor
Jag kan ta till mig kritik, men det du säger är fel. Sätter du upp en höjdhoppsribba på 2,25 meter, klarar i princip ingen den höjden. Det är inte att generalisera det är fakta. Jag definierade tydligt att jag satte upp ribban högt genom att hänvisa till att det skall vara en egen moralfilosofi samt gjorde en hänvisning till Ayn Rand så att ingen skall missförstå var ribban ligger.
Om Ayn Rand lever upp till hennes egen moralfilosofi eller inte, är inte relevant, utan hon var ett exempel på vad jag menade med ”egen moral”. Om man på flashback delar samhällets moralfilosofi eller inte, är inte intressant för mig.
Du är för rolig...
Du lägger inte ribban för högt, du påstår bara att
ingen kan hoppa över den.
Om du inte är intresserad av synen på moralfilosofi och vad de du frågar (Flashbacks medlemmar.) har för syn på sin egen moralfilosofi, så blir frågan: Varför startade du då den här tråden?
Eftersom du refererar till en person som uppenbarligen ändrade sin syn på vad som var moraliskt korrekt, blir hon (Ayn Rand) kanske inte är den lämpligaste att använd som exempel på moralfilosof...
Citat:
Ursprungligen postat av Benthor
Så
1. Gör vad du vill
2. Ta ansvar
Jag tycker det är en lustig ordningsföljd. Då kanske det är bättre med att börja med "ta ansvar" och utefter det handlingsutrymmet det ger dig, "gör vad du vill". Det du säger är som ett tomt blad för du svarar inte på frågan "vad är ansvar?", det är här moralfilosofin kommer in.
Fint!
Din moraliska inställning till att tolka ett budskap lite som du tycker det är lämpligt istället för vad det rent faktiskt innebär är inget du har reflekterat över, eller?
Jag skrev inte att jag ansåg att det var i någon rangordning där det ena står över det andra som du kanske ser om du läser det en gång till.
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Som jag ser det så finns det bara ett värdigt sätt att leva på och det är: Gör vad du vill men ta ansvar för det du gör och var beredd på att dina handlingar kan få konsekvenser som du inte räknat med.
Ett litet förtydligande av vad det jag skriver blir:
Jag anser att var och en ska ha full frihet att själva bestämma vad de anser vara moraliskt korrekt att göra.
Jag anser att var och en fritt ska få bestämma vad de själva väljer att göra med sina liv.
Jag anser att var och en fritt ska få göra det de väljer att göra med sina liv.
Jag anser att var och en ska ta ansvar för det de gör med sina liv.
Självklart kan de välja att inte ta något ansvar för sig själva och låta andra bestämma över dem, men då får de ju per automatik ta ansvar för konsekvenserna av detta handlande.
Jag har inga som helst planer på att kräva att andra ska leva sina liv utifrån vad människor i deras omgivning (Jag själv till exempel.) anser vara "rätt" eller "fel".
Alltså om du vill göra X, så gör X; men bortse inte ifrån att det kan leda till konsekvens Y eller att någon annan blir sur på dig och utsätter dig för Z.
Det handlar således inte om någon ordningsföljd eller att det ena väger tyngre än det andra eftersom
allt påverkar slutresultatet.
Även om du tycker att det är ett "tomt blad" så är inte det mitt problem, men självklart får du tycka vad du vill; det är liksom det som blir det uppenbara resultatet av min moralfilosofi och dess värderingar.
Förstår du eller vill du att jag ytterligare ska förtydliga vad jag anser?