2012-01-05, 22:44
Medlem
pearsons avatar
Hej! Nu är det så att jag har käkat Citodon ca 6-7 tabletter om dagen sedan 2005 för en skada i ryggen. Nu är saken den att jag egentligen inte haft speciellt ont de senaste 3 åren men har helt enkelt fortsatt äta tabletterna för att det liksom blivit en del av min vardag,

men nu har jag börjat få biverkningar som stressmage, orolighet, yrsel och mycket extrema humörsvängningar som går från att vara extremt glad ena dagen till raka motsatsen dagen efter men ingen depression eller liknande som oftast går över när jag tar en citodon, men inte alltid. Jag har prövat att vara utan 2 till 3 dagar vid några tillfällen innan vilket har resulterat i svettningar, ångest, diarré, rinnande näsa vilket måste vara abstinens.

Jag har fått tid hos min läkare om några veckor för mina magproblem vilka dom misstänker är IBS. då tänkte jag fråga lite om det här med att sluta, men tills dess tänkte jag försöka sänka ner med en halv tablett i veckan tror ni det skulle kunna vara en bra idé?

Sedan undrar jag om någon känner till vad det kan förekomma för långtidsbiverkningar när man äter Citodon? som till exempel förhöjda kortisolvärden har jag hört någon om vilket i så fall skulle kunna förklara min stressmage.

Läkaren har tidigare försökt byta ut mina tabletter mot Recip kodein 25mg men jag tycker inte dom fungerade lika bra, kanske en dum fråga men är det värt att sluta med medicinen, eller kommer det plåga mig allt för mycket? Jag har iktorovil som man kanske skulle kunna ta om det blev fördjävligt.

Borde jag kanske kontakta TUB eller vad det heter för att direkt från början få hjälp? alla erfarenheter och tips skulle jag bli mycket glad för Mvh
Citera
2012-01-05, 23:03
Medlem
Jag har oxå käkat citodon länge men som tur är inte blivit helt beroende. Det enda som fanns kvar när jag slutade var tanken på att det var liiite skönt att bli suddig, men eftersom den effekten avtog efter ett tag medan illmåendet stannade kvar så är det inte så jobbigt att vara utan. Men det är klart, när helst jag har ont så vill jag helst ha Citodon. Men nu äter jag sån fiffig medicin (fluoxetin) som enl läkaren ska ta bort effekten av sjäva kodeinet..
Men hur som helst, eftersom mitt beroende var ganska milt och inte så fysiskt så slutade jag tvärt när läkaren sa att han inte skriver ut mer utan ett nytt läkarbesök (minst 2 mån sen). Så, jag bet i det sura äpplet och tänkte: söker jag mig vidare till en annan läkare å lyckas få ut fler kommer jag aldrig komma till rätsida på mitt problem. Vet inte om denna kommentar hjälper men men..
Citera
2012-01-06, 06:17
Medlem
Angående långtidsbiverkningar så kanske du har märkt problem med hård mage och avföring under din tid med citodon? Hård avföring under lång period = problem för tarmarna, sprickor och hemoroider (behöver inte sitta i rövhålet).
Citera
2012-01-06, 11:06
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chernesto
Angående långtidsbiverkningar så kanske du har märkt problem med hård mage och avföring under din tid med citodon? Hård avföring under lång period = problem för tarmarna, sprickor och hemoroider (behöver inte sitta i rövhålet).

Ja sprickor och hemoroider har jag haft länge men jag tror inte det är de som spökar, jag har haft konstant skit ont i magen i 7 veckor nu och inget hjälper inte laxerande heller, funderar på om det kan vara gallgångarna som jäklas men den smärtan ska vara riktigt illa och så pass dålig blir inte jag riktigt, förutom när jag får tillfälliga attacker, annars är det mer som en molnande värk som finns där konstant och magen svullnar upp fullständigt, och jag börjar frysa som en tok. sedan får jag springa och pissa 4 - 5 gånger på 30-40 minuter och sedan släpper det för att börja inom en timme igen, man blir helt handikappad och det enda jag kan komma på är att det måste vara citodonens verk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in