• 1
  • 2
2012-01-05, 22:11
Medlem
Hur allvarligt är det med laserattackerna mot våra flygplan?

Vem ligger bakom-miljörörelsen?

Utpressare?

Skrivs inte så mycket men det kanske är för att riskerna är små för allvarliga följder?
Citat:
Laserskjutningarna sker oftast i samband med landning, då flygplanen går långsamt och på låg höjd, visar uppgifterna.

På Bromma och Arlanda anmäldes 55 beskjutningar förra året. Totalt utsattes 141 flygplan för laserattacker förra året.

http://www.svd.se/resor/laserskott-m...re_6751783.svd
Citera
2012-01-05, 23:57
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Men du. Det finns ingen rörelse eller agenda. Det är invandrade små helveten som köpt leksaker utomlands och som har tröttnat på att förblinda varandra. Skäggbarn som bor på ensamkommandebarn institut är ett hett tips!!!
Citera
2012-02-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Men du. Det finns ingen rörelse eller agenda. Det är invandrade små helveten som köpt leksaker utomlands och som har tröttnat på att förblinda varandra. Skäggbarn som bor på ensamkommandebarn institut är ett hett tips!!!
Nytt försök att få plan att störta idag-var i trakterna hamnar ett plan sannolikast om dom lyckas?
Citat:
En pilot på ett inrikes SAS-plan besköts vid 18-tiden på tisdagen av grön laser och träffades i ögonen vid en inflygning till Arlanda. Landningen gick dock bra, skriver Unt.se.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sa...ck_6869901.svd
Citera
2012-02-21, 23:42
Medlem
Kanske läge att börja köra med laserskydds-glasögon vid inflygning.
Om det finns nån form av säkerhetsföreskrift som hindrar det så bör det ju räcka med att en av piloterna bär dem så finns det iaf EN seende i cockpit som kan landa
Citera
2012-02-22, 08:55
Medlem
MoLoKs avatar
lätt fixat. inför extrema böter på dylika pekare. 50.000 i böter skulle få majoriteten att slänga sina. de som inte slänger dem kan gott ha böterna.
Citera
2012-02-22, 10:20
Medlem
Tyvärr är ju de som pekar på flygplan rätt safe.

Det går ju ofta inte att spåra deras exakta position.
Om man skulle lyckas spåra dem så är de ju dock oftast i "fel" polisdistrikt.. och alla vet ju hur bra kommunikationerna mellan polisdistrikt är...

Skulle man mot förmodan lyckas spåra dem OCH få ut en polispatrull OCH de är kvar på platsen så har man likförbannat problemet med att bevisa VEM som lyste på flygplanet.
Citera
2012-02-22, 17:55
Medlem
Fegyvereks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Nytt försök att få plan att störta idag-var i trakterna hamnar ett plan sannolikast om dom lyckas?
Tvivlar på att DET är motivet med lysandet. Snarare personer som underhåller sig med nyinskaffade "kewla" laserpekare de köpt på solresan med familjen, i brist på vettiga sysselsättningar...

Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Tyvärr är ju de som pekar på flygplan rätt safe.

Det går ju ofta inte att spåra deras exakta position.
Om man skulle lyckas spåra dem så är de ju dock oftast i "fel" polisdistrikt.. och alla vet ju hur bra kommunikationerna mellan polisdistrikt är...

Skulle man mot förmodan lyckas spåra dem OCH få ut en polispatrull OCH de är kvar på platsen så har man likförbannat problemet med att bevisa VEM som lyste på flygplanet.
Iom att det i många fall är småpojkar (måhända i invandartäta förorter), blir det ÄNNU svårare att ringa in den skyldiga.
Tvivlar på att det finns resurser till att lägga tid/pengar osv på detta...

En väns lillebror lös med en grön laser(dock på en skola), polisen kom och beslagtog laserpekaren Sen hände inget mer med det.
Citera
2013-10-28, 21:20
Medlem
Dags igen
Citat:
Ett flygplan som gick in för landning på Kastrup i fredags blev beskjutet med grön laser. Laserstrålen kom enligt besättningen från Landskrona. I straffskalan finns livstids fängelse.

http://hd.se/landskrona/2013/10/28/s...-mot-flygplan/
Citera
2013-10-28, 21:48
Medlem
RaffaPancamos avatar
Alltså; inse vilken jävla katastrof om någon skulle orsaka en krasch?
Då är det sannolikt en snorunge på 13-17 år och straffen blir ju där efter... Hur fan ska man kunna hantera en sån sak bra?
Citera
2013-10-28, 21:51
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Är det då så farligt?

När jag bodde i Hässelby 1998-99, fick jag flera ggr röda prickar på mig. Eftersom jag då var rökare, kunde jag se att källorna kom från balkonger nära inpå.

Jag tänkte att kanske Laser-mannen 2 var igång, och att han bara ville hälsa.
Citera
2013-10-28, 22:08
Medlem
vad ska man lysa på för att få livstid, någon som kan kläcka ett exempel?
Citera
2013-10-28, 22:14
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flossie
vad ska man lysa på för att få livstid, någon som kan kläcka ett exempel?

Du kan knappast få "livstid" i Sverige om du ens riktar din laserkälla mot

- Någon minister

- Polis

Träffar du Jimmie Åkesson i fejan, tror jag att du kan få en skattefri utbetalning om 30,000 SKr, om jag inte hörde fel.

Träffar du en sk "dialogpolis" i fejan, läggs förundersökningen ned. Ingen polis värd namnet vill befatta sig med "dialogpolis".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in