• 1
  • 2
2015-12-09, 15:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag hade nog varit försiktig med att slänga i en hel buljongtärning vid bräsering. Det blir lätt översalt har jag märkt av egen erfarenhet. En halv räcker gott och väl om vi avser de gängse buljongtärningarna som köps på ICA etc. etc.

Jag hade tänkt att göra ciderbräserade oxrullader till nyår. Dock märker jag att alla recept oftast har antigen fläskrullader eller kyckling dito när det kommer till cider som ingrediens. Går det fetbort att använda cider till oxrullader? Bör jag gå på vin eller öl istället? Annars tänkte jag mig något liknande som dePaul beskriver ovan.
Hade jag stått och gjort rullader, så hade inte en tärning räckt.
Jag hoppas man har förstånd själv och veta vilken mängd salt man behöver.

När det kommer till cider, så tycker jag att man ska hålla sig undan de söta sorterna.
Finns tyvärr inte så många att välja på, då cider brukar vara nått makalöst sött.
Somersby är inte så söta.
Sen kan man ju balansera upp söta med syra.
Citera
2015-12-09, 16:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag hade nog varit försiktig med att slänga i en hel buljongtärning vid bräsering. Det blir lätt översalt har jag märkt av egen erfarenhet. En halv räcker gott och väl om vi avser de gängse buljongtärningarna som köps på ICA etc. etc.

Jag hade tänkt att göra ciderbräserade oxrullader till nyår. Dock märker jag att alla recept oftast har antigen fläskrullader eller kyckling dito när det kommer till cider som ingrediens. Går det fetbort att använda cider till oxrullader? Bör jag gå på vin eller öl istället? Annars tänkte jag mig något liknande som dePaul beskriver ovan.

Precis som de recept du hittat så tycker jag cider passar bäst till ljust kött, dvs kyckling eller fläsk. Och en kraftigare buljong (öl eller rött vin) till det kraftigare oxköttet.

När det gäller vad du ska laga så får du först bestämma smaken, är du sugen på en mildare rätt med cider och ljust kött eller vill du ha mustighet och mörkt kött?
Citera
2015-12-10, 01:02
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Problemet med cider blir att smaken springer bort lite väl mycket till oxrullader.
Du behöver något kraftigare till oxrullader för att göra ett smakavtryck.

Lite som om du i en mycket starkkryddad chili adderar vattenkastanjer som ingrediens till rätten. Den blir lite poänglös som smaktillskott då den är så mild i smak.

För att du skall få igenom smaken på cidern måste du ta i så in i helskotta och troligen addera Calvados för att få det att funka. Här har du ett recept på en sådan sås som är stark nog i mitt tycke för att fixa det hela. Sedan kan du ju addera kokspadet från bräseringen till såsen.
http://www.chowhound.com/recipes/roa...am-sauce-30902

Kokningen av rulladerna hade jag gjort i en osaltad fond och adderat saltet först på slutet.
Senast redigerad av MeanME 2015-12-10 kl. 01:38.
Citera
2015-12-10, 12:09
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Problemet med cider blir att smaken springer bort lite väl mycket till oxrullader.
Du behöver något kraftigare till oxrullader för att göra ett smakavtryck.

Lite som om du i en mycket starkkryddad chili adderar vattenkastanjer som ingrediens till rätten. Den blir lite poänglös som smaktillskott då den är så mild i smak.

För att du skall få igenom smaken på cidern måste du ta i så in i helskotta och troligen addera Calvados för att få det att funka. Här har du ett recept på en sådan sås som är stark nog i mitt tycke för att fixa det hela. Sedan kan du ju addera kokspadet från bräseringen till såsen.
http://www.chowhound.com/recipes/roa...am-sauce-30902

Kokningen av rulladerna hade jag gjort i en osaltad fond och adderat saltet först på slutet.

Då droppar jag ciderspåret, då vi har vildsvin till förrätt och oxrulader är vad som gäller.

Jag brukar göra en variant på konjak med färskost i rulladerna som funkar fint. Kanske går på det spåret, alt. med öl och buljong enligt dePauls variant.

Tack för input mina vänner.
Citera
2015-12-10, 14:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Då droppar jag ciderspåret, då vi har vildsvin till förrätt och oxrulader är vad som gäller.

Jag brukar göra en variant på konjak med färskost i rulladerna som funkar fint. Kanske går på det spåret, alt. med öl och buljong enligt dePauls variant.

Tack för input mina vänner.
Du kan ta dePauls variant för god,
har aldrig sett eller fått ett enda dåligt råd av hen.
dePaul är en suverän i köket och utrustad med en underbar smakpalett imho.
Senast redigerad av MeanME 2015-12-10 kl. 14:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in