• 1
  • 2
2012-01-05, 18:11
Medlem
Ska för första gången göra oxrullader och läste på nätet att man ska "bräsera" dom i ca 45 min? Läst att bräsera är när man låter som ligga i vätska under lock?
Då kommer min fråga. Ska dom vara helt täckta? Om INTE, ska man hålla på o vända på dom så dom blir jämnt "kokade" i den vätskan man har? Ja skulle tydligen ha dom i 1 liter buljong. Och har jag det i en kastrull kommer det ju lätt täcka alla rulladerna :/

Jätte tacksam för svar !!
Citera
2012-01-05, 19:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miissfine
Ska för första gången göra oxrullader och läste på nätet att man ska "bräsera" dom i ca 45 min? Läst att bräsera är när man låter som ligga i vätska under lock?
Då kommer min fråga. Ska dom vara helt täckta? Om INTE, ska man hålla på o vända på dom så dom blir jämnt "kokade" i den vätskan man har? Ja skulle tydligen ha dom i 1 liter buljong. Och har jag det i en kastrull kommer det ju lätt täcka alla rulladerna :/

Jätte tacksam för svar !!
Bräsering betyder att du först steker köttet för att få fram en trevlig och välsmakande yta, samt bas till sås för att sedan fylla på vatten med jämna mellanrum. Dvs, du får varken koka köttet i vattnet men heller inte låta grytan bli för torr mellan påfyllningarna.

En liter vatten är inte bräsering, utan förmodligen den mängd som går åt under hela tillagningstiden (denna mängd låter dock alldeles för tilltagen i mina öron). Du kör in så pass mycket vatten så att det hela tiden finns ca 3-4 mm vätska i botten på grytan. Varken mer eller mindre. Denna mängd måste vara som sagt vara i stort sett konstant. Köttet lagas m a o lika mycket av ånga som av kontakten med bottnen på grytan. Smaken koncentreras därmed.

~Paul~
Citera
2012-01-05, 22:19
Medlem
Tack så mycket.

En sak till. Det stod att jag skulle använda 1 liter buljong. Men hitta inte i nån affär som hade flytande bujlong. Kan ja koka upp en liter vatten med ox buljong tärningar så?
Citera
2012-01-05, 22:23
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Tack så mycket.

En sak till. Det stod att jag skulle använda 1 liter buljong. Men hitta inte i nån affär som hade flytande bujlong. Kan ja koka upp en liter vatten med ox buljong tärningar så?
Japp, det går bra.
Däremot är jag helt med dePaul om att du inte kommer att behöva 1 liter buljong. Det låter på tok alldeles för mycket. Till och med en ½ liter låter mycket för mig, men kör på det, buljongtärningar är ju inte dyra.
Smakerna kommer ju dock att koncentreras, så det kan bli lite väl salt genom att buljongtärningar är väldigt salta. Om det händer, fortsätt att skvätta i vanligt hett kranvatten istället.
Citera
2012-01-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Japp, det går bra.
Däremot är jag helt med dePaul om att du inte kommer att behöva 1 liter buljong. Det låter på tok alldeles för mycket. Till och med en ½ liter låter mycket för mig, men kör på det, buljongtärningar är ju inte dyra.
Smakerna kommer ju dock att koncentreras, så det kan bli lite väl salt genom att buljongtärningar är väldigt salta. Om det händer, fortsätt att skvätta i vanligt hett kranvatten istället.

tack för hjälpen Ska testa detta på söndag.
Tänkte ha bacon, lök och morot i dom.
Citera
2012-01-05, 23:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
tack för hjälpen Ska testa detta på söndag.
Tänkte ha bacon, lök och morot i dom.
Strunta i moroten, det blir alldeles för sött.

Börja med att salta och peppra köttet på ena sidan, samt smeta in det med neutral senap. Lägg i en liten cornichon, en bit rå rödlök, en bit rökt späck/bacon/pancetta, samt eventuellt en liten bit kokt ägg (!).

Rulla ihop det hela och bind ihop eller stick några tandpetare igenom för att hålla ihop rulladen. Salta och peppra också på utsidan. Stek i ister eller neutral olja så du får en fin yta runt om. Släng i en klick senap i pannan/grytan, skvätt i lite vatten/vitt vin (bräsering) och lägg på locket. Kör nu på låg värme tills rulladerna är genommjuka men inte för torra. Skvätt under hela tillagningstiden i mer vätska så att nivån håller sig konstant på runt 3 mm.

I slutet av tillagningen så kan du antingen köra in lite grädde eller köra au naturell. Jag föredrar den senare varianten. Kör du på grädde så kan du klicka i lite svart vinbärsgelé.

I samband med servering så tar du bort snörena/tandpetarna, trancherar rulladerna eller serverar dem hela, samt beströr dem med färskhackad persilja. Rulladerna serveras antingen med potatismos, pressad potatis eller långkornigt ris.

~Paul~
Citera
2012-01-05, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Strunta i moroten, det blir alldeles för sött.

Börja med att salta och peppra köttet på ena sidan, samt smeta in det med neutral senap. Lägg i en liten cornichon, en bit rå rödlök, en bit rökt späck/bacon/pancetta, samt eventuellt en liten bit kokt ägg (!).

Rulla ihop det hela och bind ihop eller stick några tandpetare igenom för att hålla ihop rulladen. Salta och peppra också på utsidan. Stek i ister eller neutral olja så du får en fin yta runt om. Släng i en klick senap i pannan/grytan, skvätt i lite vatten/vitt vin (bräsering) och lägg på locket. Kör nu på låg värme tills rulladerna är genommjuka men inte för torra. Skvätt under hela tillagningstiden i mer vätska så att nivån håller sig konstant på runt 3 mm.

I slutet av tillagningen så kan du antingen köra in lite grädde eller köra au naturell. Jag föredrar den senare varianten. Kör du på grädde så kan du klicka i lite svart vinbärsgelé.

I samband med servering så tar du bort snörena/tandpetarna, trancherar rulladerna eller serverar dem hela, samt beströr dem med färskhackad persilja. Rulladerna serveras antingen med potatismos, pressad potatis eller långkornigt ris.

~Paul~

Skippar nog cornichon, dom ser inge goda ut när ja googla på dom Och vin gillar ja inte,så får bli vatten/buljongen
Tänkte köra med grädde till såsen ja. Och sen blir det potatismos, och svart vinbärsgele
Citera
2012-01-05, 23:47
Medlem
dePauls avatar
OK, kommer säkert att funka . Lycka till trots allt och återkom med en rapport!

~Paul~
Citera
2012-01-06, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, kommer säkert att funka . Lycka till trots allt och återkom med en rapport!

~Paul~

Absolut !
Citera
2015-12-09, 04:20
Medlem
Citat:
Absolut !

Blev dom goda?

Ska man alltså inte koka buljongen man fyller på med i stekpannan/grytan?
Eller syftades den detaljen mer på att det inte ska vara för mycket buljong åt gången men att grytan/buljongen ska puttra?

Skaman även vända på dom några gånger under dessa 45 min?
Senast redigerad av Köttbulle 2015-12-09 kl. 04:30.
Citera
2015-12-09, 07:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Köttbulle
Blev dom goda?

Ska man alltså inte koka buljongen man fyller på med i stekpannan/grytan?
Eller syftades den detaljen mer på att det inte ska vara för mycket buljong åt gången men att grytan/buljongen ska puttra?

Skaman även vända på dom några gånger under dessa 45 min?
Vi får hoppas att h*n kommer ihåg, sådär 4 år senare

Sen kan väl man slänga i vatten och en tärning, men ta tiden från det börjar puttra.
Hur mycket man har, ja det är väl hur mycket sås man vill ha.
Och tar man såpass lite vätska, att det inte täcker.
Så går det alltid vända rulladerna efter halva tiden.
Citera
2015-12-09, 12:31
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vi får hoppas att h*n kommer ihåg, sådär 4 år senare

Sen kan väl man slänga i vatten och en tärning, men ta tiden från det börjar puttra.
Hur mycket man har, ja det är väl hur mycket sås man vill ha.
Och tar man såpass lite vätska, att det inte täcker.
Så går det alltid vända rulladerna efter halva tiden.

Jag hade nog varit försiktig med att slänga i en hel buljongtärning vid bräsering. Det blir lätt översalt har jag märkt av egen erfarenhet. En halv räcker gott och väl om vi avser de gängse buljongtärningarna som köps på ICA etc. etc.

Jag hade tänkt att göra ciderbräserade oxrullader till nyår. Dock märker jag att alla recept oftast har antigen fläskrullader eller kyckling dito när det kommer till cider som ingrediens. Går det fetbort att använda cider till oxrullader? Bör jag gå på vin eller öl istället? Annars tänkte jag mig något liknande som dePaul beskriver ovan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in