• 1
  • 2
2012-01-05, 18:03
Medlem
Igår natt blev min bil stulen, en Honda Prelude -93. Jag har nu fått tillbaka bilen, dock så är hela låset till förardörren förstört så man kan inte låsa bilen längre. Den vänstra bakrutan och även tändningslåset + rattkåpa och lite mer är helt förstört..

Vad är det egentligen man måste köpa för att fixa detta? Det jag förstått själv är att jag måste byta rattkåpan samt bakrutan självklart.. Försöker hitta vad det finns för reservdelar till lås och liknande på bildelshemsidor och hittar saker som "låskista" och liknande men vet inte exakt vad detta är till för. Jag bryr mig inte om jag kommer behöva dras med ett par extra nycklar, det enda jag vill är att fixa bilen så att jag kan börja använda den igen..

Vill helst undvika att lämna in den på verkstad då min budget är rätt begränsad. (Tyvärr hade jag endast trafikförsäkring och därför täcker inte försäkringen detta)

Tack på förhand!
Citera
2012-01-05, 18:33
Medlem
Låskista är själva låsmekanismen som sitter i direkt kontakt med låsnäsan.

Låsnäsa?? Ja den blanka biten på stolpen som dörren hugger tag i.

Du behöver dörrhandtag+låscylinder (om din bil har låset i handtaget) + rattlås.
Det är nog fem skiftnycklar på denna procedur tyvärr (haynes manualen anger svårighetsgraden i skiftnycklar där fem är svårast) och om du aldrig har skruvat förr är det kört tyvärr.

Kontakta en verkstad så kan dem säkert hjälpa dig. NEJ ingen arabverkstad!
Senast redigerad av stene1 2012-01-05 kl. 18:36.
Citera
2012-01-05, 19:04
Medlem
Fan vad drygt.. Den står på en mekonomen verkstad just nu men dom vill ha strax under 10000 för att fixa allting. Blir väl att sälja av pärlan :/
Citera
2012-01-05, 20:13
Medlem
VASA??? Tiotusen???

Bor du i sthlm? Pma mig isåfall för detaljer.
Citera
2012-01-05, 21:48
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontejonte
Fan vad drygt.. Den står på en mekonomen verkstad just nu men dom vill ha strax under 10000 för att fixa allting. Blir väl att sälja av pärlan :/
Inte så farligt. Låsdelar är svindyrt.
Citera
2012-01-06, 03:36
Medlem
Megaforces avatar
På en plockskrot så brukar de inte kosta mer än 200 kr per låskista inkl nyckel. Köper man flera delar samtidigt så får man mängdrabatt och på de skrotar jag brukar besöka så skulle nog alla delarna kosta mindre än 1000 kr totalt.

Dock får man skruva loss sakerna själv, men det är å andra sidan också bra att se hur man skall göra för att få loss sakerna innan man gör motsvarande på sin egen bil.
Citera
2012-01-06, 13:50
Medlem
Ska nog försöka sälja av den som den står. Lär ju få ett underpris eftersom den behöver fixas men orkar inte göra det själv och verkstaden vill ha alldeles för mycket. Får skrapa ihop till en lite nyare bil med larm och så också istället.. Så går det när man bor i södertälje -.-
Citera
2012-01-06, 14:50
Medlem
provocative77s avatar
En 93a kan inte vara så avancerat. Räcker det inte med att byta plats på låscylindrarna på dörrarna eller är bilen så pass modern att det krävs hela paket?
Tändningsläs däremot brukar vara dyra rackare som sitter med brytbult. Måste borras bort alt. svetsa på en skruvskalle.
Fattar inte vrf de knackat en ruta om de nu gått in via låset .
Men ruta bör finnas till rimlig peng på skroten.
Det du bör göra innan du börjar betala är att kolla bilens värde innan du börjar.
Du får räkna med att kunna få fler följdskador då de antagligen kört skiten ur bilen.
Kanske är det dax att lämna in den på vilohemmet för gott?
Citera
2012-08-21, 20:17
Medlem
Var den röd och vart hittad i nykvarn?
Citera
2012-08-22, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckgbg
Var den röd och vart hittad i nykvarn?
OT: Min bil var röd och hittades i Nykvarn, helt sönderslagen. Stulen i Nyköping förra veckan. - Skroten nästa!
Citera
2012-08-22, 18:03
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prillzor
OT: Min bil var röd och hittades i Nykvarn, helt sönderslagen. Stulen i Nyköping förra veckan. - Skroten nästa!

Om den är helt sönderslagen så är den nog inte mycket lönt att fixa den.
Enklel lösning på låsproblemt är annars att göra som Mr Bean, sätt hänglås
Citera
2012-08-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prillzor
Vad för bil var de?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in