2012-01-05, 14:30
Medlem
Zevuss avatar
Jag har gått och tänkt på att, borde inte man kunna flyga med ett flygplan som var oändligt stort, alltså det skulle kunna vara 4km vingspann (hur bred flygplanet är mellan vingarna). Men sen har jag kommit på att luft faktiskt har en storlek. Om man zoomar in till atomerna så består ju luft faktiskt av någonting, alltså borde det inte vara möjligt att göra ett X stort flygplan, eller?

Jag menar att luften (molekylerna och atomerna) kan endast hantera ett flygplan som är upp till en viss storlek stort.
Om jag har rätt, är det likadant med vatten då? Att vattenmolekylerna inte kan bära en X stor Ubåt t tex.

Jag gissar på att jag är helt ute och cyklar men jaja..
Citera
2012-01-05, 14:33
Medlem
BioTags avatar
Desto större skala planet blir desto tyngre blir det. Det får då problem med att lyfta eftersom den inte får upp farten.

Om du någonsin tittar på Mythbusters så ser du att det blir annorlunda när de går över till större skala.

Some Edit: Sen tänk också på att vingarna kommer att bli tunga och böjas samt brytas av planet om dem blir förstora.
Litet exempel: Om du har ett rep. Tänk att du spänner detta repet mellan två träd som är 2-3 meter mellan varandra. Repet blir spänt och rakt. Men om du sedan försöker göra samma sak mellan två träd som är 100 m mellan varandra så kan du tydligt se att repet inte går rakt utan kurvar sig från ena trädet till det andra. Samt om du försöker spänna linan så blir det svårt om du försöker göra det för hand eftersom det känns som att repet drar sig åt motsatta hållet så det inte blir spänt.

Hoppas jag har gjort dig klokare.
Senast redigerad av BioTag 2012-01-05 kl. 14:39.
Citera
2012-01-05, 14:41
Medlem
Luft har storlek, eller massa. Vilket i simpla ord kan översättas till "lyftförmåga" Tyvär är den så pass svag att man inte kan bygga hur stort plan som helst. Luften orkar inte.

När dinosaurerna levde så hade vi dock betydligt mer koldioxid i luften. Detta gav luften mer lyftförmåga och därav gjorde det möjligt för dinosaurierna att bli så jäkla stora Vatten är ett bra exempel på hur lyftförmåga funkar. Se hur stora båtar är. I teorin så kan en atmosfär vara väldigt lik vatten, vilket skulle kunna möjligöra helt kolosalla varelser och saker att leva/fungera.
Senast redigerad av Zi 2012-01-05 kl. 14:44.
Citera
2012-01-05, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zi
Luft har storlek, eller massa. Vilket i simpla ord kan översättas till "lyftförmåga" Tyvär är den så pass svag att man inte kan bygga hur stort plan som helst. Luften orkar inte.

När dinosaurerna levde så hade vi dock betydligt mer koldioxid i luften. Detta gav luften mer lyftförmåga och därav gjorde det möjligt för dinosaurierna att bli så jäkla stora Vatten är ett bra exempel på hur lyftförmåga funkar. Se hur stora båtar är. I teorin så kan en atmosfär vara väldigt lik vatten, vilket skulle kunna möjligöra helt kolosalla varelser och saker att leva/fungera.

Lite OT...men var det inte så att det var mer syre i luften förr i världen?
Citera
2012-01-05, 15:04
Medlem
Jag vet inte exakt hur du tänker TS, men i stora drag ser det ut på följande sätt: Om du skalar om ett flygplan så kommer lyftkraften att öka kvadratiskt, medan tyngden kommer att öka kubiskt. Så om du har ett plan och gör det tio gånger så stort i alla dimensioner, (10 gånger längre, högre och bredare) så kommer lyftkraften att vara hundra gånger större, men planet kommer väga tusen gånger mer. Det blir alltså samma sak som att planet väger tio gånger mer med samma storlek.

Citat:
Ursprungligen postat av Zi

Koldioxidhalten är så liten att det inte har någon betydelse. Däremot var syrehalten högre. Detta gjorde inte något nämnvärt för lyftkraften, men däremot kunde musklerna få mer syre, varför flygfäna kunde vara större på den tiden.
Senast redigerad av patwotrik 2012-01-05 kl. 15:07.
Citera
2012-01-05, 15:05
Medlem
adequates avatar
Ursäkta OT, men kan inte alla bara sluta missbruka oändligheten? Oändligt stort och 4 km är inte samma sak.
Citera
2012-01-05, 15:09
Medlem
HemmaRambos avatar
Ni menar att det inte skulle gå att få en aerofoil med 4km vingspann att få en lift större än dess egen m*g?

Det tror jag inte på, med ett extremt styvt och relativt lätt material bör det väl inte vara något problem. Min vinge blir endast större i en dimension och således är lyftkraften och m*g konstant per meter.
Senast redigerad av HemmaRambo 2012-01-05 kl. 15:19.
Citera
2012-01-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaRambo
Ni menar att det inte skulle gå att få en aerofoil med 4km vingspann att få en lift större än dess m*g.
Det tror jag inte på, med ett extremt styvt material bör det väl inte vara något problem.
Vilket material hade du tänkt dig?
Citera
2012-01-05, 15:18
Medlem
HemmaRambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Vilket material hade du tänkt dig?

Det är finns inget så styvt makroskopiskt material vad jag vet, så det är ju där det skiter sig. Då måste man ändra de andra dimensionerna på vingen också vilket gör så att den blir tyngre.

Men jag gillade inte ditt tidigare inlägg för det framgick inte om det handlade om själva vingen i sig eller om flygplanskroppen.
Senast redigerad av HemmaRambo 2012-01-05 kl. 15:25.
Citera
2012-01-05, 15:35
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zevus
Jag menar att luften (molekylerna och atomerna) kan endast hantera ett flygplan som är upp till en viss storlek stort.
Om jag har rätt, är det likadant med vatten då? Att vattenmolekylerna inte kan bära en X stor Ubåt t tex.

Det låter lite som att du tänker att molekylerna är som bollarna i ett bollhav, att de går sönder om båten blir för tung. Så är det inte, det värsta som kan hända är att båten trycker undan vattnet och blir sittande på havets botten. Man skulle kunna se antarktis som en enorm båt av is som blivit så tung att den strandat (jag vet att den största delen av isen ligger på land, men en stor del vilar på havets botten). Hade havet varit tillräckligt djupt hade antarktis börjat flyta (tror jag i alla fall, om det inte blir nån sorts exotisk is vid högt tryck som är tyngre än flytande vatten vid samma tryck).

Sen förstår jag inte riktigt skalningsargumentet för att en vinge inte kan bli hur stor som helst, varje del av vingen bär väl upp sin egen vikt? Varför skulle man inte kunna bygga ett flygplan med 4 km långa vingar om man hade motorer vid jämna mellanrum längs vingen? Det är möjligt att vingen måste vara ganska smal dock.
Citera
2012-01-05, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaRambo
Det är finns inget så styvt makroskopiskt material vad jag vet, så det är ju där det skiter sig. Då måste man ändra de andra dimensionerna på vingen också vilket gör så att den blir tyngre.
Exakt. Det blir lite som att säga att det inte är något problem att landa på solen. Det handlar bara om att använda ett material som klarar temperaturen.
Citat:
Men jag gillade inte ditt tidigare inlägg för det framgick inte om det handlade om själva vingen i sig eller om flygplanskroppen.
Å andra sidan vet jag heller inte vad TS faktiskt frågar om

Det handlar om hela flygplanet, vilket jag iof tycker framgår hyfsat tydligt.
Citera
2012-01-05, 16:33
Medlem
Zevuss avatar
Oj vad många svar.

Jag märker att många av er tänker på tyngdkraft och fysiska lagar osv. Det har jag själv inte tänkt på men tex gravitationslagen spelar en stor roll i detta. Men för en gångs skull tänker jag lägga den åt sidan lite och fokusera på om luften kan bära upp ett flygplan som är tex 1000x då X är ett normalstort.

Tänk er en JÄTTEstor hink med myror. Man lägger i ett äpple och det kommer att flyta på ytan förmodligen. I denna jättehink ser man inte alla myrorna, man ser bara en svart massa. Men om man tänker efter vet man att massan består av miljarder myror, alltså borde inte denna svarta massa kunna bära upp ett hur stort äpple som helst.

Tror inte riktigt alla förstår men men.. Jag har alltid haft svårt att förklara mina tankar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in