2012-01-05, 11:06
Medlem
Hej.

Är det här möjligt?
Jag tänker mig att det är möjligt då banken i princip aldrig har så mycket pengar som de lånat ut inne och på samma sätt ej måste kräva faktiskt valuta utan borde kunna ta emot andra saker med ett konstant värde.

Sen om ingen gör det så är det väl synd. Men det borde väl gå?
Citera
2012-01-05, 11:20
Bannlyst
I så fall skulle du belåna lägenheten och sedan sätta dom pengar på ett sparkonto, det blir tyvärr ingen bra affär, räntan på lånat belopp blir högre än räntan du får på sparkontot.
Citera
2012-01-05, 14:55
Medlem
svengörans avatar
Bankens affärside är ju att låna ut pengar och få en högre ränta på dom än vad dom kostar i ränta att låna in, Varför skulle dom låna in pengar till banken som dom betalar ränta för och sedan låta dig ha dom gratis på ett bankkonto samtidigt som dom ska betala ränta både till dig och den som dom lånat pengarna av?
Citera
2012-01-06, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Bankens affärside är ju att låna ut pengar och få en högre ränta på dom än vad dom kostar i ränta att låna in, Varför skulle dom låna in pengar till banken som dom betalar ränta för och sedan låta dig ha dom gratis på ett bankkonto samtidigt som dom ska betala ränta både till dig och den som dom lånat pengarna av?

Måste bankerna ha likvida medel för att låna ut?
Värdepapper i form av aktier och obligationer räknas definitivt in i den summa som banken har när den lånar ut. Bankernas huvudsakliga kapital får de hursomhelst genom att låna summor som ej existerar från riksbanken. De får låna enorma mängder på DEN SÄKERHET de har inom sina "valv".
Jag har nu glömt siffran men det är en skala på minst 1:10

Därför tycker jag att det borde vara möjligt att spara i banken i form av andra tillgångar.
Citera
2012-01-06, 14:32
Medlem
Kostymnissens avatar
Om du belånar din lägenhet ytterligare måste avkastningen på dina placeringar överstiga låneräntan vilken jag antar är 4 -5 %. Alla placeringar som ger mer avkastning än det är förknippat med risk, och det finns risk att du förlorar mycket på det istället. Risken du tar är större än förtjänsten du får om det går bra.
Citera
2012-01-06, 17:42
Medlem
Räntegapet mellan bankens inläningsränta (det du får på sparkontot) och utlåningsräntan (det du betalar för bolånet) är cirka 2,5%. Dessutom tillkommer uppläggningsavgift och avgift för pantbrev.

Swedbank erbjuder 1,5 % i sparränta på e-sparkonto
Bolån 3 år, 3,99 %
Således ett Räntegap 2,5 %

Lånetjänster: http://www.swedbank.se/privat/rantor...ster/index.htm
Sparräntor: http://www.swedbank.se/privat/rantor...ntor/index.htm
Bolån: http://www.swedbank.se/privat/rantor...ntor/index.htm

Kan inte rekommendera dig att pantsätta lägenheten och sätta in pengarna på sparkontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in