• 1
  • 2
2012-03-05, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
UPP MED DENNA IGEN.

Sitter här igen. Samma sits som innan.
Börjar nytt jobb, klarar inte av det.

Om jag ska börja luska i detta, vart vänder jag mig?
Alltså. Arbetslös och sjukskriven (är bara timtjänst där jag är nu). Finns det INGET jag kan få ut?
Vart ringer jag?

Alltså, du är fortfarande anställd, eller? Då har du rätt till sjuklön från arbetsgivaren under de första två veckorna, därefter sjukpenning från försäkringskassan. Men du måste givetvis vara sjukskriven av läkare, med intyg från åttonde sjukdagen.

Är du anställd, så antar jag att du redan kontaktat arbetsgivaren?

Är du inte anställd, så kontakta försäkringskassan. Tala också med den läkare som sjukskrivit dig, eftersom det verkar vara långvarig sjukskrivning, om du vill söka sjukersättning/aktivitetsersättning.
Citera
2012-03-05, 11:49
Medlem
miqqqas avatar
http://www.forsakringskassan.se/priv...IOUVGOTJHVTQx/
Citera
2012-03-14, 11:47
Medlem
1c9r5s avatar
Kan någon hjälpa mig igen ?

Jag har nu fått en sjukskrivning på 100% i en månad och 50% i två veckor. Jag jobbar på timmar men har schemalagda timmar till 8 april. Hur fungerar detta? Varifrån kan jag få bidrag för denna månad/1,5 månad? Fixar jobbet till 8 april o jag efter eller ska försäkringskassan fixa för allt eller hur fungerar det?

Hade även influensan för någon vecka sedan vilket resulterade i nio sjuka dagar varav sex var arbetsdagar. Med sjukintyg fixas detta av mitt jobb va?

Jag är alltså timanställd men har lagt schema och "bokad" till 8 april. Sedan var det oklart om jag behövdes så mycket (cirka 80%) eller bara som vikarie om någon var sjuk. Jobbade fram tills idag 9-16 mån-fre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in