• 1
  • 2
2012-01-05, 10:25
Medlem
1c9r5s avatar
Hej!
Efter år av en depression som aldrig går över helt funderar jag på om jag behöver vara sjukskriven ett tag och verkligen bara vara mig själv. Ta tag i mig själv. Hjälpa mig själv. osv.
Går hos psykolog/kurator, äter medicin, osv osv. Från och med februari kommer jag även att vara arbetslös. Stressen att samtidigt hitta ett arbete, när jag knappt klarar av att gå till det jag har nu gör inte peppen superhög. Jag klarar inte av att sköta ett jobb fullt ut, som man ska, och det är samma sak på varje jobb jag hamnar på.

Finns det någon möjlighet att få något bidrag om man står som sjukskriven även om man är arbetslös? Har bara varit timanställd hittills. Finns det något att göra? Jag känner att jag måste ha mer tid för att bli helt bra.
Citera
2012-01-05, 10:32
Medlem
spermaoffrets avatar
Kolla här på FKs hemsida. Finns information du behöver veta:

http://www.forsakringskassan.se/priv...Lsh0VAZbR9R8!/
Citera
2012-01-05, 10:57
Bannlyst
självklart kan du vara sjukskriven som arbetslös , men du måste ha bra skäl.
Att man mår dåligt psykiskt är inte ok utan att läkare kan styrka det och trots då är det svårt.
Ett tips är att försöka göra en "göra-lista" varje dag, annars risk att du blir depprimerad och bara spelar TVspel om dagarna. Den behöver inte vara så märkvärdig

ex

gå upp i tid
ät frukost
ta promenad
öppna och sätt in brev direkt i pärmar så du vet var du har dem när du ska ta tag i det (inte lägga på hatthyllan eller liknande)
sök 1 jobb om dagen (gå in på jobsafari och fixa att du får mail varje dag om jobb som passar dig)
ät ordentligt, inte massa billys och microcrap!
Citera
2012-01-05, 13:48
Medlem
1c9r5s avatar
Ja alltså. Som jag sa, detta är något jag haft sen 2007. Det är 2012 nu så det är ingen liten svacka eller så. Jag har besökt läkare, fått sjukintyg tidigare, äter medicin, pratar med psykolog, går på gruppmöten osv. Jag har sökt cirka tio jobb om dagen när jag vart ledig och gör försöker göra saker fast jag inte orkar. Problemet är att jag aldrig känner att jag hinner ge mig läketiden jag behöver för att bli helt bra. Jag har jobbat på många ställen men det slutar alltid med att jag är borta för mkt pga hur jag mår. Det ger mig mer ångest och jag klarar ännu mindre av att ge tiden till mig själv så jag blir helt bra
Nån gång. Så det är inget jag bara kan göra en lista på, på det sättet. Jag behöver det här. Andas. Bara fokusera. Därför undrar jag vad det finns att få om man är sjukskriven på alla sätt som går och arbetslös, dvs inte kan ha jobb just nu.
Citera
2012-01-05, 13:51
Medlem
1c9r5s avatar
Jg har gjort många listor samt pratat med läkare. Det är liksom ingen svacka.
Citera
2012-01-05, 15:07
Medlem
Sjukpenning kan du få men du måste ha sk sjukpenningsgrundande inkomst.
Annars är det sjukersättning du skall ansöka om.
Citera
2012-01-05, 15:31
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Sjukersättning kan man bara få om man har en livslång funktionsnedsättning (vilket du knappast har väl?). Sjukpenning kan dock vara aktuellt. Ansök!
Citera
2012-01-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Sjukersättning kan man bara få om man har en livslång funktionsnedsättning (vilket du knappast har väl?). Sjukpenning kan dock vara aktuellt. Ansök!

Man uttrycker det inte som livslångt utan över all överskådlig framtid. Det kan variera kraftigt.
Citera
2012-01-05, 22:19
Medlem
leprasjuklings avatar
Sjukersättning gäller bara personer 30-64 år.
Om TS är under 30 är det aktivitetsersättning som är långtidsjukskrivningen som gäller som förutsätter
att du "troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning."

Det är detta som folk som inte begriper bättre kallar förtidspension.
(En del av dem, som regeringen, begriper bättre men väljer att misstänkliggöra sjuka genom att kalla dem förtidspensionärer)

http://www.forsakringskassan.se/priv...IOUVGOTJHRTMy/
Senast redigerad av leprasjukling 2012-01-05 kl. 22:21.
Citera
2012-01-05, 23:00
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Sjukersättning gäller bara personer 30-64 år.
Om TS är under 30 är det aktivitetsersättning som är långtidsjukskrivningen som gäller som förutsätter
att du "troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning."

Det är detta som folk som inte begriper bättre kallar förtidspension.
(En del av dem, som regeringen, begriper bättre men väljer att misstänkliggöra sjuka genom att kalla dem förtidspensionärer)

http://www.forsakringskassan.se/priv...IOUVGOTJHRTMy/

så, vad ska jag göra då?

jag klarar inte av att arbeta, jag VILL arbeta och må bra, men det går inte just nu. inte fören jag är helt ok. jag har försökt jobba sen 07 men det är samma sak, varje gång. jag behöver inte förtidspensionera mig, målet är ju att jag SKA må bra.. framöver. Jag kanske behöver tre månader eller liknande för att få tillräckligt med hjälp osv för att klara av det bättre. Men fine, jag kan köra att jag inte kan jobba heltid på ett år. Skulle det gå då? Det är möjligt att det blir så, men jag SATSAR ju såklart på att må bättre innan det. Men går det inte annars så fine.

Det finns alltså ingenting för de som inte har heltidstjänst och inte kan jobba? Såvida man inte räknar med att aldrig göra det igen ungefär?
Citera
2012-01-06, 00:55
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Vad är det som kan variera kraftigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Geller75
Man uttrycker det inte som livslångt utan över all överskådlig framtid. Det kan variera kraftigt.
Citera
2012-03-05, 10:15
Medlem
1c9r5s avatar
UPP MED DENNA IGEN.

Sitter här igen. Samma sits som innan.
Börjar nytt jobb, klarar inte av det.

Om jag ska börja luska i detta, vart vänder jag mig?
Alltså. Arbetslös och sjukskriven (är bara timtjänst där jag är nu). Finns det INGET jag kan få ut?
Vart ringer jag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in