Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-04, 22:06
  #1
Medlem
Hej.

Jag har varit beroende av tramadol i snart 2 år.

Började att jag var med i en olycka och fick det utskrivet.. sen har det bara rullat på.. dålig läkarkoll och jag är väldigt bra på att manipulera dom så jag får det jag vill ha.
Ringer en gång i månaden och förnyar receptet via telefon..
Jag vet inte riktigt hur jag ska sluta. Har försökt flera ggr, men det känns omöjligt.
Tar inte tramadolen för att bli påverkad av den utan för att bli "normal" ..
Tar jag den inte blir jag riktigt sjuk, får grym AT, vill bara dö, lämnar inte min lägenhet, klarar inte av vardagliga saker som att städa, laga mat mm..

Jag gillar inte känslan av att vara påverkad av tramadolen, då jag haft drog och alkoholproblem sen 15 års ålder.
Jag vill bara bli fri! Känner mig som en slav under den här äckliga medicinen.

Hur ska jag göra för att kunna leva ett normalt liv igen?
Vad händer om jag vänder mig till vårdcentralen och säger att jag har problem? Är rädd att dom ska strunta i vad jag har att säga och sluta ge mig tramadolen utan att trappa ner.
__________________
Senast redigerad av gangza4life 2012-01-04 kl. 22:29.
Citera
2012-01-04, 22:15
  #2
Medlem
Trappa ner eller sluta ct och stå ut med att du mår dåligt och inte kan göra vanliga saker ett tag. Man får stå ut med att ligga hemma sjuk ett tag om man knaprar knark dagligen i flera år.
Citera
2012-01-04, 22:21
  #3
Medlem
Callzors avatar
Antagligen så trappar du ner, vilken sluta dåligt för mig om jag gör så, ibland måste man.

Sluta direkt är mitt råd, och sluta känn efter så mycket när du inte tar det. Försök att göra saker hela tiden! efter 10dagar brukar det vara bättre...
Citera
2012-01-04, 22:54
  #4
Medlem
Battery6s avatar
Du får helt enkelt acceptera att du sitter i skiten och trappa ner på ditt bruk tills du är ren. Du kommer knappast tycka det är roligt men vill du bli ren kommer du få kämpa för det.
Citera
2012-01-04, 23:23
  #5
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callzor
Antagligen så trappar du ner, vilken sluta dåligt för mig om jag gör så, ibland måste man.

Sluta direkt är mitt råd, och sluta känn efter så mycket när du inte tar det. Försök att göra saker hela tiden! efter 10dagar brukar det vara bättre...


Alla påverkas olika av avtänding, sen är den andra faktorer som dos, vikt m.m. Det vill till och med jag

Att trappa ner på andra droger fungerar, så det är rimligt att metoden kan ha positiv effekt på att sluta med missbruket.
Citera
2012-01-06, 00:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callzor
Antagligen så trappar du ner, vilken sluta dåligt för mig om jag gör så, ibland måste man.

Sluta direkt är mitt råd, och sluta känn efter så mycket när du inte tar det. Försök att göra saker hela tiden! efter 10dagar brukar det vara bättre...

10 dagar? Ja iofs så känns det bättre fysiskt efter 10 dagar men för mig tog det flera månader att bli återställd efter ett ca 1 års dagligt opimissbruk. Efter ATn hade kroppen och psyket varken ork eller energi i runt 8 månader tills jag föll tillbaka igen i ca 3-4 månader. Efter sista racet artade det sig, dock med hjälp av stesolid.

Så att det bara är att härda i 10 dagar stämmer inte, inte för mig iaf.
Citera
2012-01-06, 00:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gangza4life
Hej.

Jag har varit beroende av tramadol i snart 2 år.

Började att jag var med i en olycka och fick det utskrivet.. sen har det bara rullat på.. dålig läkarkoll och jag är väldigt bra på att manipulera dom så jag får det jag vill ha.
Ringer en gång i månaden och förnyar receptet via telefon..
Jag vet inte riktigt hur jag ska sluta. Har försökt flera ggr, men det känns omöjligt.
Tar inte tramadolen för att bli påverkad av den utan för att bli "normal" ..
Tar jag den inte blir jag riktigt sjuk, får grym AT, vill bara dö, lämnar inte min lägenhet, klarar inte av vardagliga saker som att städa, laga mat mm..

Jag gillar inte känslan av att vara påverkad av tramadolen, då jag haft drog och alkoholproblem sen 15 års ålder.
Jag vill bara bli fri! Känner mig som en slav under den här äckliga medicinen.

Hur ska jag göra för att kunna leva ett normalt liv igen?
Vad händer om jag vänder mig till vårdcentralen och säger att jag har problem? Är rädd att dom ska strunta i vad jag har att säga och sluta ge mig tramadolen utan att trappa ner.

Så som du beskriver det så tror jag tyvärr inte att du fixar det på egen hand. Berätta för VC så kanske dom skickar dig till någon som kan hjälpa dig bättre.
Citera
2012-01-09, 20:05
  #8
Medlem
tack för alla svar..

har provat att sluta rakt av förut, men kroppen klarar inte av det. den blir för chockad och jag blir ruskigt sjuk.

nu har jag trappat ner från depot tabletterna till kapslarna.
äter 1 st 50 mg om dagen + alvedon. ( depottabletten sitter i systemet mkt längre än kapslarna som är snabbverkade)

känns som jag gör framsteg!
har jag något att sova på är det lugnt.
har försökt att dra ut så länge som möjligt att ta tabletten istället för direkt på morgonen som förut.. känner mig ganska tom i kroppen, blir lätt arg, svettas men det fungerar.har bestämt mig för att sluta en gång för alla.
ni som varit med om samma sak. hur länge behöver jag ta 50mg om dagen för att kroppen ska må så bra som möjligt?
jag är medveten om att det kommer göra ont, men vill göra detta rätt, inte få panik och börja ta skiten igen.
Citera
2012-01-09, 20:27
  #9
Medlem
ehm? sluta stoppa i dig pillerna? Kan det vara så jävla svårt?
Citera
2012-01-09, 20:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outblast
ehm? sluta stoppa i dig pillerna? Kan det vara så jävla svårt?

jag fick dom utskrivet i 1 och ett halv år för jag behövde dom pga. min skada jag fick efter olyckan.

testa själv att sluta äta tramadol efter så lång tid ditt smartass.
Citera
2012-01-09, 20:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gangza4life
jag fick dom utskrivet i 1 och ett halv år för jag behövde dom pga. min skada jag fick efter olyckan.

testa själv att sluta äta tramadol efter så lång tid ditt smartass.
Ja men AT:n varar ju inte hela ditt liv. Sluta äta dem och se fram emot att vara fri om några veckor.....
Citera
2012-01-09, 20:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outblast
Ja men AT:n varar ju inte hela ditt liv. Sluta äta dem och se fram emot att vara fri om några veckor.....

som du ser har jag skapat tråden för att jag vill sluta med tramadol, du behöver inte hålla på och leka viktigt. klarar mig utan såna dumma kommentarer.

är medveten om att ATn inte varar i hela mitt liv, men när den väl varar så är det ett helvete. därför vill jag ha tips av andra som gått igenom samma sak. så du kan fortsätta med pokemon eller vad du gjorde innan du loggade in på flashback. hej.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback