2012-01-04, 19:14
Medlem
EddieShredders avatar
Vet att det finns en tråd som rör skvaller, men jag tycker denna tråd inte hör hemma där. Jag placerar den därför i hockeyforumet, med hopp om att finna svar, då jag anar att de mest kunniga i ämnet bör hålla utkik här.

Juha Widing var en svensk hockeyspelare som gjorde den märkligaste karriären en svensk hockeyspelare haft. Han reste efter pojkhockey i bl a GAIS över till USA, där han gav sig tusan på att slå sig in i den kanadensiska juniorhockeyn, vilket han lyckades med. Han blev mer och mer framgångsrik och efter några år fick han så småningom kontrakt med proffsklubben Los Angeles kings där han fick stjärnstatus och hörde till klubbens absoluta poängkungar under ett antal år på 70-talet. han fick även som ett oprövat kort i Tre kronor chansen i Canada Cup 1976, men då verkade hans karriär börjat dala och poängproduktion redan börjat sjunka drastiskt, bara över något år. Efter att ha fått förtroendet som center i 1a-femman blev det totalt bara 2 poäng i turneringen, vilket sågs som en besvikelse, eftersom förväntningarna på en NHL-spelare av Juhas kaliber och rutin var höga. Ingen i landslaget kände honom bra, då han redan befunnit sig i USA i över tio år och aldrig spelat en seniormatch i Sverige. Han lär ha fortsatt spela ett par år till efter denna turnering, men dog plötsligt på sjukhus 1984. Nu till det märkliga:

Jag har sökt febrilt efter information om Juha, men knappt hittat något som med säkerhet talar om vad som hände honom. Det finns knappt några intervjuer med honom på hela nätet (förutom reportage av Sportnytt inför Canada cup 1976). Inga spår efter anhöriga, familj, barn eller kompisar som kan berätta vad som hände den 30 dec -84. Det spekuleras på nätet om att han var glad i spriten, men hur många är inte det? Att binda hög alkoholkonsumtion till en plötsligt död vid 37 års ålder tycker jag inte känns 100 % relevant för en tidigare elitidrottsman som varit på världsnivå bara några år tidigare.

Juha var av Sveriges största hockeyspelare under många år på 70-talet och jag finner det mycket egendomligt att det inte finns mer historik kring hans person, än ett antal sidor med poängstatistik från Nhl. Jag tycker han helt enkelt är värd mer uppmärksamhet än han hittills fått.

Vänder mig med ett sista hopp hit för att få reda på mer om människan och personen Juha, i stället för massa siffror.

Led han av någon svår sjukdom som aldrig avslöjades? Hade han fru och barn? Andra hemligheter? Kanske någon som tittar in här kände honom, även om det skulle kännas otänkbart, då det var länge sedan allt detta utspelade sig.

/Till minne av Juha Widing
Senast redigerad av EddieShredder 2012-01-04 kl. 19:16.
Citera
2012-01-04, 19:31
Medlem
gulaLejonets avatar
hur vet du så mycket om honom......Juha?
Citera
2012-01-04, 19:37
Bannlyst
Varför var förväntningarna höga på honom inför CC när han knappt producerade i NHL?
Citera
2012-01-04, 19:46
Medlem
tcfmogs avatar
Han dog av hjärtinfarkt.
Citera
2012-01-04, 22:52
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Varför var förväntningarna höga på honom inför CC när han knappt producerade i NHL?

Som du nämner kom han från en mindre lyckad säsong, men förväntningarna fick nog ändå ses som höga, inte minst på grund av hans långvariga erfarenhet av transatlantiskt miljö och dess spelstil. Han hade ju "lärt" sig hantera den typen av mer fysisk hockey som liras over there, något som jag antar ansågs vara värdefullt inför Canada Cup. Turneringen var den första som Tre kronor lirade i Kanada och på mindre rink, vilket endast ett fåtal svenska spelare hade erfarenhet av.
Citera
2012-01-04, 23:15
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieShredder
Som du nämner kom han från en mindre lyckad säsong, men förväntningarna fick nog ändå ses som höga, inte minst på grund av hans långvariga erfarenhet av transatlantiskt miljö och dess spelstil. Han hade ju "lärt" sig hantera den typen av mer fysisk hockey som liras over there, något som jag antar ansågs vara värdefullt inför Canada Cup. Turneringen var den första som Tre kronor lirade i Kanada och på mindre rink, vilket endast ett fåtal svenska spelare hade erfarenhet av.

Precis, på den tiden betraktades NHL-spelare som övermänskliga hockeyspelare -med viss rätt-, idag så känns det som om i princip vem som helst (liten överdrift) får ett kontrakt. SOm du säger var ju spelstilen ännu mer annorlunda då jämfört med nu så Juhas knowledge sågs nog som väldigt viktiga för tre kronor.
Citera
2012-01-04, 23:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Precis, på den tiden betraktades NHL-spelare som övermänskliga hockeyspelare -med viss rätt-, idag så känns det som om i princip vem som helst (liten överdrift) får ett kontrakt. SOm du säger var ju spelstilen ännu mer annorlunda då jämfört med nu så Juhas knowledge sågs nog som väldigt viktiga för tre kronor.

Tvärtom skulle jag vilja säga utan fog. De var en myt då som sedermera avslöjades. Redan första CC 1976 visade det sig att Tjeckoslovakien var i princip lika bra som det bästa som Kanada kunde uppbringa, trots hemmaplan och liten rink. Fyra år senare skåpade Sovjet ut de övervärderade spelarna.

Juha Widing var en spelare som egentligen inte skulle haft en plats i Tre Kronor. Han togs ut av Virus enbart på myten om NHL. Han gjorde ingen lycklig med sitt spel och det slutade synnerligen olyckligt för honom.
Citera
2012-01-05, 12:37
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tvärtom skulle jag vilja säga utan fog. De var en myt då som sedermera avslöjades. Redan första CC 1976 visade det sig att Tjeckoslovakien var i princip lika bra som det bästa som Kanada kunde uppbringa, trots hemmaplan och liten rink. Fyra år senare skåpade Sovjet ut de övervärderade spelarna.

Juha Widing var en spelare som egentligen inte skulle haft en plats i Tre Kronor. Han togs ut av Virus enbart på myten om NHL. Han gjorde ingen lycklig med sitt spel och det slutade synnerligen olyckligt för honom.

Ditt första statement beror nog på generationer av landslag och olika bra sådana. Det lag Tjeckoslovakien hade 1976, är förmodligen det bästa de någonsin haft, med VM-segern detta år som merit. Kanada var ju ändå jämnast om vi ser statistiken över en 20års-period med ständiga finaler.

Juha gjorde ingen bra turnering, men jag tror inte många andra av det bästa Sverige kunde skrapa i hop 1976 (sånär som på möjligen Ulf Lill Pröjsarn Nilsson och Anders Hedberg) hade fixat Juhas resa och producerat som honom i NHL. Det lustiga är förstås att Virus aldrig hade sett Juha spela, men tog ut honom ändå, med tanke på vad han tidigare hade presterat. Kanske fel med facit i hand, samtidigt som man kan diskutera vem som i stället skulle haft Juhas plats.

Det jag funderar mest på är om Juha plötsligt drabbades av någon sjukdom eller möjligen började dricka hårt. Något kan ha hänt just detta Canada Cup som drastiskt påverkade hans spel och poängproduktion. Fler källor och uttalanden skulle behövas
Citera
2012-01-05, 13:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ditt första statement beror nog på generationer av landslag och olika bra sådana. Det lag Tjeckoslovakien hade 1976, är förmodligen det bästa de någonsin haft, med VM-segern detta år som merit. Kanada var ju ändå jämnast om vi ser statistiken över en 20års-period med ständiga finaler.

Det jag funderar mest på är om Juha plötsligt drabbades av någon sjukdom eller möjligen började dricka hårt.

Tjeckoslovakien hade en bra årgång absolut. Dock har de haft några sådana över tiden inte minst 1998 när de vann OS-guld. Vad jag ville påpeka var att det är en stor skillnad mellan följande två påståenden:

- Kanada var överlägsna

- Kanada hade ett av de bästa landslagen

När det gäller Juha så påstås det att han hade ett stort alkoholmissbruk. Han såg också ganska härjad ut i ansiktet. Om det var så är inte till fullo bekräftat. Vad som kan konstateras är att människor kan dö plötsligt utan synbar anledning. En medfödd svaghet i ett essentiellt blodkärl har ändat livet för många personer utan att de levt ett hårt liv. Jag har själv erfarenhet av personer som plötsligt dött i unga år utan att annan sjukdom eller skörleverne varit inblandat.
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-01-05 kl. 13:29.
Citera
2012-05-22, 11:54
Medlem
juha viding dog i sviterna av ett l av ett lång varigt supand.Det va en hemlighet som många i NHL visste om att han hade stora alkhol problem så skrivs det i boken drömmen om NHL som kom ut 1993
Citera
2014-01-06, 13:30
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shankly1964
juha viding dog i sviterna av ett l av ett lång varigt supand.Det va en hemlighet som många i NHL visste om att han hade stora alkhol problem så skrivs det i boken drömmen om NHL som kom ut 1993

Intressant, den måste man få tag på. Vissa går på alkoholproblem-linjen, men lika många verkar dementera det. Tycker det känns mkt konstigt att det verkar oklart vad som hände och ingen tycks kunna berätta vad som hände Juha efter karriären, förutom att han investerade sina pengar väl och jobbade som agent. Att han skulle ha supit i hjäl sig tycker jag verkar långsökt.

Läste Börje Salmings bok i hopp om att finna något där, men där nämns bara Juha i samband med Canada cup -76. "Juha Widing, den väldige, som gled runt i handduk och badtofflor och såg ut som en riktigt ärrad NHL-veteran". Mysteriet tycks kvarstå
Citera
2014-08-14, 19:24
Avslutad
Citat:
Intressant, den måste man få tag på. Vissa går på alkoholproblem-linjen, men lika många verkar dementera det. Tycker det känns mkt konstigt att det verkar oklart vad som hände och ingen tycks kunna berätta vad som hände Juha efter karriären, förutom att han investerade sina pengar väl och jobbade som agent. Att han skulle ha supit i hjäl sig tycker jag verkar långsökt.

Läste Börje Salmings bok i hopp om att finna något där, men där nämns bara Juha i samband med Canada cup -76. "Juha Widing, den väldige, som gled runt i handduk och badtofflor och såg ut som en riktigt ärrad NHL-veteran". Mysteriet tycks kvarstå
Är inte just det förhållandet att det skrivits så litet om saken ett tecken på att just alkoholen varit boven. Det brukar tystas ned, ännu mer förr antar jag. Litet som självmord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in