2014-08-15, 16:18
Bannlyst
Tänker mig lite AIDS, kanske den förste.

På wiki står det numera " men drog sig tillbaka i slutet av säsongen och avslutade därmed, till följd av en aldrig offentliggjord men långvarig sjukdom, den kanske märkligaste karriär en svensk ishockeyspelare haft."

Ja, såg precis stoptid deluxe och visst fan fanns det en tråd.
Citera
2014-08-15, 17:47
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Oj, kände inte igen honom alls. Man brukar ju prata om Salming och Hammarström som de som banade vägen men Juha var ju i NHL flera år tidigare.
Citera
2014-08-15, 20:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Det finns en annan tråd om den gode Juha i ett annat forum:

(FB) NHL-spelaren Juha Widing och icke NHL-spelaren "Lill-strimma"

Häri berörs att han dock av en hjärtattack. Vid närmare eftertanke drar jag mig till minnes att det var vad som stod i de artiklar som fanns att läsa strax efter hans död. Alkoholen var dock en stor del av den gode Juhas vardag.
Citera
2014-08-15, 22:09
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Oj, kände inte igen honom alls. Man brukar ju prata om Salming och Hammarström som de som banade vägen men Juha var ju i NHL flera år tidigare.

Mjo, fast Sterner var väl först om man räknar svenskar. Gus räknas kanske inte riktigt.
Citera
2014-08-16, 09:12
Medlem
Citat:

Dom flyttade över i vuxen ålder. Ingen hade hört tals om Widing innan han dök upp i NHL.

Bob Nystrom var ju också igång tidigt, men han pratade inte ens svenska vill jag minnas.

.
Citera
2014-08-16, 11:20
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Mjo, fast Sterner var väl först om man räknar svenskar. Gus räknas kanske inte riktigt.

Fyra matcher i Rangers ger inte riktigt pionjärstatus i min bok. Widing har ju varit en ledande spelare före Salming.

Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Dom flyttade över i vuxen ålder. Ingen hade hört tals om Widing innan han dök upp i NHL.

Bob Nystrom var ju också igång tidigt, men han pratade inte ens svenska vill jag minnas.

.

Mja, Bob Nyström och Stan Mikita är svåra då de flyttade iväg som barn. Bob hann väl inte ens ta ett skridskoskär på svensk is. Blir lite löjligt när vi ser honom som svensk. På samma sätt som man ser Heatley som tysk.
Senast redigerad av Kalle-Kotte 2014-08-16 kl. 11:22.
Citera
2014-08-16, 15:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fyra matcher i Rangers ger inte riktigt pionjärstatus i min bok. Widing har ju varit en ledande spelare före Salming.

Sterner var ju där mer på prov medan Widing spelade där. Det är naturligtvis en definitionsfråga, men när det svenska laget togs ut till Canada Cup 1976 så betecknades Juha Widing som Sveriges första proffs i NHL.
Citera
2014-08-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Sterner var ju där mer på prov medan Widing spelade där. Det är naturligtvis en definitionsfråga, men när det svenska laget togs ut till Canada Cup 1976 så betecknades Juha Widing som Sveriges första proffs i NHL.

Tumba var ju över en sväng men det blev bara några träningar med Boston. Vet inte om det blev någon match?

Då han kom första gången så var alla på isen och då passade han på att flytta runt alla muggar med stifttänder i omklädningsrummet..

Fick han tydligen sota för första träningen..

.
Citera
2014-08-16, 16:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tumba var ju över en sväng men det blev bara några träningar med Boston. Vet inte om det blev någon match?

Då han kom första gången så var alla på isen och då passade han på att flytta runt alla muggar med stifttänder i omklädningsrummet..

Fick han tydligen sota för första träningen..

.

Ingen match i NHL (Boston Bruins) däremot några i QHL med Québec Aces.
Citera
2014-08-16, 22:05
Avstängd
Lite OT, men rankningen bland första svenskar i NHL borde se ut så här enligt mig:

1. Gus Forslund
2. Sterner
3. Juha
Citera
2014-08-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Lite OT, men rankningen bland första svenskar i NHL borde se ut så här enligt mig:

1. Gus Forslund
2. Sterner
3. Juha

Nää!

1 och 3 räknas inte.. Den första flyttade när han var 1 år gammal! Tycker du det räknas som värvning?

.
Citera
2014-08-16, 22:39
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Nää!

1 och 3 räknas inte.. Den första flyttade när han var 1 år gammal! Tycker du det räknas som värvning?

.
Vad har det med saken att göra? Första svensk i NHL var det ju. Inte första svensk att bli värvad av ett NHL-lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in