Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Varför anser du, att en politik som påför befolkningen våldtäkter, misshandel och mord m.m. bör fortsätta?
Fast det är som att fråga dig varför du vill hetsa mot andra etniciteter även om det på flera platser har lett till folkmord.
Att vara passiv mot kriminella och ha en väldigt okomplicerad politik och diskussion kring problemen i sammanhanget är ju inte den enda möjligheten att föra politik om man är liberal.
Citat:
Varför inte? Varför är det självklart för dig, att du föredrar, att serievåldtäktsmannen kvarstannar och våldtar fler kvinnor i Sverige?
Var kanske lite otydlig här. Enligt de åtagande vi har så får man inte skicka någon till en förväntad tortyr eller dödsstraff. Vilket är orsaken till mitt svar. Det är inte min moraliska ståndpunkt dvs. utan följden av en "lucka" i de åtaganden kring mänskliga rättigheter vi har åtagit oss. Min moraliska ståndpunkt är att tex en seriepedofilvåldtäktsman som är dömd korrekt lika gärna får avlivas på plats. Men om man vill följa åtaganden och lagar så funkar inget av dessa. Däremot så är det ju inte olösligt. Om man låser in fanskapet så att denne inte får möjligheten att utföra fler dåd så kvarstår endast problemet i att vi bekostar dennes fängelsevistelse.
Citat:
Hur gick det egentligen till, när "liberal" blev synonymt med totalt hänsynslös mot den befolkning, som befinner sig i landet?
Jag ser det inte som något liberalt. Precis som stolthet över sitt ursprung inte behöver stå som synonym för rasism. Däremot så tror jag att utvecklingen i Sverige, oavsett partibok eller ideologi, har utvecklats till en väldigt säregen "konsensus" att rasism är dåligt, xenofobi är dåligt och nationalism är potentiellt farligt. Därefter så menar jag att det har urartat till att även gälla att allt som kan tolkas i närheten av detta, inklusive kritik av något som råkar vara "osvenskt" eller från någon annan kultur eller etnicitet har blivit ett tabu på köpet. Samt att något positivt i egenskap av svenskt eller Sverige är känsligt. Typexemplet är väl att Svenska Flaggans dag känns jobbig för många (!) men att man kan måla sig gul och blå i ansiktet och skrika "SVEEERIGE", viftandes med svenska flaggan, vid ett sportevenemang utan någon reflektion.
Hade debatten varit förutsättningslös så hade den förstås varit annorlunda. En del rasister tror att det hade varit till deras fördel. Många mångkulturalister tror att det hade varit negativt och öppnat för rasism och diskriminering. Jag tror att det snabbaste sättet att skapa både rasism och problem i att räta ut dagens I&I-problem är att mörka siffror och undvika en diskussion med fakta. Helt enkelt eftersom få tycker att situationen i delar av Malmö, Landskrona, Södertälje m.fl. är med utgångspunkt av I&I-problem och att detta skapar en ovilja mot andra nationaliteter/etniciteter av bara farten. Med tanke på att de över 90% av svenskar som INTE röstar på SD alltså inte gärna flyttar till ett sådant område bör också noteras..
Folkpartiet blev hårt ansatta för sitt "fiskande i grumliga vatten" när man föreslog språktest (!). Och knappast bara av liberaler för att uttrycka det milt. Det är väl ganska talande för att en typisk svensk hållning i denna fråga är överkänslig och långt ifrån sansad. Något typiskt liberalt i den hållningen ser jag inte, snarare en svensk excess som jag aldrig har sympatiserat med. Alternativet är ju inte endast detta eller rasism.
Svenska politiker är folkvalda. De flesta partier är absolut delaktiga i dagens situation. Från Miljöpartister till Socialdemokrater till Moderater. De flesta svenskar ger sitt bifall till den politik som förs och den förs öppet. Så dagens situation skapades och fortsätter att skapas av majoriteten svenskar, ej att förglömma. Om man är så dum att man inte förstår vad ett parti syftar på när man öppet skriver ut sin linje och ändå röstar på dem så bör man hålla käften och inte gömma sig bakom att man har "blivit förd bakom lyset".