Citat:
Ursprungligen postat av Nothing2say
Deliberately

Lite får man väl fiska i luften.
Det finns länder i Afrika som faktiskt är rätt bra länder. Den bild jag fått uppmålad för mig av vita vänner som bor i afrika, eller har bott där är inte heller vacker. Precis som dina artiklar. Däremot berättar deras historier också om att landet fortsatte vara segregerat under finare mer acceptabla former. Ungefär som vi har det här nu. Rasism och diskriminering är ok under vissa former. Och om jag förstått det rätt så kom vita människor och även andra till Syd Afrika för att exploatera och leva med infödingar som slavar. Fixade fin Apartheid. När skyltar o dylikt försvann fanns fortfarande apartheid kvar i sättet hos människorna.
Rasism(vad det nu än betyder) och diskriminering är oundvikligt, det är mänskligt, det är bara ännu en av anledningarna till att olika raser/etniciteter INTE ska bo i samma land, i samma samhälle under samma stat, samma lagar, samma styre, samma system.
Just Sydafrika handlade mest om naturresurserna. De holländska kolonisatörerna bosatte sig i det sydvästra området som då inte beboddes. I sinom tid så kom britter dit och skulle ta över landet då det hade upptäckts stora diamantresurser just där. Detta ledde till att holländarna tvingas inåt landet och där var det bebott av hottentotter/bushnegrer, ungefär samtidigt migrerade bantunegrer in från nordöstra delen av nuvarande Sydafrika, och då fördrev holländarna och bantunegrerna hottentotterna/bushnegrerna från var sitt håll, hottentotterna/bushnegrerna gjorde förstås motstånd mot att främmande raser/etniciteter skulle ta deras land, och de blev då dödade. Med andra ord har de nuvarande folkslagen i Sydafrika ingen rätt till Sydafrika ur ett "ursprungsbefolkningsperspektiv", förutom hottentotterna/bushnegrerna som dock är en mycket liten minoritet som återstår.
Citat:
Här är svenskar vansinniga för att det kommer in folk från krigsdrabbade länder och hamnar i ett system vi byggt upp för att ingen ska halka under existensminimum. Med en politik som gör det nästan omöjligt att få jobb förrän man varit i Sverige i två år och lärt sig språket. O efter det är det fortfarande diskriminering på efternamn. Ett hat som stiger och blir mer öppen, samtidigt som en annan grupp vi sk PK käringar inte förstår tjafset.
Det där stämmer helt enkelt inte. Östasiater har inga som helst problem att lyckas i Sverige. Östasiater från dåtida krigsdrabbade lander som invandrade från Vietnam eller Sri Lanka har inte alls några liknande problem som de som idag kommer från Mellanöstern och Afrika, och de som kommer från icke-krigsdrabbade länder i Mellanöstern och Afrika visar samma överrepresentation som sina eventuellt krigsdrabbade grannar.
Sanningen är den att folk av viss ras inte klarar av att lyckas i våra samhällssystem. Inga förklaringar såsom socioekonomisk bakgrund, eller att de är rasfrämlingar eller att de kommer från konfliktdrabbade länder håller, utan mönstret gäller konsekvent efter vilken ras det handlar om.
Citat:
Dit kom folk och tyckte sig ha rätten att stå över lokalbefolkningen eftersom att de påstod sig vara bättre och finare och förvisade det landets ursprungsbefolkning till botten av samhället. Och där förväntar man sig att de snällt ska sitta och slicka skor?
Fast det där är ju inte en sanningsenlig beskrivning, negrer hamnar alltid i botten av samhället oavsett situation, oavsett hur mycket de favoritiseras, får extraresurser, extrahjälp, osv, negrer är alltid i botten av samhället för att de är negrer, det beror på dem själva.
Citat:
Hur hade då dessa arga svenskar här reagerat om människor från ett annat land, ex asiater kom hit och petade ner oss till botten av samhället.
Ptja, nu är det ju så att jag säger att var folk ska bo i ett eget land, så inga asiater ska bo i Sverige, liksom inga svenskar ska bo i asiatiska länder, inga afrikaner ska bo i Sverige och inga svenskar ska bo i afrikanska länder, helt enkelt. Negrer ska få leva i sitt eget land, precis som svenskar, liksom resten av vita folkslag och även asiater, etc.
Nu är det ju också så att svenskarna fortfarande kommer att ha det bra även om östasiater kommer och bor i Sverige och lyckas väl. Svenskar är ett högkvalitativt folkslag, så även om vissa östasiater är lite mer intelligenta än oss så kommer vi skapa för oss själva en trygg välståndstillvaro.
Citat:
Det är rätt lustigt att man är mer naiv om man försöker förstå och hitta förklaringar och tänka brett än om man bara stirrar blint på krumelurer på papper.
Vad menar du?
Citat:
När någonsin visar världshistorien på att diskriminering i form av 'Vi är bättre än de'- tänk har fungerat?
Vad pratar du om? Vadå "vi är bättre än de, fungerat"? Det har ju ingen betydelse huruvida svenskar anser sig bättre än negrer om negrer bor i sitt land och svenskar i sitt.
Citat:
När har det fungerat att stänga ute människor pga olika etniska bakgrunder?
Det har alltid varit det bästa, de har fungerat absolut bäst. Det är när man försöker fösa samman olika etniska grupper inom samma samhälle och land som du får massvis med problem och konflikter. Precis som Sverige var mycket mer harmoniskt och tryggt innan det började invandra massa sydländska folk och mellanösternfolk och afrikaner.
Citat:
Och vilka står bakom skapandet av de flesta sådana konflikter? Som med judarna, eller indianerna, eller aborginerna, eller de mörka afrikanerna...
De som står bakom skapandet av de flesta sådana konflikter är de som försöker fösa samman olika etniciteter inom samma land och samhälle, under samma stat och lagar.
Citat:
Varför är svenskar så himla mycket bättre som människor?
Själv känner jag mig inte bättre än andra etniska grupper..
Jag gillar svenskar mer än andra etniciteter. Därför är svenskar himla mycket bättre än andra. För mig är svenskar mycket mer värdefulla än andra människor.
Citat:
Varför har vita mer rätt att befinna sig överallt i världen på vilka premisser som helst än andra grupper? (DETTA märks tydligt om man söker visum till andra länder!!)
Jag anser att negrer har rätt att leva i sitt egna land, dvs subsahariska Afrika. Asiater hos sig, och européer ska då få bo i sitt egna land. Vita har inte mer rätt att bosätta sig i negerländer är negrer har att bosätta sig i vita länder, dvs ingen rätt alls. Om sedan negerländer vill tillåta visum till vita är en annan sak.
Citat:
O nej, White Flight är inte heller rätt.
Varför inte white flight rätt? Är det fel att vilja bo bland svenskar och sätta sina barn i en skola med andra svenska barn? Hur kan du tycka att det är fel? Låter som en väldigt hemsk syn du har.
Citat:
Men samtidigt har säkert positiv diskriminering varit nödvändigt. Eller inte... eftersom allt bara går runt runt runt runt... extremt åt ena hållet o extremt åt andra hållet.
Hittar du en bättre planet åt mig så säg till

En planet där var etnicitet och ras bodde i egna länder med självständighet vore absolut bäst. Nationalstaten med etnisk homogenitet är den bästa samhällskonstruktionen.