Cimmerian
Precis som en del av er påstår att tydliga landsgränser inte innebär fientlig inställning mot samtliga. Betyder inte fria gränser att man automatiskt tycker att våld är ok.
Därför tycker jag att vi kan skicka in en petition till riksdagen och kräva att Öland blir Sveriges alcatraz. Med skillnad att man inte bara skickar dit alla som dömts för brott. Utan även alla män inom Sveriges gränser som har den defekta genen som kan sparka igång psykopati. Idag är tekniken så bra, så det räcker med ett blodprov som samtliga män kan lämna in när de går i årskurs 6. Ungefär som att man bestämt att alla kvinnor ska vaccineras mot livmodershalscancer.
Där kan de männen bo tills man hittat ett vaccin som fixar den genen.
Vidare kan man kräva att regeringen lagstiftar att män bara har en chans att missbruka sin lem, sen blir de av med rättigheten att äga en.
Det är 10% risk att du skulle få flytta till den ön. 10% möjlighet att du är den defekta genen man hittat hos en psykopat och vid för mycket stress i form av traumatiska upplevelser eller bara onödigt högt tempo skulle den genen ta över och du begå onödiga brott.
Ett tydligt tecken på att man saknar den genen är bristande empati. Bristande förmåga att sätta sig in i en annan människas situation. Det sägs att även om man haft en stabil och trygg uppväxt så saknar ändå människan ånger och dåligt samvete vid övertramp.
och vårt nya Alcatraz på Öland, dit vi hänvisar alla män som ligger i riskzonen att begå brott pga genetiken är en lika bra lösning som att stänga gränsen för en folkgrupp.
För de männen som har den genen kan inte tillhöra den svenska hederliga gruppen av ädla människor va?
Kvinnorna som begår brott kan man skicka till Gotland.
Den lösningen ligger faktiskt på samma nivå som din lösning om att stänga gränser för att motarbeta brott. Skillnaden är att människor som inte ligger i riskzonen får leva kvar på fastlandet.
Skillnaden du och jag har i människosynen är att jag inte kan förmå att tänka mig vilken annan människa som helst som mindre värd än mig, oavsett bakgrund. Jag har inte förmågan att dela upp människor i etniska grupper som du har. Jag ser inte att människor är lika olika som du gör.
Dessutom verkar det som att jag inte kan blunda för att även svenskar begår hemska brott, alltid gjort och alltid kommer att göra. Det känns som att jag skulle sätta huvudet i sanden om jag skyllde allt på invandringen, när de faktiskt inte har byggt upp samhället.
Jag kanske gillar att se det mer som att invandrarna belyser områden inom sveriges struktur där vi brister. För folk som lägger skulden på andra kulturer ser var det brister när de gör det, även fastän de blundar för människor som räknas in i sin egen grupp.
För mig blir det fel och känns naivt att tro att problemen försvinner om man stänger gränser. Eller lägger skulden på en specifik grupp människor.
Man kan göra om strukturen i Sverige. Släppa på den svenska fegheten. Upplysa hårdare om lagar och ge strängare straff.
Män som du som värnar så mycket om kvinnor som mig, kan ha på sig gula västar och leka ögon på stan så att kvinnor kan gå trygga om det är så viktigt. Jag själv är mest rädd för krogen. Inte att gå igenom min stadsdel där 80% är invandrare efter att mörkret har lagt sig.
Att fokusera på något som visar var det brister och försöka stöta bort det, är inte att komma till roten av problemet och lösa det. Fria gränser, men hårdare straff. Livstid är inte några futtiga år.
Jag tror säkert att du lyckas trycka till en del människor med ditt vi och de prat och att det är så synd om svenskarna. Själv är jag förmodligen så naiv i dina ögon som ändå påstår att det inte är invandrarnas fel och att hela sveariket behöver mer kurage, framförallt inom regeringen. Lösningen är inte att stänga gränser.
I ett annat inlägg har jag länkat till en del artiklar oxå. Som visar på att ju mer fördomar man har gentemot en sk "utgrupp" desto mindre empatisk förmåga har man, via skallröntgen. Dessutom finns det en länk som visar på att det finns en korrelation mellan främlingsfientlighet och bristande förmåga till kognition. Är snäll o citerar citatet ur artikeln åt dig oxå.
Citat:
"They wish to lead a kind of life wherein reasoning and research only play a subordinate role, wherein one seeks only what they´ve already found, wherein one becomes what he already was"
Lite som att man motarbetar förändring, för att man inte klarar av att sin egen världsbild skakar. Ligger nog mycket sanning i det.
Förresten, NZ är ett land som tycker om olika nationaliteter. Min upplevelse av NZ och även deras upplevelse, är att integrationen fungerar.
De tar också emot flyktingar från FN
http://www.immi.se/journals/index.php/aom/article/viewArticle/30/24
Och de gör bland annat så här:
http://www.community.net.nz/casestudies/somali.htm
Citat:
Immigrants are a vital aspect of New Zealand’s future. Their successful integration into our economy and society is of critical importance both to their personal experience of settlement and to the wellbeing of New Zealand as a whole. This programme explores how immigrant employees and business owners utilise their skills and experience as they settle in New Zealand.
http://newsettlers.massey.ac.nz/
Härligt
http://www.gisborneherald.co.nz/article/?id=29135
Självklart har de också problem med segretion..
http://www.gwu.edu/~soc/docs/Ishizawa/Ethnic_Residential.pdf
Kort: Jag är för invandring och emot brott. Behöver jag upprepa det igen o igen o igen?
Och på något sätt känns det som att många svenskar har huvudet under marken, när de så uppenbart visar sina fantastiska sidor för resten av världen.
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/18/racism-becoming-the-norm-sweden
Citat:
In her attempt to justify her participation in the event, Adelsohn Liljeroth said that art was meant to be provocative, and that the pictures of the event are misunderstood. This reveals her careless attitude towards this racist incident, but it is also a familiar manifestation of Swedish politics and how it views black people.
Clearly, Adelsohn Liljeroth participated and encouraged a crude racist act in her capacity as a government representative. What makes matters worse is that she subsequently expressed no regret, instead choosing to question the intelligence of all those who criticise her.
Tyyyyypisk svensk mentalitet. Eftersom jag inte stödjer rasistiska tankar, och anser att invandrarna är orsaken till all förödelse i Sverige så brister jag i min intelligens och är dum i huvudet. Precis som Liljeroth visar upp för hela världen.
Gör det mig till en stolt svensk? Nej. Det gör mig till rädd för att kallas Svensk eftersom man springer i..vad var det nu han hette igen.. hans fotspår.. med judarna där..
Och så vill Svenskarna och Sverige och få mig att förstå att invandring är något negativt, och att svenskar är så mycket bättre än alla andra?
När den goda tiden var förbi för länge sedan och Thailands tandvård är flera årtionden framför svensk tandvård, och amerikanska optiker undrar när fan man köpte glasögon när glasögonen är tillverkad med en teknik de bojkottade för över 10 år sedan.
Och asiater blir förstummade när de möter ett Sverige som påstås vara ledande inom teknik o industri och ser inte något av det..
Mmm.. vad härligt att Sverige halkar efter när man är så mån om att hålla sina gränser!