2012-08-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Ja, det är hemskt. Men han dödades aldrig, och det eftersom de skyldiga måste vara 100% säkert skyldiga innan det verkställs.

Som jag sa.

Tänk om han "endast" hade dömts till livstids fängelse? Tror du man hade ansträngt sig för att kolla upp saken lika noggrant då som vid dödsstraff? Det tror inte jag - han hade tynat bort i fängelset, dött i ofrihet. Men dödsstraffet är så slutgiltigt att man MÅSTE vara säker. Tack vare det så blev denna man nu fri, istället för att tillbringa resten av livet i fängelset.

"Som jag sa"? Skitsnack. Han hade dödats om ej DNA bevisningen hade uppdagats.
Citera
2012-08-20, 21:33
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerbJon
"Som jag sa"? Skitsnack. Han hade dödats om ej DNA bevisningen hade uppdagats.

Hur i hela fridens namn vet du vad som skulle ha hänt? Det vet varken du eller jag. Det ENDA vi vet är att detta inte är ett exempel på någon som har avrättats oskyldig... eftersom mannen inte avrättades.

Alltså kvarstår min utmaning.
Citera
2012-08-20, 21:38
Medlem
Citat:
Hur i hela fridens namn vet du vad som skulle ha hänt? Det vet varken du eller jag. Det ENDA vi vet är att detta inte är ett exempel på någon som har avrättats oskyldig... eftersom mannen inte avrättades.

Alltså kvarstår min utmaning.

Det gör den inte alls. Av alla de som avrättats tidigare då vi inte haft DNA tekniken tillgänglig, påstår du att systemet varit helt fläckfritt? det är bara så jävla naivt så jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Citera
2012-08-20, 21:46
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Det gör den inte alls. Av alla de som avrättats tidigare då vi inte haft DNA tekniken tillgänglig, påstår du att systemet varit helt fläckfritt? det är bara så jävla naivt så jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Men problemet är att vi inte vet, eller hur? Naivt eller cyniskt? Vilken väg vi än väljer är det meningslöst, eftersom inget fall faktiskt existerar att visa upp. Ja, det kan mycket väl ha hänt. Men det kan också vara så att det INTE har hänt. Vi vet helt enkelt inte.

Och orsaken till att jag säger som jag gör har att göra med att jag har läst väldigt mycket om saken, och jag vet att enorma resurser har riktats från dödsstraffmotståndarnas sida att få fram ett enda fall som skulle visa det absolut värsta tänkbara scenariot med dödsstraff: en oskyldigt avrättad. Man har nagelfarit samtliga fall ordentligt, det lovar jag dig, i sitt sökande efter den Heliga Graal som ska ge ammunition mot dödsstraffet. Men man har helt enkelt inte hittat något fall.

Jag håller med om att det kunde ha gått mycket illa för mannen i din artikel, det var ett sanslöst missgrepp från myndigheternas sida, och faktiskt ett mycket ovanligt sådant.

Men han blev som sagt inte avrättad.
Citera
2012-08-20, 21:51
Medlem
Citat:
Men problemet är att vi inte vet, eller hur? Naivt eller cyniskt? Vilken väg vi än väljer är det meningslöst, eftersom inget fall faktiskt existerar att visa upp. Ja, det kan mycket väl ha hänt. Men det kan också vara så att det INTE har hänt. Vi vet helt enkelt inte.

Och orsaken till att jag säger som jag gör har att göra med att jag har läst väldigt mycket om saken, och jag vet att enorma resurser har riktats från dödsstraffmotståndarnas sida att få fram ett enda fall som skulle visa det absolut värsta tänkbara scenariot med dödsstraff: en oskyldigt avrättad. Man har nagelfarit samtliga fall ordentligt, det lovar jag dig, i sitt sökande efter den Heliga Graal som ska ge ammunition mot dödsstraffet. Men man har helt enkelt inte hittat något fall.

Jag håller med om att det kunde ha gått mycket illa för mannen i din artikel, det var ett sanslöst missgrepp från myndigheternas sida, och faktiskt ett mycket ovanligt sådant.

Hur kommer det sig då att så många har fått upprättelse sedan DNA tekniken gjort sitt inträde tror du? vad låter mest sannolikt? Du förutsätter alltså att detta system har varit helt vattentätt under så lång tid?
Citera
2012-08-20, 21:59
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Tycker jag var ett väldigt dåligt svar.
Alla är ju individer med olika åsikter, oavsett vilket parti man röstar på.
Själv röstade jag blankt senaste valet, även om jag funderade på SD.

Inget parti är värd min röst.

Ge mig ett svar igen, med lite mer än "samma som du blö blö blö..."

Vad förväntar du dig för svar? Bara för att man inte är emot mångkultur så behöver det inte betyda att man inte uppskattar den svenska kulturen.
Citera
2012-08-21, 00:38
Medlem
han solos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alaskapolloc
Vad förväntar du dig för svar? Bara för att man inte är emot mångkultur så behöver det inte betyda att man inte uppskattar den svenska kulturen.

Jag ställde frågan: Vad är svensk kultur för dig?

Svaret jag fick var typ "Samma som en som röstar på SD"

Jag förstår inte riktigt vad det betyder.

Därför bad jag om ett mer utvecklat svar.

Vad du babblar om vet jag inte riktigt heller. Vill även du utveckla?

Gör du dig mer krånglig kan du växa in i nån gammal jävla bark. Björk är fint sägs det...
Citera
2012-08-21, 20:17
Medlem
Citat:

Hur kommer det sig då att så många har fått upprättelse sedan DNA tekniken gjort sitt inträde tror du? vad låter mest sannolikt? Du förutsätter alltså att detta system har varit helt vattentätt under så lång tid? Ända fram till det att vi med så mycket större sannolikhet kunnat avgöra vem som är skyldig eller ej, har alltså systemet varit perfekt? Fast du resonerar ju givetvis att du måste veta vetenskapligt till 100% innan du kan etablera att det ens är troligt, precis som med allt annat.
Citera
2012-08-21, 20:35
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Jag ställde frågan: Vad är svensk kultur för dig?

Svaret jag fick var typ "Samma som en som röstar på SD"

Jag förstår inte riktigt vad det betyder.

Därför bad jag om ett mer utvecklat svar.

Vad du babblar om vet jag inte riktigt heller. Vill även du utveckla?

Gör du dig mer krånglig kan du växa in i nån gammal jävla bark. Björk är fint sägs det...

Vad är svensk kultur för dig? Nu drar jag till björken.
Citera
2012-08-21, 20:45
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:

Du förutsätter alltså att detta system har varit helt vattentätt under så lång tid?

Fast du resonerar ju givetvis att du måste veta vetenskapligt till 100% innan du kan etablera att det ens är troligt, precis som med allt annat.

Och du förutsätter att rättssystemet är totalt havererat och alltid fungerar som vid det undantagsfall som du länkade till. Men vilket är mest troligt?

Ja, jag vill ha fakta, och om fakta saknas vill jag ha logik och sannolikheter.

Vill inte du det?

Om vi använder din egen logik till varför svenskar kan offras för "helhetens" skull, för att rädda fler än som råkar illa ut, så gäller faktiskt exakt samma sak här:

Ett eller ett par misstag måste ursäktas för helheten, och helheten i detta sammanhang är att absolut helt säkert skyldiga mördare, pedofiler, sadister, seriemördare, brutala våldtäktsmän... att DE får ett rättmätigt straff och ALDRIG kan upprepa sin dåd på oskyldiga. Det handlar alltså om att rädda FLER oskyldiga liv än de oskyldiga liv som offras. Precis i din smak.

Exakt samma resonemang som du för angående oskyldiga svenskar som offras för ett "större gott", eller hur?

Sedan kan du vara mot dödsstraffet av andra skäl - men inte för att en eller annan döms fel, eftersom de flesta döms med överväldigande bevismaterial, bortom alla rimliga tvivel. Och därmed, i ljuset av "helheten", så är dina invändningar inte gångbara är det kommer från DIG... som ju anser att tusentals våldtagna, och misshandlade svenskar om året inte bör överskugga det goda med invandringen, och ett tiotal dör för invandrares händer varje år.
Citera
2012-08-21, 20:59
Medlem
Citat:
Och du förutsätter att rättssystemet är totalt havererat och alltid fungerar som vid det undantagsfall som du länkade till. Men vilket är mest troligt?

Ja, jag vill ha fakta, och om fakta saknas vill jag ha logik och sannolikheter.

Vill inte du det?

Om vi använder din egen logik till varför svenskar kan offras för "helhetens" skull, för att rädda fler än som råkar illa ut, så gäller faktiskt exakt samma sak här:

Ett eller ett par misstag måste ursäktas för helheten, och helheten i detta sammanhang är att absolut helt säkert skyldiga mördare, pedofiler, sadister, seriemördare, brutala våldtäktsmän... att DE får ett rättmätigt straff och ALDRIG kan upprepa sin dåd på oskyldiga. Det handlar alltså om att rädda FLER oskyldiga liv än de oskyldiga liv som offras. Precis i din smak.

Exakt samma resonemang som du för angående oskyldiga svenskar som offras för ett "större gott", eller hur?

Sedan kan du vara mot dödsstraffet av andra skäl - men inte för att en eller annan döms fel, eftersom de flesta döms med överväldigande bevismaterial, bortom alla rimliga tvivel. Och därmed, i ljuset av "helheten", så är dina invändningar inte gångbara är det kommer från DIG... som ju anser att tusentals våldtagna, och misshandlade svenskar om året inte bör överskugga det goda med invandringen, och ett tiotal dör för invandrares händer varje år.

Nej. Du talar fortfarande enbart om Svenskars lidande när du resonerar kring hur vi skall agera i invandringsfrågan. Jag talar om allas väl och ve då jag inte gör skillnad på människor vilket är ett helt annat utgångsläge. Att staten dödar i mitt namn tycker jag helt enkelt inte är ok. Med fallen som uppdagats i bakfickan får jag enbart ytterligare en anledning att bli skeptisk. Hur menar du att man räddar människor genom att ta någons liv? Det går inte ihop.
Citera
2012-08-21, 21:13
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:

1) Att staten dödar i mitt namn tycker jag helt enkelt inte är ok.

2) Med fallen som uppdagats i bakfickan får jag enbart ytterligare en anledning att bli skeptisk.
Hur menar du att man räddar människor genom att ta någons liv? Det går inte ihop.

1) Konstigt. Du anser ju att det är okej att invandrare från överriskfolkslag väller in i Sverige i tiotusentals varje år, vilket leder till att folk dör, skadas, våldtas... och det är STATEN som står för denna politik. Och den är du för.

2) Men inte när det gäller att döda livsfarliga individer som orsakat abnormt lidande och utfört horribla handlingar... som de skulle upprepa igen om de lyckas fly ut i samhället igen, eller en smart advokat får dem fria eller på permis. Studera det uppmärksammande fallet i Massachusetts och "forlong programs", som är till för småkriminella som inte begått grova brott, som som en liberal guvernör lät omfatta även mördare och våldtäktsmän - varav en dömd mördare och våldtäktsman avvek efter en dryg vecka och misshandlade och våldtog en kvinna i timmar, efter att ha misshandlat och bundit hennes make i badrummet.

Hade han dömts till döden hade detta aldrig hänt. Jag har fler sådana fall än du har oskyldigt dömda fall. Du kan inte garantera att en farlig mördare blir kvar i fängelset hela sitt liv (men du kanske är mot livstidsstraffet också?)... och eftersom du inte kan garantera det så KAN mördaren döda och plåga och våldta igen, även barn.

Skulle DU personligen våga skriva på ett papper där DU tog ansvaret för en eventuell sådan händelse om du på så sätt kunde rädda en mördare undan dödsstraffet?

Det handlar om att skydda invånarna i sitt land. Jag är för dödsstraffet av samma orsaker som jag är mot invandring av svartmuskigt folk - det gör invånarna i ett land tryggare.

Är det inte det alla normala människor vill?

Varför skulle någon normal människa vilja "rädda" främmande folk från främmande folkslag (du känner dem inte) när konsekvensen blir att främmande folk från det egna folkslagen dödas, våldtas och misshandlas?

Vilken är den "helhet" som du talar om som rättfärdigar en sådan perversitet?
Senast redigerad av Cimmerian 2012-08-21 kl. 21:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in