2012-01-04, 18:09
Medlem
TheWeatherGuys avatar
En 15 åring i USA har knivhuggit sin 16 årige mobbare till döds och kommer nu inte att straffas för det, då det han agerade under Floridas "Stand Your Ground" lag.

Vad tycker ni om det? Ska han straffas eller agerade han i självförsvar?

Själv så vet jag inte vad jag ska tycka i denna fråga. Inget straff är väl lite väl mycket, då jag anser att det ändå är ett mord.

Artikel:
http://www.naplesnews.com/news/2012/jan/03/collier-judge-upholds-stand-your-ground-defense-ca/?partner=popular
Citera
2012-01-04, 18:11
Medlem
porterpottys avatar
ja du, dom har sina regler och följer dom. precis som Sverige har sina. tur i oturen att det bara vart en så de inte blev en skolmassaker i äkta USA anda
Citera
2012-01-04, 18:13
Medlem
Han försökte gå av bussen flera stationer innan dit dem skulle, snubben följer efter och börjar puckla på honom. 12 hugg är väl lite mycket och inget straff kanske känns konstigt men samtidigt skulle det också kännas fel att ge någon fängelse för att ha försvarat sig själv. Han ville ju uppenbarligen inte slåss men GM drev på så han hade ju inget val.
Citera
2012-01-04, 18:14
Avslutad
Detta var ett intressant fall.

Orkar inte utveckla min tanke för mycket, men ifall 16-åringen kunde bevisas ha mobbat 15-åringen (troligtvis under en längre period och en väldigt påfrestande typ av mobbning) så ser jag det som rättvisa i sin bästa form. Är man 16 år vet man att det är fel att mobba människor.

Antagligen tog domaren hänsyn till och advokaten yrkade på att har man blivit mobbad under en längre period så fungerar man inte normalt.
Citera
2012-01-04, 18:21
Medlem
Xiztecs avatar
Ett rätt luddigt fall utifrån artikeln om vi säger så. Men givetvis kan man tycka att det borde bli något slags straff för att ha dödat en medmänniska, men men - vi vet inte heller hur situationen ser ut.

Är det så att idioten mobbat honom dag ut och dag in så kan jag faktiskt förstå hur han triggas till att mörda. Även om det är fel så kan jag förstå hur det måste kännas.
Citera
2012-01-04, 18:22
Medlem
endures avatar
I det här fallet var ju gärningsmannen så pass ung, och att det var ett isolerat tillfälle. Domen föll väl på att de kriterierna, att chansen för återfall var väldigt låg. Att leva med ett sådant dåd kan vara ett straff. Ur samhällets synpunkt tjänar de på att ha en ung pojke utanför fängelset, så att han eller hon kan vara produktiv och bidra till samhället. Alltså inte vara en kostnad på en anstalt.
Citera
2012-01-04, 18:32
Medlem
DanteAlighieris avatar
Mobbare ska bestraffas, något som inte händer så ofta i Sverige. Med det sagt tycker jag nog att knivmord är lite väl hårt.
Citera
2012-01-04, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Detta var ett intressant fall.

Orkar inte utveckla min tanke för mycket, men ifall 16-åringen kunde bevisas ha mobbat 15-åringen (troligtvis under en längre period och en väldigt påfrestande typ av mobbning) så ser jag det som rättvisa i sin bästa form. Är man 16 år vet man att det är fel att mobba människor.

Antagligen tog domaren hänsyn till och advokaten yrkade på att har man blivit mobbad under en längre period så fungerar man inte normalt.

Där generaliserar du något enormt och verkar enbart utgå ifrån dig själv. Många 16-åringar vet att det är fel att mobba någon annan, men har möjligen inte haft tillräckligt mycket tid att reflektera kring hur folk kan påverkas av detta, och kan således ha makalöst svårt att förstå hur den mobbade överhuvudtaget och innerligt kan ta illa upp. Självmedvetenhet kommer betydligt senare för somliga än för andra.
Citera
2012-01-04, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Mobbare ska bestraffas, något som inte händer så ofta i Sverige. Med det sagt tycker jag nog att knivmord är lite väl hårt.

Mobbare bör inte bestraffas utan snarare uppfostras ordentligt. På vilket sätt menar du att man lär sig någonting genom bestraffning?
Citera
2012-01-04, 18:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Music.
Där generaliserar du något enormt och verkar enbart utgå ifrån dig själv. Många 16-åringar vet att det är fel att mobba någon annan, men har möjligen inte haft tillräckligt mycket tid att reflektera kring hur folk kan påverkas av detta, och kan således ha makalöst svårt att förstå hur den mobbade överhuvudtaget och innerligt kan ta illa upp. Självmedvetenhet kommer betydligt senare för somliga än för andra.

Det är sant det du säger, jag uttryckte mig lite klumpigt. Det jag menar var att om man mobbar någon som 16 åring så är man tillräckligt gammal för att behöva ta ansvar för det, och där med också få ta konsekvenserna av sina handlingar.

Om man inte förstår att det kommer påverka en människa negativt av att man trakasserar personen psykiskt, och attackerar personen fysiskt, som 16 åring. Så bör man inte heller befinna sig ute i samhället tillsammans med andra människor.

Jorge gjorde bara vad andra mobbade människor vill göra, men inte vågar, och istället gör som dom flesta gör, tar livet av sig. Eller fortsätter ett liv av ångest och utanförskap, utan att någon annan gör något åt det.

Hur kul tror du det är för en mobbad kille som Jorge som bara vill gå till skolan och göra klart sin utbildning, att dagligen bli mobbad av en annan kille som alla ser upp till, som ingen ifrågasätter och ingen visar något medlidande för Jorge.

Jorge var tvungen att ta till naturens lag, stå upp för sig själv och tyvärr gick det för långt. Jag säger inte att mobbaren förtjänade att dö, men det var en konsekvens av sina handlingar som han själv har ansvar för. Ingen tvingade Dylan att mobba Jorge.

Tragiskt fall för alla inblandade.
Citera
2012-01-04, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Music.
Mobbare bör inte bestraffas utan snarare uppfostras ordentligt. På vilket sätt menar du att man lär sig någonting genom bestraffning?

Genom bestraffning lär man sig vad som gäller. Hur menar du att man skall uppfostra någon som inte bryr sig alls? Är du en sån där sossehjälte som tror att våld inte löser problem?
Citera
2012-01-04, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av juanteres
Genom bestraffning lär man sig vad som gäller. Hur menar du att man skall uppfostra någon som inte bryr sig alls? Är du en sån där sossehjälte som tror att våld inte löser problem?

Att ta till våld för att motarbeta våld? Du är klok. Mobbaren i detta fall har nog säkerligen brist på förebilder, någon vettig människa att se upp till.

Hitler trodde att våld löste problem. Idag lever många med fördomar och många i förtryck, precis som att en bägare håller på att rinna över. Det verkar som att vi begår samma misstag om och om igen, utan att vi egentligen förstår oss på det.
Senast redigerad av Music. 2012-01-04 kl. 19:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in