Citat:
Ursprungligen postat av Music.
Där generaliserar du något enormt och verkar enbart utgå ifrån dig själv. Många 16-åringar vet att det är fel att mobba någon annan, men har möjligen inte haft tillräckligt mycket tid att reflektera kring hur folk kan påverkas av detta, och kan således ha makalöst svårt att förstå hur den mobbade överhuvudtaget och innerligt kan ta illa upp. Självmedvetenhet kommer betydligt senare för somliga än för andra.
Det är sant det du säger, jag uttryckte mig lite klumpigt. Det jag menar var att om man mobbar någon som 16 åring så är man tillräckligt gammal för att behöva ta ansvar för det, och där med också få ta konsekvenserna av sina handlingar.
Om man inte förstår att det kommer påverka en människa negativt av att man trakasserar personen psykiskt, och attackerar personen fysiskt, som
16 åring. Så bör man inte heller befinna sig ute i samhället tillsammans med andra människor.
Jorge gjorde bara vad andra mobbade människor vill göra, men inte vågar, och istället gör som dom flesta gör, tar livet av sig. Eller fortsätter ett liv av ångest och utanförskap, utan att någon annan gör något åt det.
Hur kul tror du det är för en mobbad kille som Jorge som bara vill gå till skolan och göra klart sin utbildning, att dagligen bli mobbad av en annan kille som alla ser upp till, som ingen ifrågasätter och ingen visar något medlidande för Jorge.
Jorge var tvungen att ta till naturens lag, stå upp för sig själv och tyvärr gick det för långt. Jag säger inte att mobbaren förtjänade att dö, men det var en konsekvens av sina handlingar som han själv har ansvar för. Ingen tvingade Dylan att mobba Jorge.
Tragiskt fall för alla inblandade.