2012-01-04, 19:11
Medlem
Tycker det var helt rätt handlat. Om man väljer att mobba andra människor får man ta konsekvenserna av sitt handlande. Vill man inte dö så låt då bli att mobba. Förövrigt förstår jag inte det där med "självförsvar" som så många tjatar om. Varför ska man få döda i självförsvar? De viktiga är om sin idividens frihet kränks eller om den inte gör det. Om det är självförsvar eller inte är helt irelevant. Jag tycker t.ex. att man ska få skjuta ihjäl alla människor som går ens egna tomt utan ens tillåtelse. Så är det redan i vissa delstater i USA och det fungerar helt utmärkt i mitt tycke.
Senast redigerad av Xcil436 2012-01-04 kl. 19:13.
Citera
2012-01-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Music.
Att ta till våld för att motarbeta våld? Du är klok.

Ja visst, vad är fel med detta menar du? Nu tänker jag mycket bredare än just detta fall. Vadan föreställningen att våld som medel för att skapa ordning och reda är fel? Tror du att dialog alltid löser problem?

Citat:
Mobbaren i detta fall har nog säkerligen brist på förebilder, någon vettig människa att se upp till.

Jag orkar inte.
Citera
2012-01-04, 19:27
Medlem
Citat:
Hitler trodde att våld löste problem. Idag lever många med fördomar och många i förtryck, precis som att en bägare håller på att rinna över. Det verkar som att vi begår samma misstag om och om igen, utan att vi egentligen förstår oss på det.

Du är slöseri på tid märker jag. Hur stoppades Hitler? Uppfostrades han? Presenterade England eller U.S.A en förebild för honom, och därigenom avslutades kriget då Hitler helt plötsligt lärde sig att det är "fel" att skada andra människor?
Dumskalle.
Citera
2012-01-04, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av juanteres
Du är slöseri på tid märker jag. Hur stoppades Hitler? Uppfostrades han? Presenterade England eller U.S.A en förebild för honom, och därigenom avslutades kriget då Hitler helt plötsligt lärde sig att det är "fel" att skada andra människor?
Dumskalle.

Nej, Hitler borde ha kommit underfund med det själv, knäppskalle där! Ingen förebild ska behöva "presentera sig" för honom, utan han borde själv letat sig till en. Kanske har vi för få förebilder som inte lär oss att det räcker med elände och hat nu?
Senast redigerad av Music. 2012-01-04 kl. 19:34.
Citera
2012-01-04, 19:32
Medlem
Citat:
Att ta till våld för att motarbeta våld? Du är klok. Mobbaren i detta fall har nog säkerligen brist på förebilder, någon vettig människa att se upp till.

Hitler trodde att våld löste problem. Idag lever många med fördomar och många i förtryck, precis som att en bägare håller på att rinna över. Det verkar som att vi begår samma misstag om och om igen, utan att vi egentligen förstår oss på det.
Bekämpa våld med våld är lösningen. Det här är skillnaden -
Om mobbaren inte hade mobbat killen så hade han inte varit död nu.
Om den mobbade killen inte hade dödat honom så hade han fortsatt hålla på.

Eller så här -
Om poliser hade försvunnit så hade inte problemskapare slutat.
Om problemskapare hade slutat så hade polisen försvunnit.
Citera
2012-01-04, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Machonist
Bekämpa våld med våld är lösningen. Det här är skillnaden -
Om mobbaren inte hade mobbat killen så hade han inte varit död nu.
Om den mobbade killen inte hade dödat honom så hade han fortsatt hålla på.

Eller så här -
Om poliser hade försvunnit så hade inte problemskapare slutat.
Om problemskapare hade slutat så hade polisen försvunnit.

Säger vem? Du tror inte att du har mobbat andra i yngre ålder? Det tror jag att alla barn gör, mer eller mindre. Och det beror inte på dom, utan på samhället de föds in i. Ägg.

Om du förövrigt tror att gemene polis är en problemlösare så har du en väldigt skev världsbild, min vän.
Senast redigerad av Music. 2012-01-04 kl. 19:43.
Citera
2012-01-04, 19:42
Medlem
Citat:
Säger vem? Du tror inte att du har mobbat andra i yngre ålder? Det tror jag att alla barn gör, mer eller mindre. Och det beror inte på dom, utan på samhället de föds in i. Ägg.
Nej, han hade säkert slutat efter 2 dagar. Det var nog ingen seriös mobbning alls eftersom det slutade så illa att den mobbade killen tog hans liv.

Jävla idiot.
Citera
2012-01-04, 19:51
Bannlyst
Citat:
Nej, han hade säkert slutat efter 2 dagar. Det var nog ingen seriös mobbning alls eftersom det slutade så illa att den mobbade killen tog hans liv.

Jävla idiot.

Men kära, lilla ollon. Ge fan i att utgå ifrån dig själv hela tiden, varför skulle det vara omöjligt att lära en unge i 16-årsåldern att mobbing är fel? Om någon som han ser upp till informerar honom om att så är fallet så ser jag inga som helst hinder? Det enda fel jag ser just nu är den mobbade killens korta stubin, trots det så försvarar jag inte mobbing.

Hugger man någon över 10 gånger så har man stora problem och en äckligt låg självkänsla som man borde jobba på. Att lära sig att inte ta åt sig av vad andra säger om en, är en bra start. Ord är ju trots allt bara vad det är - ord. Handlar det om fysisk våld så har man rätt att försvara sig mot det, men att kallblodigt mörda någon är bara fel. Så länge vi har sådana som dig som rättfärdigar denna tragedi så kommer hatet bara att fortsätta växa. Knäppgök där!

Citat:
Nej, han hade säkert slutat efter 2 dagar.

Du generaliserar varenda människa utifrån dig själv. Patetiskt. Vad gör ovanstående och ironiska mening omöjlig?
Senast redigerad av Music. 2012-01-04 kl. 19:54.
Citera
2012-01-04, 19:53
Medlem
Aritocs avatar
Efter att ha läst artikeln tycker jag att Saavedra agerade rätt, det är inte lätt att kunna undfly en sådan situation och han visade gång på gång att han inte ville råka illa ut eller bli misshandlad och Nuno fortsatte bara att trakassera honom. 12 hugg var kanske överdrivet men i stridens hetta och i en situation som den där när han var ensam mot ett mindre gäng så är det inte lätt att kontrollera sig själv om man är livrädd.

Helt okej i denna händelse. Har ni inte läst artikeln så föreslår jag att ni gör det.
Citera
2012-01-04, 19:53
Medlem
Citat:

Om du förövrigt tror att gemene polis är en problemlösare så har du en väldigt skev världsbild, min vän.
Lever man i ett samhället där man dödar mobbare så mobbar inte alla i det samhället eftersom folk inte vill dö. Dessutom har knappast alla mobbat folk i den åldern lika mycket som den här mobbaren gjorde. Skulle tro att ytterst få gjort detta. Eller menar du att var och varannanat barn går runt i gäng som väljer ut några offer och sedan misshandlar dessa tills de nästan dör dagligen?
Senast redigerad av Xcil436 2012-01-04 kl. 19:55.
Citera
2012-01-04, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xcil436
Lever man i ett samhället där man dödar mobbare så mobbar inte alla i det samhället eftersom folk inte vill dö. Dessutom har knappast alla mobbat folk i den åldern lika mycket som den här mobbaren gjorde. Skulle tro att ytterst få gjort detta.

Siffror, statistik, källor?
Citera
2012-01-04, 19:58
Medlem
Citat:
Men kära, lilla ollon. Ge fan i att utgå ifrån dig själv hela tiden, varför skulle det vara omöjligt att lära en unge i 16-årsåldern att mobbing är fel? Om någon som han ser upp till informerar honom om att så är fallet så ser jag inga som helst hinder? Det enda fel jag ser just nu är den mobbade killens korta stubin, trots det så försvarar jag inte mobbing.
Hur mycket livserfarenhet har du och hur naiv är du? Du är säkert en sån där tönt som ska predika hur fel allt våld är och du umgås med bara kvinnofolk. Skulle inte heller förvåna mig om du är medlem i SSU.

Sen så vet redan ungdomar att mobbning är fel. Dem gör det ändå. Vägrar han ge sig så får man ta tag i problemet som den här killen gjorde, med våld. Den döda pojken har nu slutat. Han hade alla chanser i världen att sluta men han fortsatte. Att du ens kan sitta och försvara den här killen som dog är ju pinsamt.

Citat:
Hugger man någon över 10 gånger så har man stora problem och en äckligt låg självkänsla som man borde jobba på. Att lära sig att inte ta åt sig av vad andra säger om en, är en bra start. Ord är ju trots allt bara vad det är - ord.
Psykisk misshandel, hört talas om det? Och ord tar på ungdomar jävligt hårt då de flestas självförtroende redan är lågt i den åldern.

Citat:
Handlar det om fysisk våld så har man rätt att försvara sig mot det, men att kallblodigt mörda någon är bara fel. Så länge vi har sådana som dig som rättfärdigar denna tragedi så kommer hatet bara att fortsätta växa. Knäppgök där!
Och så länge vi har naiva flickebarn som dig så kommer mobbare fortsätta hålla på som dem gör och då växer hatet ännu mer.

Citat:
Du generaliserar varenda människa utifrån dig själv. Patetiskt. Vad gör ovanstående och ironiska mening omöjlig?
Du förstår ju inte ens simpel ironi och sarkasm.
Jag trodde man var tvungen att vara minst 18 för att få vara medlem på det här forumet?
Senast redigerad av Machonist 2012-01-04 kl. 20:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in