• 1
  • 2
2012-01-04, 13:09
Medlem
Pithikoss avatar
Jag saknar 0.7 poäng från gränsen och CSN vägrar betala. Är det bara jag som tycker detta är löjligt?

Har redan skickat ett sniffbrev men de verkar inte bry sig då jag fick ett brev tillbaka, där det stod att jag "måste klara ytterligare 0.7 poäng för att få studiemedel".

Jag kan förstå att det måste finnas en gräns, men 0.7 poäng är ju bara löjligt. Går inte att få poängen utan att ta en hel kurs och det tar ju tid. Har redan tappat 7 kilo på grund av att jag inte har pengar för mat och all stress(något jag även sa till dem [och till och med till socialen, som också vägrar hjälpa]). Är också skyldig pengar till min morsa(som själv lever på bidrag) och jag har inte kunnat betala hyran i 2 månader.

Finns det något man kan göra åt saken?
Citera
2012-01-04, 13:13
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pithikos
Jag saknar 0.7 poäng från gränsen och CSN vägrar betala. Är det bara jag som tycker detta är löjligt?

Har redan skickat ett sniffbrev men de verkar inte bry sig då jag fick ett brev tillbaka, där det stod att jag "måste klara ytterligare 0.7 poäng för att få studiemedel".

Jag kan förstå att det måste finnas en gräns, men 0.7 poäng är ju bara löjligt. Går inte att få poängen utan att ta en hel kurs och det tar ju tid. Har redan tappat 7 kilo på grund av att jag inte har pengar för mat och all stress(något jag även sa till dem [och till och med till socialen, som också vägrar hjälpa]). Är också skyldig pengar till min morsa(som själv lever på bidrag) och jag har inte kunnat betala hyran i 2 månader.

Finns det något man kan göra åt saken?

CSN är judar, du kommer tyvärr inte kunna göra något åt saken, tjejen hade samma problem. :/
Citera
2012-01-04, 13:40
Medlem
Conceptions avatar
Jag förstår det är tufft men samtidigt måste det alltid finnas en gräns som måste gälla. Även om det bara skulle vara 0.1 poäng så måste gränsen ändå finnas. Annars kommer alltid de diskussionerna att alla som har 0.x för lite poäng alltid får bidrag och då har man i realiteten redan sänkt nivån med 1p.

Mitt körkort rök på 0.8 km/h för några år sen. Jag vet hur det känns att ligga på målsnöret.
Citera
2012-01-04, 13:54
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag förstår det är tufft men samtidigt måste det alltid finnas en gräns som måste gälla. Även om det bara skulle vara 0.1 poäng så måste gränsen ändå finnas.
Jag kan inte annat än att instämma. Hade jag varit i samma läge som TS hade jag antagligen också skrivit och frågat, men när de upprepade sitt "nej" finns det inte mycket mer att göra än att försöka plocka poängen.

Behöver du pengar omgående är det nog framförallt extrajobb som gäller - tänk på att detta även kan inkludera svartjobb, drogförsäljning eller burkpantning om det krisar ordentligt. Har du sökt bostadsbidrag, förresten? Kan du söka något stipendium för en extra chans att dra in mer pengar framöver?
Citera
2012-01-04, 14:54
Medlem
xid0ns avatar
Skulle hoppat på en snabb 7.5hp kurs så tar de en månad innan du kan få CSN. "ytterligare 0.7p" tyder även på att de inte är de enda du misslyckats med
Citera
2012-01-04, 19:21
Medlem
Bostadsbrists avatar
Jag tycker det verkar väldigt otydligt på csns hemsida: http://www.csn.se/hogskola/krav/stud...studieresultat .

Säg att jag läser 30 HP under höstterminen och har en 15 HPs tenta sista dagen i terminen och jag failar den. Då blir jag alltså av med mitt studiebidrag? Det spelar alltså ingen roll hur det går på min omtenta?

Medan de som inte klarade första 15 hptentan i oktober, men sedan klarade sin omtenta, och sedan klarade den sista tentan på första försöket inte blir av med sitt studiebidrag?
Citera
2012-01-04, 20:22
Medlem
Goto10s avatar
Så här ska du göra:

1, Sluta böla och hoppas på att någon ska komma och rädda dig bara du snyftar tillräckligt. Välkommen till verkligheten.
2, Ta en ordenlig funderare på om plugga verkligen är din grej. Vissa är bättre på det praktiska, alla har inte läshuvud.
3, Sök jobb på Donken, helgjobb om du ska fortsätta plugga, annars heltid. De ska enligt egen utsago nyanställa nu när restaurangmomsen har sänkts.
Citera
2012-01-04, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag förstår det är tufft men samtidigt måste det alltid finnas en gräns som måste gälla. Även om det bara skulle vara 0.1 poäng så måste gränsen ändå finnas. Annars kommer alltid de diskussionerna att alla som har 0.x för lite poäng alltid får bidrag och då har man i realiteten redan sänkt nivån med 1p.

Mitt körkort rök på 0.8 km/h för några år sen. Jag vet hur det känns att ligga på målsnöret.

Äsch, vilket skitsnack! Så länge man kan säkra skatteintäkter för att kunna finansiera verksamheten så finns det ingen anledning till varför man inte ska kunna vara flexibel. Tror du att SJ tänker likadant om sina gränser?
Citera
2012-01-04, 22:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favxkvadrat
Äsch, vilket skitsnack! Så länge man kan säkra skatteintäkter för att kunna finansiera verksamheten så finns det ingen anledning till varför man inte ska kunna vara flexibel. Tror du att SJ tänker likadant om sina gränser?

Jo, SJ är ju verkligen en myndighet.
Citera
2012-01-04, 22:46
Medlem
Bästa du kan göra är att fråga läraren för de 0.7 hp en ifall du kan få en chans att ta om den eller någon annan kurs/ labb du saknar. Lärare är garanterat mer flexibla än CSN.
Citera
2012-01-05, 03:02
Medlem
Pithikoss avatar
Orsaken jag saknar just 0.7 poäng är att jag inte klarade någon sommarkurs för 1-2 år sedan, så inget som går att fixa.

Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
1, Sluta böla och hoppas på att någon ska komma och rädda dig bara du snyftar tillräckligt. Välkommen till verkligheten.
Jag trodde att socialen fanns där så att folk inte svälter. Förväntade mig att socialen skulle åtminstone hjälpa med mat när de hjälper andra med sin knark.

Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
2, Ta en ordenlig funderare på om plugga verkligen är din grej. Vissa är bättre på det praktiska, alla har inte läshuvud.
Jag har inte haft problem med CSN förut så det har inte med det att göra.

När det gäller jobb har jag sökt en massa (via arbetsförmedlings sida) men alla jobb kräver ju antingen körkort, avklarad utbildning eller erfarenhet. Jag har inget av dem. Plus att jag bor i Umeå som är studentstad och det gör det hela ännu svårare. Har inte heller bott så länge i Sverige, något som kan göra mig mindre attraktiv i jämförelse med svenskar som ansöker.

Jag skriver faktiskt en omtenta om få dagar. Men vad om jag misslyckas med det? Sen tar det ju också en massa tid för att tentan ska rättas, ansöka, få svar.

Bostadsbidrag får jag redan och det är anledningen jag lyckats klara mig så länge
Citera
2012-01-05, 04:32
Medlem
0.7 poäng är ju inte ens en mycket liten inlämningsuppgift. Har du hört av dig till kursledning/examinatorer öht? Mina erfarenheter säger att det inte brukar va speciellt svårt o fixa även om det kanske tar en vecka eller två. Jag har åtminstone kompletterat kurser som är äldre än 2-3år utan större problem och då misstänker jag ändå att kursansvarige har varit anställd av jävulen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in