Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du försöker säga. Vad är egentligen skillnaden mellan Simo och Chris? De fick båda order om att skjuta beväpnade motståndare som utgjorde ett hot. Du har inga som helst belägg för att Chris har skjutit andra än beväpnade motståndare utan antar bara att han har gjort det.
På individnivå är det ingen som helst skillnad, både Chris och Simo hade ett uppdrag från sina överordnade och utförde det på ett bra sätt. Det är inte de som bestämmer om uppdraget är bra eller dåligt eller om deras respektive länder borde kriga överhuvudtaget. Att du tycker att USA i stort inte borde varit i Irak har inget med saken att göra.
Simo dödade helt i självförsvar (100% skyldiga människor, inga civila deltog i invasionen så vitt jag vet). Du verkar inte tänka på att varje människa har en hjärna och kan tänka själv, varje person har en egen vilja och egen moralisk kompass att följa, skulle du följa order om att skjuta en oskyldigt kvinna och hennes barn i ett land du invaderar som blott korsar gatan för att köpa mjölk?
Med din logik är det väldigt många som ska hyllas som hjältar, om alla som följer sina order (som du säger) och berövar så många människor (som utgör hot) livet som möjligt.
Du tycker alltså att t.ex. att en japansk bombare som sänker ett fartyg i Pearl Harbour och därmed dödar hundratals amerikaner är en hjälte? (det följer dina kriterier, han följde order, motståndaren utgjorde hot och hans order var att döda så många som möjligt)
En japansk soldat som invaderade korea för att sedan skjuta alla män och barn och våldta kvinnorna kanske också är en hjälte?
En nazi-soldat som invaderat polen och skjutit hundratals 'motståndare' borde också vara en hjälte?
Vill inte gå så långt som till Breivik, men han stämmer iaf nästan in på dina kriterier.
Citat:
Men om det inte är någon skillnad på individnivå så borde väl Chris ha gjort sig förtjänt av en klapp på axeln precis lika mycket som Simo, vilket är det denna tråden handlade om.
Visst har det dött fler civila i Irak, Afganistan och Somalia. Men om du inte kan visa att chris har skjutit oskyldiga så spelar inte det någon som helst roll för hans insats. Kan du inte se hans individuella prestation för vad den är helt oavsett vad du tycker om USA?
Enkelt uttryckt, jag anser att alla mord som inte är självförsvar är fel.
Visst, många av Chris offer var säkert benägna att skjuta amerikanare, men är det utan anledning? Om du själv har satt dig i en situation, så är det helt andra regler som gäller, speciellt om du har satt dig i situationen på felaktiga grunder.
T.ex.
Om du skjuter min kompis på öppen gata och jag skjuter tillbaka - så är det självförsvar, rätten ligger på min sida.
Om du bryter dig in hemma hos mig mitt i natten för att råna mig och jag skjuter dig så är rätten på min sida, i denna situation kan inte du plötsligt skjuta tillbaka och hävda självförsvar -
eftersom du själv har satt dig i situationen på felaktig grunder.
Citat:
Fast för den enskilde soldaten så är det ingen som helst skillnad på att flyga 10.000 km och döda någon eller om ens land blir angripet. Det är ändå inte de som fattar beslutet om de skall gå i krig eller inte.
Simos land blev invaderat och han gjorde ett bra jobb som prickskytt, Chris blev beordrad att åka till Irak och gjorde ett bra jobb som prickskytt. Är säker på att det fanns personer i hitlers arme som också gjorde ett bra jobb oavsett varför de krigade, eller för den delen på den allierade sidan.
Jag hade förstått dig bättre om du sagt att det alltid är fel att döda en annan människa och att ingen soldat förtjänar beröm men nu bedömer du soldaternas prestation på vad du tycker om kriget i sig, det känns lite märkligt.
Jag vet inte heller hur mycket sanning som ligger i boken, känns onekligen lite kryddat för att man skall sälja rejält.
Förstår inte dig alls.
Som jag nämnde är en människa inte en robot utan det är du själv som tar besluten, inget någon säger måste du följa. Argumentet 'han tog inte beslut om att invadera Irak' är löjligt: Han sökte själv till tjänsten, han har inte blivit tvingad till något.
Du verkar ha svårt att förstå vissa grundläggande skillnader, kanske förstår du heller inte skillnaden på en vanlig tjuv och t.ex. Robin Hood?
Det sista du säger påvisar ytterligare en anledning till varför Chris inte är någon hjälte i mina ögon, han gör sig känd på - och pengar på - dessa 160 mord. (om du fortfarande inte fattat skillnaden på Chris och Simo kan jag tipsa om att Simo aldrig skrev någon bestseller...!)
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
En soldats jobb går ut på att lyda order och lösa sin uppgift, end of story
Sant, men inte vilken order som helst.
Dessutom har jag aldrig betvivlat Chris kompetens som soldat - utan hans 'hjälte'-stämpel samt moraliska skyldigheter.
En soldat är inte ytterst en robot som följer order - utan en människa med ett personligt ansvar.
Citat:
Så om Simo är/var troende så är hans insats helt plötsligt inte berömvärd utan istället förkastlig? Sedan har inte jag läst något resonemang från Chris där han säger att gud ger honom rätten att döda, vad jag förstår ser han sig som en vanlig soldat.
Jag har lite svårt att förstå ditt resonemang, brevik och självmordsbombare dödar obeväpnade icke-kombattanter och Simo och Chris dödar andra stridande.
Notera här att USA är som de själva kallar det en 'guds nation' och är du ateist i USA tillhör du en minoritet.
Simo's insats är en otrolig bragd i positiv bemärkelse vare sig han är religiös eller ej - att en enskild person är religiös kan inte jämföras med en hel nation som kan rättfärdiga krig med 'hjälp' av gud.
Notera också att vi har lika lite bevis för att Chris mördat beväpnade 'kombattanter' som vi har för att hans offer varit helt oskyldiga civila.