2012-01-10, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zekatl
Simo dödade helt i självförsvar (100% skyldiga människor, inga civila deltog i invasionen så vitt jag vet). Du verkar inte tänka på att varje människa har en hjärna och kan tänka själv, varje person har en egen vilja och egen moralisk kompass att följa, skulle du följa order om att skjuta en oskyldigt kvinna och hennes barn i ett land du invaderar som blott korsar gatan för att köpa mjölk?

Med din logik är det väldigt många som ska hyllas som hjältar, om alla som följer sina order (som du säger) och berövar så många människor (som utgör hot) livet som möjligt.

Du tycker alltså att t.ex. att en japansk bombare som sänker ett fartyg i Pearl Harbour och därmed dödar hundratals amerikaner är en hjälte? (det följer dina kriterier, han följde order, motståndaren utgjorde hot och hans order var att döda så många som möjligt)

En japansk soldat som invaderade korea för att sedan skjuta alla män och barn och våldta kvinnorna kanske också är en hjälte?

Nej, och han har säkert inte skjutit någon kvinna med en mjölkkanna heller.

Hur visste jag att han skulle jämföras med Simo så gott som direkt? De är båda duktiga prickskyttar som tydligen gjort sitt jobb. Finns inte så mycket mer att säga. Att Chris dock vill skriva en bestseller betyder bara att han har ett öga för att tjäna pengar.

Och ja, soldater som strider för sitt land och utmärker sig exceptionellt blir ibland uppmärksammade. Men förstår inte hur du kan dra jämförelser med en japan som förgrep sig på civila riktigt. Piloten däremot utgick efter sina order och sitt lands intresse, ingen som ifrågasatt det.

Citat:
En nazi-soldat som invaderat polen och skjutit hundratals 'motståndare' borde också vara en hjälte?

Han blev säkert betraktad som det , i sitt land, under sin tid, ja.

Citat:
Visst, många av Chris offer var säkert benägna att skjuta amerikanare, men är det utan anledning? Om du själv har satt dig i en situation, så är det helt andra regler som gäller, speciellt om du har satt dig i situationen på felaktiga grunder.

Där har du det. När ens kamrater är i livsfara och kulor flyger så är politik och "varför är jag egentligen här" borta med vinden. Soldater är soldater, att du ogillar USA och deras utrikespolitik är helt ok att tycka, men soldaterna på individnivå är inte ett dugg mer "mordiska" eller hemska än vad svenska soldater är.

Summa summarum : Du får gärna basha USA som land hur mycket du vill, men det är inte soldaterna som bestämmer.
Citera
2012-01-10, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza
Kan absolut inte inse att en soldat som rester 10.000 kilometer och dödar någon i det landet skal ha beröm för det.

Fick Hilters soldater beröm utav omvärlden när de invandrade Polen?

Eller Sovjets när de gick in i Tjeckien?

Killen har ju inte direkt jobbat för FN med fredsbevarade uppdrag typ att dela ut mat till behövande.

Simo's land blev invaderat och det fanns ett direkt hot mot både hans fosterland och familj.

Jag vet inget om hans individuella prestation men uppenbarligen kan killen skjuta.

Precis som jag skrev ovan så är det skillnad på att attackera ett främmande land för pg.a olja i det ena fallet och mineraler i Afghanistan gentemot att strida för sitt fosterland.

Att sedan Jim DeFelice ligger bakom Chris Kyles bok säger mig att den innehåller mycket fiction och lite fakta.

Larry Bond, Dale Brown och Stephen Coonts säljer nog bra med det är inga böcker som är noga med fakta utan det är krigsglorifiering för hela slanten.

http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=advanced&author=Jim%20DeF elice&fromproduct=true

Har självklart beställt den så jag återkommer i ämnet.

Off Topic: Seriöst, kriget i Afghanistan var/är om mineraler?

On Topic: Insurgenterna utgör ju ett hot mot honom och hans kamrater när han är där. Att skjuta någon i en situation där ens liv är i fara är inte ett moraliskt val utan praktiskt.
Citera
2012-01-10, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St.Hollie

Det är inget vi diskuterar här, dessutom har du fel. Läs på innan du vräker ur dig ett och annat.
Citera
2012-01-10, 09:42
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:

Enkelt uttryckt, jag anser att alla mord som inte är självförsvar är fel.

Jag skulle vilja omformulera det till att "alla mord som inte är självförsvar" kan inte ses som heroism utan då är det mer fråga om en slags robotar utan egen vilja som bara lyder order pga. att någon politiker sagt att där skall vi kriga.

Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Det har uppfattats att åsikterna om USA:s krig varierar och det är ok men det har inget med denna tråd att göra, här skall diskussionen handla om Chris Kyles bedrifter som prickskytt.

Ja och frågan uppstår då om Chris verkligen kan ha träffat på cirka 400 legitima mål som prickskytt? Chris lär ju inte dödat alla mål han sett så 400 borde vara lågt räknat.

Citat:

Du trodde det handlade om terrorister? hade varit enklare och bra mycket billigare att stänga gränserna i så fall.

Citat:
Amerikanska geologer har hittat mineraltillgångar i Afghanistan värda närmare 1 biljon dollar.

– Det här kommer att bli Afghanistans ekonomiska ryggrad, säger Jalil Jumriany, rådgivare till den afghanske gruvministern, enligt New York Times.

Värdet på tillgångarna – som utgörs av järn, koppar, kobolt, guld och viktiga industrimetaller som litium – beräknas till drygt 1 biljon (1.000.000.000.000) amerikanska dollar, motsvarande 7,8 miljoner miljoner svenska kronor.

Fynden gjordes av en grupp amerikanska geologer och anställda vid Pentagon som befann sig i landet för att kartlägga Afghanistans mineraltillgångar.

I ett internt Pentagondokument görs jämförelser med oljans betydelse för Saudiarabien. Men det gäller att hantera skatten på bästa möjliga sätt; åtskilliga problem kommer att uppstå på vägen.

Sannolikt är att en kamp kommer att uppstå om naturtillgångarna. Regionala aktörer som Kina, Indien och Ryssland kommer säkerligen vilja ha sin del, liksom talibanerna.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/afghanska-fyndigheter-varda-1-biljon-dollar
Citera
2012-01-10, 16:57
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja omformulera det till att "alla mord som inte är självförsvar" kan inte ses som heroism utan då är det mer fråga om en slags robotar utan egen vilja som bara lyder order pga. att någon politiker sagt att där skall vi kriga.

Ja och frågan uppstår då om Chris verkligen kan ha träffat på cirka 400 legitima mål som prickskytt? Chris lär ju inte dödat alla mål han sett så 400 borde vara lågt räknat.

Du trodde det handlade om terrorister? hade varit enklare och bra mycket billigare att stänga gränserna i så fall.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/afghanska-fyndigheter-varda-1-biljon-dollar

Så ni tror att precis efter 9/11 attackerna så kom skickade USA soldater till Afghanistan för att ta över mineral tillgångar? Det e ju smart.
Citera
2012-01-10, 18:26
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Så ni tror att precis efter 9/11 attackerna så kom skickade USA soldater till Afghanistan för att ta över mineral tillgångar? Det e ju smart.

ja till skillnad från t.ex. dig så kan vissa personer tänka och komma fram till en rationell slutsats.

Råvaror = krigsorsak
Citera
2012-01-10, 19:04
Medlem
För er som blir upprörda över att såna som jag inte gillar denna upphöjning av Chris:
Han är säkert en helt ok soldat, detta har iaf aldrig jag sagt något emot, det var när jag läste att någon kallade honom 'hjälte' som jag var tvungen att ta del i debatten.

En engagerande debatt även om det börjar bli något OT, därför sätter jag en Spoiler över mitt svar till St.Hollie...

Citera
2012-01-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mardan!
Nej, och han har säkert inte skjutit någon kvinna med en mjölkkanna heller.

Hur visste jag att han skulle jämföras med Simo så gott som direkt? De är båda duktiga prickskyttar som tydligen gjort sitt jobb. Finns inte så mycket mer att säga. Att Chris dock vill skriva en bestseller betyder bara att han har ett öga för att tjäna pengar.
Hur i h-vete kan du jämställa Chris och Simo? Om du ser så smalt som att jämföra: Båda soldater? Ja. Sköt båda många människor? Ja

Så visst - då är det exakt samma person. Men ser man något bortom detta är det mycket som skiljer.

Visst, han har säkert ett "öga för att tjäna pengar", men du menar att det är något positivt? Finns många andra som också har/hade ett "öga för att tjäna pengar" när det gäller att profitera på andra människors död, t.ex. högt uppsatta nazister i koncentrationsläger under ww2, SS-officerare osv.
Citat:
Och ja, soldater som strider för sitt land och utmärker sig exceptionellt blir ibland uppmärksammade. Men förstår inte hur du kan dra jämförelser med en japan som förgrep sig på civila riktigt. Piloten däremot utgick efter sina order och sitt lands intresse, ingen som ifrågasatt det.
Om han får en medalj och tar emot den - fine.
Men denna killen gör allt på egen hand för att profitera på sina mordoffer.

När det gäller japanens intåg och dåd i Korea behöver du inte haka upp dig på våldtäckterna som bara var en parantes, och hoppa över morden som var det vitala i jämförelsen.

Du verkar inte riktigt förstå min poäng, en hjälte är en hjälte oavsett vilket land han kommer ifrån/vilket syfte han tjänar. En japan som dödar hundratals oskyldiga amerikaner är inte en hjälte bara för att dåtidens japaner tyckte det vid den tidpunkten, hjälte stämpeln gällde antagligen enbart för japaner, och enbart för dåtidens japaner - Poängen med Simo är att jag som svensk (icke finsk), kan sitta och säga (långt efter händelsen) att han var en hjälte, hjälte stämpeln består, och är inget som är begränsat till vissa människor och vissa tidsperioder.

Citat:
Där har du det. När ens kamrater är i livsfara och kulor flyger så är politik och "varför är jag egentligen här" borta med vinden. Soldater är soldater, att du ogillar USA och deras utrikespolitik är helt ok att tycka, men soldaterna på individnivå är inte ett dugg mer "mordiska" eller hemska än vad svenska soldater är.
För det första: Jag har aldrig sagt ett uns om att svenska soldater på något sätt är bättre än amerikanska.
För det andra: Läste du ens mitt inlägg eller försöker du bara slösa min tid?

Citerar mig själv eftersom det känns bakåtsträvande att upprepa samma budskap igen:
Citat:
Visst, många av Chris offer var säkert benägna att skjuta amerikanare, men är det utan anledning? Om du själv har satt dig i en situation, så är det helt andra regler som gäller, speciellt om du har satt dig i situationen på felaktiga grunder.

T.ex.
Om du skjuter min kompis på öppen gata och jag skjuter tillbaka - så är det självförsvar, rätten ligger på min sida.
Om du bryter dig in hemma hos mig mitt i natten för att råna mig och jag skjuter dig så är rätten på min sida, i denna situation kan inte du plötsligt skjuta tillbaka och hävda självförsvar - eftersom du själv har satt dig i situationen på felaktig grunder.
Citat:
Det var det debatten handlade om, så såg det som underförstått, men tack ändå - någon kanske förstod bättre.
Citera
2012-01-10, 20:18
Medlem
Citat:
Hur i h-vete kan du jämställa Chris och Simo? Om du ser så smalt som att jämföra: Båda soldater? Ja. Sköt båda många människor? Ja

Så visst - då är det exakt samma person. Men ser man något bortom detta är det mycket som skiljer.

Visst, han har säkert ett "öga för att tjäna pengar", men du menar att det är något positivt? Finns många andra som också har/hade ett "öga för att tjäna pengar" när det gäller att profitera på andra människors död, t.ex. högt uppsatta nazister i koncentrationsläger under ww2, SS-officerare osv.

Ser inte någon av dom som hjältar, däremot jävligt duktiga soldater. Jag är mer intresserad av varför du tycker Simo är en hjälte och inte Chris? För han har jävlar inte tatt ett charterflyg till Irak med mål att knäppa folk, han har satt sig i situationen att vara en soldat, inte vart han befinner sig.

Jadu.. Det är iaf inte dåligt att tjäna pengar. Så ja, jag menar att det är positivt.
Citera
2012-01-10, 20:31
Medlem
Citat:
Ser inte någon av dom som hjältar, däremot jävligt duktiga soldater. Jag är mer intresserad av varför du tycker Simo är en hjälte och inte Chris? För han har jävlar inte tatt ett charterflyg till Irak med mål att knäppa folk, han har satt sig i situationen att vara en soldat, inte vart han befinner sig.
Detta var ditt svar på mitt inlägg? Suck...

Jag har som sagt aldrig bestridigt det faktum att Chris säkert är en helt ok soldat.

Simo hade två val (i princip, förenklat):
1: Dö (hans land/mark invaderades av fienden)
2: Försvara sig själv/sin familj/sin nation

Chris hade många val:
1: Stanna hemma, inte flyga över halva jordklotet för att mörda några människor som aldrig gjort honom något, ej skriva någon bok om hur han mördade andra människor och tjäna pengar på den, ej springa runt bland media för att göra reklam över sin bok för att tjäna ännu mer pengar på den.
2: Göra motsatsen till 1.
3: Stanna hemma och behålla sin värdighet. (han hade isf varit närmre en hjälte-kandidat i mina ögon)
4...
Citat:
Jadu.. Det är iaf inte dåligt att tjäna pengar. Så ja, jag menar att det är positivt.
Om du tycker det jag beskrev i förra inlägget är positivt är du i mina ögon en lika hemsk person som Chris, att profitera på andra människors död (som du är inblandad i) är nog det värsta man kan göra. Du är en hemsk människa och borde skämmas, säker på att du inte har amerikanskt påbrå?

Du är antagligen den värsta(/dummaste) människa jag någonsin haft någon typ av kommunikation med.
Citera
2012-01-10, 20:45
Medlem
Citat:
Detta var ditt svar på mitt inlägg? Suck...

Jag har som sagt aldrig bestridigt det faktum att Chris säkert är en helt ok soldat.

Simo hade två val (i princip, förenklat):
1: Dö (hans land/mark invaderades av fienden)
2: Försvara sig själv/sin familj/sin nation

Chris hade många val:
1: Stanna hemma, inte flyga över halva jordklotet för att mörda några människor som aldrig gjort honom något, ej skriva någon bok om hur han mördade andra människor och tjäna pengar på den, ej springa runt bland media för att göra reklam över sin bok för att tjäna ännu mer pengar på den.
2: Göra motsatsen till 1.
3: Stanna hemma och behålla sin värdighet. (han hade isf varit närmre en hjälte-kandidat i mina ögon)
4...Om du tycker det jag beskrev i förra inlägget är positivt är du i mina ögon en lika hemsk person som Chris, att profitera på andra människors död (som du är inblandad i) är nog det värsta man kan göra. Du är en hemsk människa och borde skämmas, säker på att du inte har amerikanskt påbrå?

Jag förstår hur du tänker, däremot så skiljer sig säkerligen hans uppfattning om vad rätt och fel är. Dina och hans åsikter stämmer inte överrens, punkt.

Sigh, det är lite skillnad på att skriva en bok om sina upplevelser om modernt krig än att profitera som nazist under WW2. Ja, du förstår säkert.
Citera
2012-01-10, 21:51
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du tänker, däremot så skiljer sig säkerligen hans uppfattning om vad rätt och fel är. Dina och hans åsikter stämmer inte överrens, punkt.
Punkt? Du tror att debatten mellan mig och dig punkteras bara för att du skriver 'punkt' efter en uppenbar slutsats? (som dessutom inte hade något att göra med debatten)

'Sigh' indeed...
Citat:
Sigh, det är lite skillnad på att skriva en bok om sina upplevelser om modernt krig än att profitera som nazist under WW2. Ja, du förstår säkert.
Liknelsen består, båda profiterade/profiterar på grund av deras egna mord mot människor som inte har gjort dem något. Det finns skillnader visst, t.ex. blev de flesta nazisterna tillfångatagna och fängslade, hatade över hela världen för sina hemska mord - medan Chris blir hyllad som hjälte av ignoranta amerikanare och en och en annan dåligt påläst/dåligt insatt/cynisk världsmedborgare.

Bara för att jag inte kan komma på en människa i historien som följt samma hemska fotspår som Chris rättfärdigar inte hans handlingar på något sätt, snarare tvärt om.

Visst är det skillnad på dem, precis som det är skillnad på allt man jämför, men nu var det liknelserna vi diskuterade, och du har redan medgett att Chris sätt att tjäna pengar - samt mitt exempel på andra som på liknande vis tjänat pengar - är positivt:
Citat:
Finns många andra som också har/hade ett "öga för att tjäna pengar" när det gäller att profitera på andra människors död, t.ex. högt uppsatta nazister i koncentrationsläger under ww2, SS-officerare osv.
Citat:
Det är iaf inte dåligt att tjäna pengar. Så ja, jag menar att det är positivt.
Så vi vet var du står.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in