Citat:
Ursprungligen postat av papercut
Jag kände efter att grannar hade fått inbrott att vi behöver ett hemlarm. Så jag ringde ett larm-företag.
Jag frågade efter priser hos larmföretaget, då jag inte ens visste vilken magnitud priserna ligger på. Det han sa var att det bästa är att de skickar hem en försäljare till oss och att försäljaren kan kolla vad som skulle behövas och sedan ge ett mer exakt pris. Han frågade ifall det är OK att säljaren ringer. Jag sa OK.
Säljaren kom, övertygade och gick. Jag hade skrivit på för ett larm.
Men efteråt känner jag att det vart ett överpris.
Jag undrar därmed om regler om hemförsäljning gäller i detta fall? För jag har hört att detta inte gäller om man bjudit hem försäljaren. Räknas detta att jag bjudit hem försäljaren?
Citat:
Ursprungligen postat av kidon
Jag kan för mitt liv inte förstå varför du överhuvudtaget skapar en tråd om ämnet när du tydligen har svaret själv
MVH Kidon
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanen
Nja, jag tror nog du är berättigad ångerrätt.
Saxat från Distans- och hemförsäljningslagen 4:1, "4. avtalet ingås vid ett hembesök som äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och gäller en vara eller en tjänst som omfattas av konsumentens begäran eller som har ett direkt samband med den varan eller tjänsten."
Du har enligt egen utsago inte tagit initiativ eller begärt att försäljaren ska besöka ditt hem. Alternativet hade varit att du köpt larmet per telefon direkt när du kontaktade larmfirman. I det fallet hade du som bekant skyddats av distansförsäljningslagen som ger dig 14 dagars ångerrätt. Kan inte tänka mig att lagstiftaren skulle tillåta liknande luckor i konsumentskyddet vilket blir fallet om distansförsäljaren övertalar en kund om hembesök när man diskuterat ett köp på distans (även om kontakten ursprungligen skett på kundens initiativ).
Är larmet monterat/installerat? I sådana riskerar du möjligtvis att få stå för leverantörens omkostnader för installationen/nedmonteringen.
Nej. Ångerrätten gäller inte. Så här säger propen.
"Exempel på praktiska situationer då undantaget kan vara tillämpligt är då en konsument på eget initiativ tillkallar en reparatör för att laga en TV eller
då en konsument ringer upp en representant för ett företag och ber denne att i konsumentens bostad förevisa en ny produkt. Om hembesöket i stället bokas genom att näringsidkaren ringer upp konsumenten i syfte att förmå denne att acceptera ett hembesök, är undantaget däremot inte tillämpligt utan då gäller lagen. Detsamma gäller om näringsidkaren på något annat sätt söker upp konsumenten för att förmå denne att boka in ett hembesök. Det som skiljer de senare fallen från dem där undantaget är tillämpligt är alltså att hembesöket i de senare fallen inte äger rum på konsumentens utan på näringsidkarens initiativ."
En viktig del ligger altså i vem som ringer.