2012-01-03, 21:55
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kidon
Jag kan för mitt liv inte förstå varför du överhuvudtaget skapar en tråd om ämnet när du tydligen har svaret själv
MVH Kidon
Ännu mer förvånande är att du tvärsäkert svarar i tråden trots att du inte har en susning vilket börjar bli alltför vanligt här

"Självklart gäller det även fast du har bjudit hem försäljaren, det är ju likafullt en försäljning i hemmet, har ingen ångerblankett lämnas så har försäljaren gjort fel, den ska alltid lämnas vid hemförsäljning."

Det kan ju vara så att TS undrar om någon känner till något kryphål för att ta sig ur situationen.
Citera
2012-01-03, 21:58
Medlem
papercuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Nej. Ångerrätten gäller inte. Så här säger propen.

"Exempel på praktiska situationer då undantaget kan vara tillämpligt är då en konsument på eget initiativ tillkallar en reparatör för att laga en TV eller då en konsument ringer upp en representant för ett företag och ber denne att i konsumentens bostad förevisa en ny produkt. Om hembesöket i stället bokas genom att näringsidkaren ringer upp konsumenten i syfte att förmå denne att acceptera ett hembesök, är undantaget däremot inte tillämpligt utan då gäller lagen. Detsamma gäller om näringsidkaren på något annat sätt söker upp konsumenten för att förmå denne att boka in ett hembesök. Det som skiljer de senare fallen från dem där undantaget är tillämpligt är alltså att hembesöket i de senare fallen inte äger rum på konsumentens utan på näringsidkarens initiativ."

En viktig del ligger altså i vem som ringer.

Jag ringde inte upp dem för att boka ett möte med en försäljare dock. Jag ville ha prisinformation och de sa då att det är bättre att en försäljare kommer hem till mig. Han frågade ifall det är OK om en försäljare ringer upp mig. Då sa jag OK.
Sen ringde försäljaren upp mig efter det.
Citera
2012-01-03, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papercut
Jag ringde inte upp dem för att boka ett möte med en försäljare dock. Jag ville ha prisinformation och de sa då att det är bättre att en försäljare kommer hem till mig. Han frågade ifall det är OK om en försäljare ringer upp mig. Då sa jag OK.

På ditt iniativ med andra ord. Jag skulle titta i det avtal du får, och på larmföretagets hemsida i deras köpvillkor. Där kommer du ha det bästa svaret, ibland ger de ångerrätt fast de inte måste.
Citera
2012-01-03, 22:15
Medlem
Charlatanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papercut

Tror du har ditt kryphål där: hembesöket bokades alltså in efter initiativ från larmförsäljaren som aktivt ringde upp dig för att få till stånd en träff. Är en skillnad mot om du ringer upp en leverantör med avsikt att förmå dom till att besöka ditt hem vilket inte var fallet.
Citera
2012-01-03, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanen
Tror du har ditt kryphål där: hembesöket bokades alltså in efter initiativ från larmförsäljaren som aktivt ringde upp dig för att få till stånd en träff. Är en skillnad mot om du ringer upp en leverantör med avsikt att förmå dom till att besöka ditt hem vilket inte var fallet.

Spelar ingen roll, finns ett rättsfall som jag inte hittar just nu, med dammsugarförsäljare (Konstigt va?) som är precis på det sättet.

Initiativet till köpet togs genom TS kontakt, TS går med på att de ringer tillbaka. Vilket är fullt naturligt i affärer, då man inte alltid kan ta varje samtal på en gång.
Citera
2012-01-03, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ännu mer förvånande är att du tvärsäkert svarar i tråden trots att du inte har en susning vilket börjar bli alltför vanligt här

"Självklart gäller det även fast du har bjudit hem försäljaren, det är ju likafullt en försäljning i hemmet, har ingen ångerblankett lämnas så har försäljaren gjort fel, den ska alltid lämnas vid hemförsäljning."

Det kan ju vara så att TS undrar om någon känner till något kryphål för att ta sig ur situationen.
Det är en paragraf som tillkommit senare som jag ej hade vetskap om, vad jag såg så efterfrågades inget kryphål
Citera
2012-01-03, 23:06
Medlem
Citat:
Det är en paragraf som tillkommit senare som jag ej hade vetskap om, vad jag såg så efterfrågades inget kryphål

tja. jag är ganska säker att den fanns med i annan omfattning både i lagen 2000 och i orginalet från 70 talet om jag inte minns helt fel, i samband med att ångerrätten vid hemförsäljning infördes.
Citera
2012-01-04, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
tja. jag är ganska säker att den fanns med i annan omfattning både i lagen 2000 och i orginalet från 70 talet om jag inte minns helt fel, i samband med att ångerrätten vid hemförsäljning infördes.
Okej det kan ju vara så illa att jag har missat det totalt, men till min glädje så ser jag att TS hade ju svaret själv, så problemet kommer nog att lösa sig, om det nu blir till TS fördel eller nackdel får tiden utvisa.
Citera
2012-01-04, 13:17
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Okej det kan ju vara så illa att jag har missat det totalt, men till min glädje så ser jag att TS hade ju svaret själv, så problemet kommer nog att lösa sig, om det nu blir till TS fördel eller nackdel får tiden utvisa.
Läste du verkligen Charlatanens inlägg ovan? Där fick TS ett bra tips om hur lagen kan tolkas och hur han kan försöka ta sig ur det här. Sluta vara sån lipsill nu bara för att du hade fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanen

https://www.flashback.org/p34888386#p34888386
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in